Blog

Защо е необходимо да имате инсталиран (Enhanced) Ecommerce tracking на своя онлайн магазин?

Имате онлайн магазин, който тепърва прохожда и искате да го развиете? Е, като собственик на бизнес, вероятно сте наясно, че към днешна дата не съществува работещ и успешен бизнес (било то онлайн или офлайн), който да не се стреми към постоянно подобряване на услугата си. По тази причина, ако и вие искате да развиете своя онлайн магазин, то това няма как да се случи, без да имате цялата възможна обратна връзка от потребителите, която можете да съберете. Решението е просто и би могло да спомогне за повишаването на продажбите ви в пъти

Множество потребители си взаимодействат ежедневно с продуктите на вашия сайт - разглеждат конкретни продуктови страници, четат препоръки и потребителски мнения, сравняват продукти и т.н. Не толкова голяма част от взаимодействалите обаче всъщност купуват продукт - много често те отпадат на някоя от стъпките по пътеката. Причините за това могат да бъдат много, а хипотезите безкрайни. За да развиете успешно бизнеса си е необходимо да валидирате тези хипотези и да работите в посока подобрение на потребителското изживяване и увеличаване на процента от потребители, които в крайна сметка ще завършат покупката си успешно. Тук на помощ идва Ecommerce tracking, който Google Analytics предлага - решение, което ни помага да следим по-задълбочено представянето на онлайн магазина ни.

Една от заблудите сред собствениците на онлайн магазини, е, че данните за реализираните поръчки на сайта са напълно достатъчни - информация, достъпна и през admin panel-a на сайта. 

Само чрез Ecommerce tracking обаче може да се проследи корелацията между продажбите на сайта, прихода от тези продажби и:

  • сесиите на сайта 
  • източниците на трафик
  • лендинг страниците 
  • използваните от потребителите устройства и т.н.

Анализът на тези взаимовръзки е изключително важен за да оценим представянето на сайта, а и на рекламните кампании.

Ето и нагледно каква информация ще получите при имплементация на Ecommerce tracking на вашия сайт:

  • приход генериран от продажбите ви - от конкретен продукт, канал, тип устройство, гео-локация, демография на потребителя и т.н.
  • общ приход от продажби на сайта 
  • общ брой продадени продукти 
  • количество продадени продукти от конкретен тип 
  • средна стойност на поръчка 
  • средна цена на продуктите 
  • общ брой трансакции на сайта (една трансакция може да съдържа в себе си няколко продукта) 
  • % на сесиите с продажба спрямо общия трафик - от конкретен канал, тип устройство, гео-локация и т.н.
  • брой дни и сесии, довели до поръчка

Какво ще ви коства инсталацията на стандартен Ecommerce tracking на сайта ви? 

За да инсталирате Ecommerce tracking на сайта си, ще ви бъдат необходими познания по HTML и JS или помощта на програмист. Съществува възможност за имплементация както директно чрез код на сайта, така и през Google Tag Manager. При всички случаи обаче Google предоставят изключително детайлен наръчник, който обяснява подробно стъпките за успешна имплементация.

Стандартен Ecommerce tracking vs. ENHANCED Ecommerce tracking 

След като стана ясно защо Ecommerce tracking е абсолютно наложително допълнение към всеки онлайн магазин, е време да разберем колко ПОВЕЧЕ данни можете да получите от Google Analytics. Enhanced Ecommerce tracking от своя страна предоставя двойно повече информация и отчети на своите потребители от стандартния Ecommerce tracking.

Меню с достъпни отчети в стандартен Ecommerce tracking

Меню с достъпни отчети при Enhanced Ecommerce tracking:

От гледна точка на имплементация - наръчникът на Google, който ви показахме по-нагоре, съдържа отделна секция, която описва необходимите стъпки за коректна имплементация на Enhanced Ecommerce tracking.

Докато стандартният Ecommerce tracking работи с информацията СЛЕД вече направена трансакция на сайта, то Enhanced Ecommerce tracking позволява по-задълбочен анализ на потребителското поведение на сайта и преди направата на трансакция. 

Изключително важни и полезни са Shopping Behaviour и Checkout Behaviour отчетите, които дават информация за отпадането на потребителите по стъпките, преди направата на поръчка. Подобна информация може да спомогне драстично за подобряването на потребителската пътека. Например виждаме Checkout behaviour отчет, при който над 50% от потребителите отпадат на стъпката с въвеждане на данни за поръчка - адрес, имена, телефон и т.н. Това веднага дава сигнал, че има нещо, което представлява проблем за потребителите.

Ето и нагледен пример - от графиката се забелязва, че 72% от потребителите, които достигат до check-out стъпката на сайта не продължават към следващата стъпка - преглед за финализиране на поръчката. Причините за това може да са затруднения при попълване на данните за поръчка - твърде дълга форма, бъгове при визуализацията на мобилни устройства и т.н. На база на подобна статистика обаче е възможно да се направят необходимите подобрения по сайта, които съответно да дадат положително отражение върху количеството завършени поръчки. Сравнявайки процента на отпадане преди и след направени евентуални промени по checkout-а, лесно може да се валидира кое работи по-добре за потребителите.

Shopping behaviour отчетът ни дава представа за цялостното поведение на потребителите на сайта, още преди да стигнат до покупка - колко от потребителите са разгледали продуктова страница, колко от тях са добавили продукт в количката си. Чрез този отчет ясно може да се проследи на коя стъпка колко потребители отпадат. Освен това данните могат да се анализират и по вида на потребителите - в зависимост от това дали са нови за сайта или завръщащи се такива.

Marketing секцията пък позволява още по-задълбочен анализ на маркетинг активностите - използване на промо и афилиейт кодове - колко потребители са използвали такива при направата на поръчка, на каква стойност е била поръчката им, какви продукти са закупили и т.н.

Всичко това са само малка част от възможностите, които Google Analytics Enhanced Ecommerce tracking предоставя на вашия бизнес напълно безплатно. Горещо препоръчваме имплементирането му на вашия онлайн магазин, ако искате да го развиете и да сте максимално конкурентни на пазара. Крайната цел на всеки търговец е реализацията на пълния капацитет поръчки, който бизнесът му може да обслужи. Е, събирането на всичката налична информация и “следите”, които потребителите постоянно оставят във вашия онлайн магазин, както и правилният анализ на тези данни, разбира се, са фундаментални стъпки по пътя към заветната цел.