Социалните мрежи са нашият втори дом и като такъв, той трябва непрекъснато да се обновява, да е забавен, уютен и интересен, така че да ни кара да влизаме с удоволствие в него. Социалните мрежи добре осъзнават факта, че за да задържат постоянно вниманието ни, трябва и постоянно да измислят нови функционалности, които да стават тренд за една нощ и тяхното влияние да трае с месеци, а защо не и с години.
Филтрите са една от по-новите и много любими функционалности, които заляха света и станаха част от ежедневието на много потребители, инфлуенсъри и брандове. Чрез тях потребителите могат да създават забавно и красиво съдържание, а инфлуенсърите и брандовете да добавят допълнителна стойност в съдържанието си, както и да ангажират повече аудиторията.
-
Какво представляват филтрите?
Instagram филтрите са ефекти, създадени да се проявяват в реално време на камерата ни, когато ги активираме в Instagram Stories. Създадени са специално за Instagram, защото самото им естество ги насочва към по-младата аудитория, а в Instagram 67% от всички потребители са във възрастовата група 18-26 г. Освен аудиторията, създателите на филтрите са взели предвид и нарастващото потребление на сторита през годините, като в тяхната зора през 2016 г. те са били използвани от 100 млн. потребители дневно. Данните от 2019 г. сочат, че тези цифри са се увеличили 5 пъти. Никой не може да прогнозира още какъв ще е ръстът през тази година, предвид всички новости покрай филтрите, използването им и тренда, който продължава да е в стихията си.
-
Какви видове филтри има?
Разнообразието от филтри е огромно, но би било по-лесно да ги сложим в няколко по-общи категории, зад които могат да стоят хиляди идеи и разработки според бранда и идеята на филтъра.
Beauty филтри
Този тип филтри виждаме може би най-често и те се използват главно от дамите инфлуенсъри и известни личности, които искат да разнообразяват сторитата си, да имат възможността да говорят по-често без грим и това да не е проблем. Към beauty филтрите спадат всички блестящи ефекти, цветя в косите, лунички по лицето или различен цвят червило. Всички сме виждали колко разпространени са те и как продължават да се използват ежедневно.
Къде и как можете да го използвате
Ако имате козметичен бранд, фризьорски салон, салон за красота или предлагате друга услуга или продукт в тази област, можете да заложите на beauty филтър. Ако сте собственик на фризьорски салон, идея е да разработите филтър, който добавя цветя или блясък в косите. А всяка клиентка, доволна от прическата си, може да се снима с него, да го постне като Instagram стори и да тагне салона ви. По този начин можете да предложите процент отстъпка при следващо посещение и с този лесен трик всички приятелки на клиента ще научат къде се намирате, кои сте и с какво се занимавате.
“Feeling lucky” филтри
Tова са онзи тип филтри, в които се появява балонче над главата ви, в което започват да се въртят различни опции, а накрая ви се пада само една. Тези филтри могат да се използват за почти всичко – къде ще пътувате по света, какво късметче ви се пада днес, на коя известна личност приличате и още куп други идеи. Тази категория буквално заля Instagram сторитата и все още ги виждаме почти навсякъде.
Къде и как можете да го използвате
Този тип филтри може да се използва почти за всичко. Ако да речем имате бизнес, с който произвеждате някакъв артикул в различни видове и вкусове, може да направите филтър, с който на потребителите да им се пада “Кой е твоят вкус?” и във филтъра да се сменят всички варианти. Да кажем и че имате малко кафене. Можете да направите филтър, в който на всеки клиент да му се появява с филтър в балонче късметче с кафето. Отново може да предложите комплимент бисквитка или мъфинче, ако клиентът си изтегли виртуално късметче и тагне кафенето ви в стори.
Филтри с игровизации
Това е най-сложният тип за направа филтър, който изисква голяма доза програмиране. Това са филтрите, с които се случва нещо, ако вие го активирате. Например – отваряте си устата и хапвате бургери, докато събирате точки с всеки изяден бургер. Може да е състезание между двама, които например мигат и всяко примигване е точка, която се брои на всеки в разделения на две екран. Филтрите с игри могат и да представляват човече, което прескача препятствия и всеки скок се генерира от поклащане на главата ви и т.н.
Къде и как можете да го използвате
Този тип филтри могат да изглеждат по невероятен начин, но и усилията за тях понякога са невероятни. Предвид ситуацията в момента, ако например имате пицария и предлагате доставки до дома, можете да използвате филтър-игра, с който хората да печелят безплатна доставка. Идеята може да е да хапват летящи парчета пица, докато трупат точки. Когато си споделят сторито могат да тагват вашата пицария, а вие да им доставите безплатно при следваща поръчка. Вероятността да качат снимка на апетитно изглеждаща пица след това на друго стори, е твърде голяма, защото просто сте ги спечелили като клиенти, а доволните клиенти обичат да споделят.
Разбира се, има още видове филтри, в които се сменя фона, има движещ се или статичен елемент на екрана или пък вали дъжд, има светкавици, променя се лицето и какво ли още не. Но сега нека надникнем и видим някои успешни идеи са създавани досега – като механизъм, визия и цел.
-
Успешни примери на брандове и услуги
Естествено, че е най-добре да се учим от големите брандове, които често дават чудесни идеи, които можем да адаптираме към нашия бизнес и нашите нужди. Всяка нова функционалност би следвало да се използва за повишаване на brand awareness, за даване на първоначален тласък на нов продукт или за директна продажба. Следващите няколко примера могат да ви вдъхновят и да ви покажат как някои брандове са накарали потребителите си да се усмихнат.
- Започваме с една наистина интересна история. NeverSea е най-големият музикален фестивал в Румъния, който се ражда през 2017 година и набира скорост по-бързо от очакваното. Организаторите на фестивала си партнират с ProductLead за направата на истински мащабна Instagram кампания с брандирани филтри. Целта на кампанията била да улови емоцията от фестивала и да я пренесе с всичка сила в социалните мрежи. Кампанията нямала за цел директна продажба на билети, защото вече били изкупени над 230 000 билета. Организаторите мислели в дългосрочен план и се интересували от това да бъдат сред най-влиятелните музикални фестивали в индустрията. И успели! Как? Ще ви покажем две от креативните им идеи.
Първата е Instagram филтър, в който на заден фон се изписват имената на всички най-очаквани изпълнители на фестивала в неонови цветове и красиви шрифтове. Така че, който види филтъра да му се прииска да бъде на фестивала, а който е бил – да му остане незабравим спомен. За всички останали – остава просто да изчакат с нетърпение фестивала догодина.
Вторият филтър спада към групата beauty филтри. Интересното в случая е, че освен, че е наистина красив, е изключително тематичен и допълващ идеята за плажен фестивал. Още един чудесен начин организаторите да засилят усещането и емоцията от музикалното събитие.
Звездата Кайли Дженър пък ни дава успешен пример за това как един Instagram филтър може да помогне старта дори на козметична компания, а именно – нейният личен бранд. Идеята на филтъра е дамите да използват различни цветове от серията червила, създадени специално от нея. Така потребителите могат да видят кой цвят им стои най-добре и при поръчка разочарованията от цвета червило да са сведени до минимум. Този тип психология действа на хората така, че останат ли веднъж доволни, са много склонни да закупят отново. Освен това добавя стойност към козметичния бранд, който не цели самоцелни продажби, а доволна мрежа от клиенти, които пазаруват често.
Puma също са имали добра идея за кампания, която се е зародила в Сингапур. Кампанията им се казвала “PUMAN” (заигравка с думата HUMAN и Humans of New York). В кампанията си те включили шестима инфлуенсъри, включително актьори, комедианти и техен национал по футбол. Целта на кампанията била освен brand awareness, така и директни продажби. А всеки, който използвал филтъра със съответния хаштаг, се възползвал от намаление при покупка на последен модел обувки във физическите им магазини. Целта била да популяризират още повече 10 от най-посещаваните им обекта в Сингапур.
Светът на филтрите е наистина необятен и сега е моментът да се възползваме от тази функционалност, за да подсилим бизнеса си, да създадем кампания или просто да дадем добавена стойност на лоялните си потребители. От нас зависи как ще развием идеята, така че един ден да видим труда и усилията си като пример, от който другите да се учат.
В дни като тези, в които работим от вкъщи, нашите дизайнери разполагат с повече време за експерименти и въображението им не познава граници. Затова са се захванали със сериозната задача да творят и измислят най-различни филтри, да тестват и да се усъвършенстват в това ново начинание. Започнахме от филтър за нашата агенция и ще видим докъде ще ни отведе въображението.
Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂