След като четеш това, значи знаеш колко важно е да оптимизираш снимките си за търсачките. Ако имаш някакво съмнение, можеш да прочетеш статията ни на тема “Трябва ли да оптимизираме снимките си за търсачките и какво ще получим в замяна?”. В нея обсъждаме:
- Какви са плюсовете и минусите на Image SЕО
- Как да преценим дали имаме нужда от Image SEO
- Как да направим снимките си SEO Friendly
Ако вече си я прочел и си съгласен с нас, нека продължим към следващата стъпка и видим основните фактори, които трябва да следим и оптимизираме, за да ни харесват ботовете на търсачките.
Кои са факторите, които оказват най-голямо влияние за класирането на снимките ни в търсачките?
Да бъдем леснооткриваеми за ботовете на търсачките
Най-лесният и сигурен начин ботовете да открият нещо, което искаме, е да им направим Dedicated Image sitemap с URL-ите, които искаме те да намерят. Освен, че ще помогнеш на Crawler-ите (обхождащите машини на търсачките) да намерят по-лесно снимките ти, с качването на такава карта ще можеш да следиш в Google Search Console колко снимки са се индексирали и къде има грешки при индексацията.
Можеш да си генерираш сам такава карта, но има много инструменти, които го правят автоматично вместо теб. Любимият ни е Yoast, който освен това помага да се грижим за SEO оптимизацията на целия ни сайт, базиран на WordPress.
[Hint] Качването на XML sitemap специално за снимки ще ни е необходимо, ако снимките са ни много важни или имаме голямо количество снимки на сайта.
[NB] Ако снимките не се индексират, провери дали не се намират на страница, която е забранена за индексиране. В този случай, снимката няма да се индексира, освен ако не се намира и в друга страница, която е разрешена за индексиране.
Има два основни типа грешки, заради които crawler-и да не могат да добавят дадена страница в списъка си. Основно се делят на грешки при индексация и грешки при обхождане.
Най-общо, грешките при индексация са предимно със създадени дубликати на дадена страница, които не са били забранени за индексация. Това довежда до похабяването на crawling бюджет, а търсачките не харесват такива сайтове.
Грешките при обхождане са такива, които са довели до невъзможността на ботовете да посетят страниците. Може да имаме много ясно описание за ботовете за какво са снимките ни и какво има на тях, но ако те нямат достъп до страницата, на която се намира снимката, няма да има смисъл от усилията ни.
Направили сме ти един мини списък за следене на основни SEO проблеми с индексиране и обхождане на страниците ни от ботовете на търсачките.
Авторитет на страницата (Page Authority)
За търсачките е много важно съдържанието, което те предлагат на потребителя при неговото търсене, да е възможно най-правилното. Един от начините, по които преценяват какво да покажат, е т.нар. Page authority.
Как Google преценяват кой сайт е по-авторитетен?
Колкото повече една информация е била споделяна (особено, ако е била споделена от някой сайт с много голям авторитет като Wikipedia например), толкова по-авторитетна е тя.
Ако ти трябва да препоръчаш информация на език, който не разбираш, кое би сметнал за по-надеждна информация? Тази, която е споделена 2 пъти или тази, която е споделена 200 пъти?
[!NB] Споделянето на наши снимки от други сайтове е супер, но има хора, които няма така доброжелателно да ни предоставят бонус точката към класирането ни в търсачката и вместо да сложат линк към нашата страница, те ще свалят снимката ни и ще си припишат цялата заслуга. За да се предпазим, можем да сложим воден знак на снимките си, въпреки че и този вариант има възможност да се манипулира.
Връзка с темата
Колкото и да е добра една снимка, ако тя не е свързана с темата на страницата ни, няма да ни свърши работа (е, някой може да я използва за wallpaper 🙂 ). Визуалното съдържание в една статия позволява много по-лесно разбиране на самия материал. Правени са проучвания по темата, които доказват, че мозъкът ни възприема 60 000 пъти по-бързо визуално съдържание, отколкото думи1.
Все пак, очите ни са част от мозъка, т.е. със сигурност сигналите ще се изпращат директно към него, без “посредници” 🙂
[Пример] Нека си направим експеримент: погледнете снимката по-долу и намерете монстъра на Xplora.
А сега погледнете думите и намерете думата “търсачка”.
Колко време ви отне едната и колко време другата задача? И дали не използвахте визуалното разпознаване на думата при втората задача?
В заключение ще кажем, че златната среда тук е да имаме най-релевантната и интересна снимка, която да предизвика любопитството на потребителя. Така ще събудим любопитството му, той ще посети страницата ни и ако има нещо ценно за него, ще остане.
Популярност на снимката
Колкото по-използвана е една снимка, толкова повече търсачките знаят, че тя е релевантна. Тук е много важно да отбележим, че търсачките могат да разпознават снимки, независимо от това дали идват от различни източници. В този случай, ако една снимка е била използвана от няколко източника, търсачките ще класират най-високо тази снимка, чиято страница има най-висок ранк. Затова, ако искаме да използваме чужди снимки, няма много смисъл да ги сваляме и качваме на нашата страница. По-добре да ги добавим в страницата си (чрез <embed> таг), придавайки им нужната тежест (добавяйки nofollow link – такъв, който не искаме ботовете да следват, когато са на нашия сайт). Така ще можем да класираме нашите лични снимки.
Свързани снимки
Колкото повече избор даваме на хората и търсачките, толкова повече те ще ни харесват. Добавянето на свързани с темата снимки не само може да даде по-подходящ вариант на потребителя, но и ще “научи” ботовете на търсачките кои са по-релевантните предложения по темата. Разбира се, трябва да съобразим бизнес нуждите си с това къде да вложим усилия. Ако бизнесът ни е фокусиран върху снимково съдържание, със сигурност трябва да помислим за тази опция. Социалната мрежа Pinterest е един добър пример за това 🙂
Атрибути
Атрибутите са още един контекст, с който можем да свържем снимката си. Добавянето на допълнителни описания, правилно озаглавяване на файла, разпределяне в директориите също дават информация, която предимно ботовете ще могат да използват, за да навържат това, което има на снимката, с темата на страницата или сайта ни.
Колкото повече информация имат обхождащите “паяци”, толкова повече връзки между тема и съдържание (всякакво) те ще могат да правят. Много добър начин, по който да добавим структурирана информация за снимките си (и не само,) е да използваме Schema Markup Language, за да създадем т.нар. Structured Data, която е най-удобният формат за разбиране на информация от всякакъв вид търсещи машини.
Защо е важно да оптимизираме толкова за ботовете на търсачките?
Причина номер едно: този, който “решава” какво да се покаже на страницата с резултатите, не е човек, а софтуер, който работи по определени правила.
Причина номер две: търсенето чрез т.нар. виртуални асистенти става все по-голямо и ще расте. Според проучване на американската компания за маркетингови анализи и проучвания Comscore, през 2020 г. гласовите търсения ще достигнат до 50% от всички търсения. Разбира се, това се отнася най-вече за US и UK, където използването на подобни устройства е най-голямо, но колко време мислиш, че ще е необходимо и останалата част от света да го приеме за нормално?
Нали разбираш какво имаме предвид вече? При voice search, изцяло асистентът избира какво да предложи като отговор (тук няма човешки фактор, който да прецени визуално дали един сайт му се вижда авторитетен, познат и т.н.). Затова е важно ние да направим така, че машините също да знаят, че нашето предложение е най-релевантното.
Бързина на сайта
Скоростта, с която сайтът ни зарежда, е един от самостоятелните ранк фактори, по които се изчислява дали той ще се класира или не. (Самостоятелен – т.е. не зависи от друго – ако е бавен, няма да вземе тази точка, тъй като ще изразходва твърде много crawling бюджет) Още през 2017 г. Google направиха проучване, според което, ако страницата ни не зареди до 3 секунди, шансът потребителят да я напусне, се увеличава с 23%. С всяка следваща година този процент се увеличава, тъй като потребителите имат все по-голям избор, който намалява тяхното време. А за всички нас времето е ценен ресурс, който не можем да си набавим. Не само за търсещите машини.
Какво можем да направим със снимките, за да увеличим скоростта на сайта?
Големината на снимките ни може да бъде един от основните фактори, които забавят скоростта на зареждане на сайта ни. Затова трябва да потърсим подходящ размер и формат, които да компресират максимално големината й, без това да повлияе на качеството й.
Ето и няколко съвета, свързани със снимковото съдържание на сайта ни, които ще намалят времето за зареждане на страниците.
- Качване на снимките в CDN (content delivery network) – по този начин устройството на потребителя ще си изтегли информацията от най-близкия до него сървър.
- Кеширане – задължително трябва да се уверим, че използваме кеширани копия на снимките, особено такива, които се повтарят на много места (лого, header, sidebar,…)
- Lazy loading – това е една техника, която позволява информацията да се зарежда, когато е необходима, т.нар. асинхронно зареждане. Ако искаш да научиш повече как се прави lazy loading, можеш да прочетеш тази статия, където има подробни обяснения и готови снипети с код, който можеш да копираш. Ако не си толкова на “ти” с кода, препоръчваме да използваш плъгини или да се обърнеш към web master-а на сайта си и да му дадеш тази задача. Ако все пак си се спрял на варианта с плъгините, препоръчваме ти WP Rocket, който има още редица оптимизиращи бързината на сайта, функции.
[Пример за Lazy loading] Ако някой чете страницата в началото, footer-ът все още не му е необходим, т.е. може да се зареди малко по-късно, когато потребителят стигне дотам. Или да не се зарежда изобщо, в случай че той затвори страницата след първия абзац.
[NB] Важно е да отбележим, че не трябва да използваме lazy loading за важни за нас снимки (такива, които искаме да се класират), тъй като crawler-ите сканират това, което е на страницата, когато влязат в нея. Съответно, ако към този момент снимката ни не се е заредила, те няма да я “видят”.
Това са основните фактори, по които да изградиш гъбнака на Image SEO стратегията си.
В заключение ще кажем: важно е да използваме релевантни снимки, които да помагат на хора и ботове на търсачки да разберат съдържанието на страницата ни, и да даваме достатъчен контекст. Трябва да се стремим към това сайтът ни да зарежда бързо, защото това е съществено и за двата вида “потребители”. Последно, но не по важност – следенето на сайта ни за грешки при индексиране или при обхождане на сайта, са неизменна част от оптимизацията ни. Такаа сме сигурни, че това, което сме направили, има как да достигне до търсещите машини.
Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂
- Оставяме ви една много яка статия по темата, в която можете да прочетете подробно за това проучване https://www.emailaudience.com/research-picture-worth-1000-words-marketing/