Всеки ден сме заливани с повече маркетингови съобщения, отколкото можем да се справим. В резултат на това всички развиваме механизми за игнорирането на нежелани опити да ни спечелят вниманието.
Много търговци се опитват да достигнат до твърде широк сегмент от пазара и в резултат на това стават незабележими във все по-нарастващия “дигитален шум”. Разбира се това може и да е успешна стратегия, но това зависи строго от продукта или услугата. Все пак генералната тенденция за привличане на потребителите, маркетолозите се обръщат към по-комплексни подходи като сегментация. Тези подходи им помагат за по-голяма ефективност.
Какво е Сегментация?
Сегментирането е маркетингова стратегия, която включва “разбиване” на широки аудитории на по-малки групи потребители, които имат или се смята, че имат общи характеристики, потребности, интереси и приоритети.
Целта на сегментацията е да добиете по-добра представа за вашите клиенти. Информацията за сегментите спомага за по-доброто проектиране и прилагане на маркетинг стратегията.
Има много начини, по които може да се сегментира аудитория. Някои от най-често срещаните са:
- Демографски показатели: разделяне според пол, възраст, раса, поколение, професия
- Разделение по географски региони: област, държава, град, квартал.
- Психографски показатели: разделяне по дейности, интереси и други поведенчески характеристики.
- Таргетиране на конкретни уеб сайтове и приложения
- По устройства: десктоп устройства, мобилни устройства, таблети, Smart TV и др.
Сегментацията е от решаващо значение за ефективното комуникиране на вашето съобщение. Разбира се типът на използваната сегментация зависи от общата цел на маркетинговата стратегия.
За да се уверите, че вашите сегменти се представят според очакванията, можете да следите някои от най-важните метрики за това, като: conversion rate, CTR, page/session, avgerage session duration и др.
Ако реализирате кампания в Google ads, то вие можете да разчитате на конкретни поведенчески in-market и affinity сегменти.
Какво представляват тези поведенчески сегменти според Google?
Според Google това са групи от хора със специфични интереси, намерения и демографска информация, която “неуморните” алгоритми на Google обработват. Когато създавате кампания в Google Ads, можете да избирате от широк спектър от сегменти – например фенове на спорта, хора, пазаруващи автомобили или хора, посетили уебсайта или приложението ви.
Как работи таргетирането по сегменти?
Google определя някой като “in-market“, когато той често кликва върху реклами, посещава уеб страници и използва Google търсачката, за да търси релевантна информация. Google използва тези данни, за да определи кога някой е на път да купи продукт или услуга, тогава този потребител се идентифицира като „in-market„.
„Affinity“ сегментите се идентифицират като се анализира цялостна картина за начина на живот и навиците на потребителите.
[NB!] Един потребител може да “попадне” в множество in-market и affinity сегменти.
Искате да разберете в кои сегменти попадате вие? Можете лесно да го направите тук, като влезете в своя Google профил.
[Tip] Ако имате вече натрупани данни от история на посещения, анализирайте детайлно in-market и affinity сегментите в Google Analytics. След това заложете най-успешните във вашите Google Ads кампании. Имайте предвид, че не винаги най-логичните сегменти се представят най-добре. Например стартирали сте кампания за продажба на дрехи онлайн, но сегмента “Residential Properties” се представя по-добре, отколкото “Apparel” :
[Tip] Google Ads дава друга отлична възможност за анализ и оптимизация на вашите сегменти.
Това става по следният начин:
Mеню “Audiences” –> “Audience insight”
От тук можете да разберете с какви in-market и affinity сегменти се асоциират най-често потребителите, които вече са били на вашия сайт (remarketing списъци).
[Tip] Нашата препоръка е да обърнете голямо внимание на списъка “Аll converters”. Това са аудитории, които са осъществили важна за нас цел: покупка, регистрация, заявка за пробно шофиране и т.н. След като разберете какви са сегментите в този лист, можете да ги добавите в останалите кампании.
[NB] За да анализирате тази информация, всеки списък трябва да съдържа данни за най-малко 1 000 потребителя.
Това, че вашите таргет сегменти се справят отлично в момента, не означава, че това ще продължи вечно. Не можем да имаме такива очаквания, тъй като поведението на потребителите в дигиталната епоха е изключително динамично. Важно е да продължите да обръщате внимание на тенденциите в предпочитанията на потребителите. В проследяването на ключови думи и фрази, свързани с индустрията, Google Trends е още един отличен начин да сте “в крак с духа на времето”.
Сегментирането е ключов подход за достигане на вашето послание и до най-важните за вас аудитории. “Разбивайки” населението на по-малки сегменти, можете по-добре да позиционирате своя продукт и услуга във високо конкурентната дигитална среда.
Съвсем скоро очаквайте още полезни съвети!
По-долу можете да видите два примера за успешни кампании, в които сме използвали сегментация.
Case study – Viesmann и IAB Mixx Awards – Сребро за Effective Use of Data
Case study – Как генерирахме максимален ROAS в Google Search Network за AladinFoods?