Време за четене: 7 минути
Автор: Яна Вачкова
Повечето от вас вероятно си спомнят големия ъпдейт на Instagram през март 2016 г. Това тотално промени т.нар. “user experience” или начина, по който прекарваме времето си в платформата. До тогава постовете се подреждаха хронологично и платформата не използваше никакви инструменти за анализ на поведението на потребителите. Днес, малко повече от година по-късно, различни алгоритми определят точно кой пост да заеме челна позиция във feed-а, така че максимално да съвпада с индивидуалните интереси на всеки един от нас. А какво още се промени след ъпдейта и как да се възползваме максимално от промените, ще научите в следващите редове. 😉
Два месеца след въвеждането на алгоритмите, Instagram излязоха с интересна статистика. Данните показват, че преди ъпдейта потребителите са пропускали 70% от всички публикации, които биха ги заинтригували, и 50% от публикациите на приятелите си. Въпреки че Instagram дълго време избягваше да въведе подобна объркваща подредба във feed-а, се оказва, че сортирането по релевантност на постовете е довело до това потребителите да виждат 90% от публикациите на своите приятели и съответно да прекарват повече време в приложението. С други думи – без алгоритмите печелившата стратегия би била да публикувате по много пъти на ден и да стискате палци споделеното съдържание да достигне до правилните хора. Но! Ако всички брандове се придържаха към този подход, това би увеличило значително общия брой публикувани постове в Instagram, а пък това от своя страна би довело до пропорционално намаляване на органичния Reach. Колко жалко за наистина добрите постове!
Благодарение на алгоритмите Instagram е идеална платформа за прецизно таргетиране.
Какво означава това за Social Media специалистите? Много по-лесно можем да достигнем до по-точно сегментирана аудитория с конкретни интереси и поведение, дори по органичен начин.
Без алгоритмите важат същите принципи, както и при публикациите и тяхното разпространение. Когато потребителите следват повече хора, това, естествено, увеличава и общия брой на постовете във feed-а им. Ето как вероятността да попаднат точно на вашия пост е значително по-малка. За щастие, от март 2016 г. насам успехът на вашия Instagram пост зависи не просто от случайността, а от различни фактори като релевантност за аудиторията и отчитаната ангажираност на потребителите с публикацията.
Разбира се, всичко това звучи доста абстрактно, ако не знаем каква всъщност е логиката на алгоритмите. Съвсем наскоро Instagram разкри трите критерия, на база на които постовете се класират на по-предни позиции. Те работят въз основа на предходното ни поведение и така създават персонализирана подредба на feed-а. Дори двама потребители да следват едни и същи профили, те ще имат различна подредба на постовете в зависимост от начина, по който взаимодействат с тези профили.
Критерии за класификация на постовете в Instagram
- Интереси (Афинитет)
Отново на база предходно поведение с подобно съдържание, Instagram предсказва каква е вероятността определен пост да ни се хареса и според това го класира на съответните позиции във feed-а.
Задавали ли сте си въпроса как всъщност Instagram разбира какво харесваме? За начало, като отчита типовете съдържание, с които взаимодействаме. Например дали следваме много фотографи, които споделят снимки от различни места по света, или предпочитаме смешни видеа с котенца. 🙂
Някои хора прекарват много по-малко време в гледане на видеа, което дава сигнал на платформата, че те по-скоро предпочитат други формати и ще взаимодействат повече с друг тип съдържание. Логично, в резултат на това те виждат много по-малко видео постове. В този ред на мисли е добре да споменем, че в Instagram е изключително важно да познаваме потребителите си и да се съобразяваме с тяхното дигитално поведение.
Определянето на типа пост става с помощта на добре развита технология за разчитане на снимки (Photo Recognition). По този начин всеки пост се категоризира в основни теми като пътуване, мода, спорт и други. Разбира се, важна роля за категоризацията имат и използваните хаштагове, но това не е единственият начин за сегментация.
Интересното при този критерий е, че е възможно на по-предни позиции да се класират постове с по-ниска ангажираност, защото ключовият фактор е афинитетът към темата, а не реализираните вече резултати.
- Актуалност
Както подсказва името, с приоритет са по-скоро публикуваните постове. Тема, която Instagram успешно развива чрез Story формата, но отчита като важна и във feed-а, е актуалността на постовете. Каква е причината? Много просто – в дигиталната ера всичко се случва толкова динамично, че ако един сайт или платформа ни показват това, което вече сме видяли, най-вероятно постепенно ще загубим интерес и ще спрем да ги посещаваме. Точно заради това Instagram показва с приоритет нови публикации пред такива отпреди няколко дни или седмици, дори ако по-старата публикация е значително по-ангажираща. Затова ви съветваме да не пренебрегвате важността на времето за публикуване. Разбира се, нямаме еднозначен отговор на вечния въпрос “Кое е най-доброто време за публикуване в Instagram?”, поради простата причина че всеки бранд има различна аудитория, а всяка аудитория има различно дигитално поведение и навици. Добрата новина е, че платформата ни предоставя информация за часовете, в които най-голяма част от последователите ни са активни.
Според различни експерти алгоритмите пренареждат постовете между текущото и последното посещение, но това не е официално потвърдено от Instagram. Да си представим например, че посещаваме Instagram в 23 часа и отново влизаме в 9 часа на следващата сутрин, а в този промеждутък има 50 нови поста. Хипотезата е, че алгоритъмът ще сортира само тези 50 поста, публикувани през нощта между 23 и 9 часа. Вие имате ли подобни наблюдения?
- Връзка (Взаимоотношения)
Тук Instagram отчита колко сме близки с човека, който е споделил поста. Определя се въз основа на предходните взаимодействия с различни профили. Например по-вероятно е да виждаме повече съдържание от хора, с които имаме общи снимки (отбелязани сме на една и съща снимка). Друг вид индикация за по-близки взаимоотношения е, ако често коментираме нечии публикации или се отбелязваме взаимно в постове.
Основният мотив при този критерий е винаги да виждаме по-напред постовете на “най-добрия си приятел”, без значение колко други профили следваме. Instagram, както и Facebook (хмм, защо ли?) вярват, че най-щастливи ни правят взаимоотношенията с най-близките ни хора и разбира се, правят всичко възможно да използват в своя ползва това наблюдение. 🙂
Как Instagram знае кой е най-добрият ми приятел? За да прецени това, платформата отчита кои са хората, с които взаимодействаме най-много, което включва харесване на снимки, търсене на профили, както и директните съобщения.
Като споменахме “търсене на профили”, имаме предвид, че регулярното търсене на един и същи профил в търсачката се отчита като сигнал, че се интересуваме от него, а не виждаме достатъчно често негови публикации във feed-a си. Като ответна реакция Instagram го класира по-високо от останалите профили и следващите му постове започват да се появяват с приоритет.
Instagram съобщава, че след въвеждането на алгоритмите, търсенето на вече последвани профили е намаляло драстично. Това, разбира се, е добър знак за ефективността на алгоритмите, защото индикира, че потребителите виждат точно това, което искат, без да се налага да го търсят самостоятелно.
Съществуват и три допълнителни критерия, които играят по-скоро второстепенна роля за подредбата на feed-а и това са: колко често сме активни, дали следваме много хора и колко време прекарваме в платформата в рамките на една сесия. На база на тях Instagram се опитва да избере най-добре съвпадащото съдържание с индивидуалните ни предпочитания.
В допълнение
- Менюто “Explore” също се води от алгоритъм, за да предложи релевантно съдържание. Там откриваме постове, които са подобни на търсените от нас хаштагове, на следваните профили, както и на профилите, с които си взаимодействаме.
- Опцията за следване на хаштагове е сравнително нов начин да открием повече от съдържанието, от което се интересуваме. Освен това е чудесна възможност за достигане до повече хора, ако наша публикация попадне в топ постовете с определен хаштаг.
- Stories: 15-секундно видео, снимка, бумеранг, slow motion, stop motion… Възможностите са разнообразни и със сигурност поставят бранда ви измежду малкото бизнес профили, които се възползват от предимствата на този формат, а той не спира да се развива и да добива популярност. Само преди две седмици беше представена нова функционалност, която позволява на бизнеси с онлайн магазин директно да отбелязват продуктите си и цените им.
- IGTV: най-новият мащабен проект, който има страхотен потенциал за развитие, тъй като позволява публикуването на видеа по-дълги от 1 минута. Това би могло да послужи като секция, в която се качват видеа с ревюта за продукти, ежеседмични рубрики или защо не и предавания с известни личности, които засягат нашумели социални теми.
Навярно вече сте се убедили, че Instagram е много динамична платформа, която следи отблизо нуждите на потребителите си и често добавя нови функционалности. Някои от тях могат много да послужат за развитието на различни бизнес профили, затова следете ги и смело експериментирайте с всяка новост. Уверяваме ви, че потребителите ви ще останат впечатлени!
Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂