Сигурно сте срещали реклама в интернет, която гласи:
“Инвестирай 100 лв. във facebook и ще изкараш 1 000 лв”. Това звучи прекрасно, нали? Е, заради това и хората са измислили фразата click bait („примамка за кликания“), т.е. “хванали сте се на въдичката”.
За да говорим за стабилен бизнес, който цели да има по-дълъг живот, ние трябва задължително да използваме една от тези думи – бранд/марка/име. Хората започват все повече да използват името на даден бранд, като част от своята дигитална потребителска пътека. Това дава все повече фокус и нужда от работа над така наречения “positioning” или изграждане на разпознаваемост на бранда.
В допълнение, тук е важно да анализирате и вашия бизнес модел по няколко важни точки:
- Какъв проблем решавате на вашата таргет аудитория (Какво е вашето стойностно предложение?) и колко тежест носи тази стойност?
- Колко време е нужно на един потребител да вземе решение за покупка на вашия продукт/услуга?
- Колко е критична стойността му за вашия живот или бизнес /в случай че сте B2B или B2C, т.е. Какъв е рискът от покупка?
- Как таргет аудиторията припознава моя бранд като решение на техните проблеми?
- Колко конкуренти има на пазара и колко са утвърдени през годините?
Много често бизнесите се хвърлят директно в “по-агресивна” реклама, която сама по себе си не работи. И това е нормално, защото:
- Хората имат нужда от повече информация (awareness)
- Хората имат нужда от повече време за обмисляне на покупката (consideration)
- Хората имат нужда от друг формат на “реклама”, който не е банер или рекламно видео (например пост, който е на темата на “болката”, която нашият продукт “лекува” и дава решението в лицето на това, което предлагаме)
Тази статия цели да направи връзката между организационни процеси и рекламни активности, които влияят на това дигиталната реклама да стане по-ефективна.
- Събития и форуми
Kолкото повече присъствате на такъв формат събития, толкова повече хората ще свързват вашето име с категорията на самото събитие. Това дава ясен сигнал, че:
- Имате опит в тази категория
- Заставате зад споделената информация и не се притеснявате да споделяте
- Имате специалисти, които показват лицето на компанията (човешкият фактор е също много ключова точка в дигиталния маркетинг)
СЪВЕТ! Създайте си план как да използвате максимално ефекта на едно събитие и инвестицията около него. Това може да са:
- Съдържание преди събитието, което да засили мащаба на събитието, важността му и колко полезна информация ще получи аудиторията
- Съдържание по време на събитието – снимки, кратки видеа и т.н.
- Пост-съдържание (след края на събитието). Ето един пример как ние отразихме събитие, на което участвахме: Какво казаха Facebook на първата конференция за компанията в София?
- Статии по релевантни медии и форуми
Подобно на събитията и форумите, хората обичат да четат полезна информация и заради това следват специализирани медии и форуми. Заради това и се радваме, че тази категория показва развитие с всяка следваща година. И когато искате да развиете своя продукт или услуга, помислете за това:
- Кои са релевантните медии, които посещава вашата таргет аудитория?
- Каква информация мога да им споделя, която да им помогне във вземането на решение?
- Какво полезно мога да споделя като информация, която да помогне на категорията, в която оперира бизнесът ми?
- Кой може да напише статията, така че да развие своето позициониране?
ВАЖЕН СЪВЕТ! – медиите търсят полезно съдържание, защото това ги прави успешни. Не търсете търговски статии, които представят бизнеса ви като успешен, с всички добри метрики и т.н. Хората търсят полезна информация на тези места, а не поредната реклама.
- Партньори и други релевантни бизнеси
Хората обичат да категоризират бизнесите и да правят сравнение. Заради това е много полезно да си намерите своите “братя” /brothers in arms, както се пее в една хубава песен/ и да развиете нещо полезно/интересно в категорията. Ако хората припознават един бизнес като успешен и вие направите партньорство с тях, то шансът вие да “попиете” от тяхното позициониране, е много голям. Разбира се, трябва да бъдете много внимателни и да имате достатъчно информация/ т.е. да сте си направили проучването/, защото може това да има и обратен ефект.
Пример – ние обичаме да си партнираме по различни активности с различни брандове. Ето пример за партньорство, което правим с различни организации:
- Семплинги /free trial активности
Тук мисля, че нямаме какво специално да споделим, освен факта че хората имат нужда от “кукичка”. Най-вече, ако очаквате честота в покупка от тяхна страна. За да бъдете успешни в тези активности, най-важното е да достигнете до правилната аудитория, т.е. форматите, с които рекламирате тези активности. Иначе на всички ни е ясно, че безплатният обяд всеки го харесва 😉
Много хора си мислят, че за да дадеш безплатна демо версия на продукта си, той трябва да бъде онлайн услуга или продукт. Е, по този повод ще ви споделим как със сладкарница Неделя направихме дигитален семплинг и дадохме възможност хората да си изтеглят дигитален код, с който да посетят сладкарница на място и да получат парче торта. Така успяхме да вкараме около 4000 души на място в сладкарницата, в рамките на около 3-4 седмици. И това с бюджет от няколкостотин евро 😉
Споделената информация дигитално от вашите ключови служители, които хората припознават като специалисти в сферата и ги следват – важно е да споделим, че хората следват хора, а не просто един “кух” бизнес. Заради това е важно да дадете “подиума” на вашите ключови хора и да ги включите във вашите маркетинг процеси, така че да може да си увеличите качествено достигната аудитория. Защото всеки иска да е успешен. И всички ваши ключови служители, които са се доказали в категорията, си имат своите последователи. Дайте им просто инструменти и им помогнете да ползват по-лесно дигиталните канали, които са релевантни за вашия пазар. А те самите ще оценят признанието, което ще получат.
Примерни Case Study-та на вашия сайт и развитие на “owned media” канал с полезна/релевантна информация
Намерете начин да покажете, че имате стойностни проекти и решения на проблема, който занимава вашия клиент. Това ще скъси дистанцията, която винаги стои между един бизнес и клиентите му. И колкото повече си изграждате процес по създаване на такова съдържание, толкова по-устойчиви ще ставате в бъдеще.
Пример: за нашия клиент Viessmann предложихме да намерим препоръки от клиенти, които са ползвали термопомпите им Vitocal 200 S. Ако влезете в дълбочина на процеса, ще разберете че една препоръка на този продукт отнема в най-добрия случай от 18 – 24 месеца за “създаването” (от консултация, проект, покупка и използването и за период от поне 6 – 12 месеца). В момента, в който включихме това съдържание, подобрихме и ефективността на рекламите в медия микса, който използвахме.
Линк към case study за Viessmann.
Организационна култура – хората обичат да работят със стабилни бизнеси. Ако екипът показва, че се кефи и работи с енергия, то това винаги се забелязва. Заради това инвестирайте в това хората да се чувстват добре на своето работно място. Тогава те самите ще станат ваши посланици (brand ambassadors).
Ето един пример, как ние се стараем да го показваме и доказваме: 46 ПРИЧИНИ ДА СЕ КЕФИМ, ЧЕ РАБОТИМ В XPLORA
И за да не забравим, че за нас всичко се изразява в статистика, ето и показателите, които трябва да се анализират, преди да се “впуснете” в дигиталния свят:
- Анализирайте сайта си и вижте дали имате настроен google analytics и goal tracking на ключовите бизнес действия, които аудиторията извършва на вашия сайт.
- Директен трафик на сайта – анализирайте колко е голям като % отношение, как се развива през годините на сайта ви и колко ключови “Goal” са извършени на сайта от този източник. Това ще ви даде отговор дали хората припознават сайта като част от потребителската пътека и най-вече дали влизат повторно на него, за да вземат решение.
- Органичен трафик на сайта – анализирайте колко е голям като % отношение, как се развива през годините на сайта ви и колко ключови “Goal” са извършени на сайта от този източник. Това ще ви даде отговор, дали Google е позиционирал сайта правилно в категорията и до каква степен се е индексирал правилно. Тук трябва да виждате едно хубаво увеличение през годините, спрямо всички инвестиции в категорията, под формата на статии, събития, партньорства и директни продажби /offline/
- Referral трафик на сайта – този показател често се пропуска да се анализира. По-горе споделихме за партньорствата по различни медии, форуми или други активности. Търсете този показател и направете така че всяка година да се увеличава.
- Количество brand търсения в Google search – по тази тема много сме говорили. Важно е да следите увеличението в този показател на всяко тримесечие и на годишна база. Ако нямате увеличение тук, то потенциала в дигиталния маркетинг би бил доста малък или поне ефективността би била много по-слаба от това, което вие очаквате.
Повече за brand търсения тук: 3 ПРИЧИНИ ДА ИМАТЕ РЕКЛАМА НА БРАНД КЛЮЧОВИ ДУМИ В GOOGLE SEARCH
А какво правите вие за да изградите име на вашия бизнес?
Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂