Ексклузивно съдържание за Google Analytics 4

superHUMAN Блог

Safari блокира бисквитките на трети страни (third party cookies) с цел ограничаване на cross-site tracking

От 25-ти Март, уеб браузърът Safari на Apple селективно ще блокира бисквитките  от външни източници на сайтовете (бисквитките на трети страни – third party cookies), които посещаваме, с цел запазване на поверителноста на данните на потребители в дигиталната среда1.

Разлика между бисквитки от 1-ви и 3-ти страни (first party и third party cookies)

Бисквитките са неизменна част от развитието на онлайн рекламата и търговията. Те са най-често използвания метод за идентифициране на потребители онлайн и персонализиране на потребителското преживяване2.

  • Бисквитките от 1-ви страни (first party cookies) са бисквитките, създадени от сайта, който вие посещавате директно.
  • Бисквиткие от 3-ти страни (third party cookies) са бисквитки, създадени от сайтове, различни от тези, които вие посещавате директно.  Те притежават част от съдържанието (пр. реклами или изображения), което виждате на посетената от вас уеб страница

Механика на промяната

Новата мярка на Apple – „Интелигентно предотвратяване на проследяването“ (Intelligent Tracking Prevention) е базирана на API3 технология – Storage Access API. Чрез нея ще се блокират бисквитките на трети страни, но същевременно достъпът до бисквитки на уебсайтове за услуги и други функционалности, като онлайн разплащания, възможност за коментари, които потребителят е избрал, ще бъде запазен. Това означава, че онлайн методите за плащане и услугите за коментари ще останат незасегнати от въведената промяна.

Какво ще се промени?

Най-общо казано, рекламодателите и анализиращите приложения няма да могат да използват бисквитки, за да насочват рекламите  си към потребителите използващи Safari, които преминават от сайт в сайт.

С цел да не „счупят“ сайтовете, които посещаваме, Safari ще използва machine learning алгоритми за разпознаване на бисквитки от трети страни и ще ги отстранява в рамките на 24 часа, след като сме посетили определен уебсайт.

Кой ще пострада?

Платформи като Criteo, Adroll и други, които следят поведението на потребителите на хиляди сайтове най-вероятно ще изпаднат в информационно затъмнение за всички техни посетители, ползващи Safari, което съставлява около 17.57%4 за 2019 г. от общия сегмент.

Ролята, която бисквитките от трети сайтове играе за технологичните платформи, рекламиращите и онлайн търговците, е много голяма. Очакваме промяната да окаже силно въздействие върху начина,  по който се събират аудитории в онлайн пространството, създава се сегментация и персонализация на предлаганите продукти и услуги. Самите потребители ще бъдат таргетирани с реклами и съдържание, които не са толкова релевантни и подходящи  за тях5.

Google, от своя страна, планират пълно блокиране на бисквитки от трети страни в Chrome да се случи през 2022 г.

Промени в света на дигиталния маркетинг

От гледна точка на маркетинга и онлайн рекламата е важно да знаем какво влияние ще окаже тази промяна върху сферата, в която работим.

По-долу са изброени няколко вероятни промени:

  1. Вече не може да се разчита на съгласието на потребителите, получено от трети страни. Досега преференциите на потребителите бяха улавяни и запазвани от бисквитки на  трети страни при браузване.
  2. С адаптирането на новата функционалност за Safari, маркетолози и рекламодатели ще трябва да използват директно съгласието на потребителите, за да събират информация за техните предпочитания и да съхраняват тази информация.

Как ще  се отрази тази промяна върху работодателите и потребителите, според вас?

Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂


https://mspoweruser.com/apple-safari-full-third-party-cookie-blocking/

2 https://clearcode.cc/blog/difference-between-first-party-third-party-cookies/

4 https://gs.statcounter.com/browser-market-share/all/worldwide/2019

5 https://freestar.com/safari-cookie-policy-harmful-helpful/