Време за четене: 12 минути
Автор: Георги Семков
2018 година. Всичко около нас е “smart” – телефони, часовници, телевизори, гривни, коли, хора? Всичко. С увеличаването на броя на smart продуктите около нас се увеличават и начините, по които консумираме информация (да четем статии, книги, да гледаме любимите си предавaния, видеа, да играем игри, да се забавляваме) през различни източници.
За маркетолозите става все по-трудно да улавят всички сигнали, които потребителите оставят в дигиталната среда и още повече — да анализират, че конкретните сигнали са оставени от един-единствен потребител, използващ различни устройства. Потребителят, било то и в дигиталната среда, си остава реален човек – не можем, а и не трябва да го третираме само като устройство, cookie или някакъв код.
Днес двете най-големи платформи за реклама в световен мащаб Google Аds и Facebook ads използват всякакви възможности, за да се доберат до информация за вас. Докато за Facebook не представлява почти никакъв проблем да ви разпознае като отделен потребител през различните устройства (платформата изисква задължителна регистрация при използването ѝ), то за Google нещата не стоят така “розово”. Поради една или друга причина Google не използваше информацията от Google профилите (или по-скоро не ги предоставяше като маркетинг информация) в Google Analytics. Досега.
Google добави нов отчет в Google Analytics “Cross Device”, чрез който ще можем да анализираме сесиите на един и същ потребител през различни устройства, но само след като сме активирали Google Signals.
Какво е “Google Signals” и как да го активираме?
Google Signals използва информацията, която Google е събрал за потребителите във вашия Ads personalization профил, стига да сте го активирали. Така или иначе той е активиран по подразбиране още със създаването на вашия профил в Google. Можете лесно да го изключите, ако не желаете да се събира информация за вас. Това не означава, че ще спрете да получавате реклами, а че те няма да бъдат толкова персонализирани на база интересите ви.
Следвайте следните стъпки, за да активирате “Google Signals” във вашия Google Analytics профил. През Admin panel на ниво Property изберете Tracking info настройки. В падащото меню избирате Data Collection:
След като вече сте в Data Collection менюто, имате една-единствена стъпка да активирате Google Signals:
Това е. От тук нататък вашият Analytics Account започва да събира информация за потребители, които използват няколко устройства. Събраната информация за тях ще можете да анализирате в цели 4 нови отчета, които Analytics предоставя. Ще разгледаме всеки от тях детайлно в следващите редове.
Отбелязваме, че новите отчети са още в Beta и са възможни всякакви промени в следващите седмици.
Ако все още не виждате Google Signals, запазете самообладание, ще получите уведомление в профила си в следващите няколко седмици.
Cross-device reports (Какво можем да измерваме?)
Новите cross-device отчети сa 4 на брой (Device overlap; Device paths; Channels; Acquisition device) и можете да ги откриете в Audience менюто:
Нека да разгледаме по-подробно всеки от тях:
Device Overlap
Можете да разгледате информация за различните типове устройства, които са използвали потребителите. Също така получавате информация колко често са използвани повече от едно устройство и какъв процент от потребителите използват повече от едно устройство в сравнение с тези, които използват едно-единствено. В нашия пример – само 2% от потребителите са използвали desktop + мобилни устройство:
Това би ни дало ценна информация, когато анализираме потребителите през различните типове устройства, на базата, на която да решим дали да изключим в рекламата ни конкретно устройство.
Получаваме и подробна статистика за броя потребители, сесии, изпълнени цели (goals) на сайта, както и conv. rate, разделена по категории устройства. Забелязваме, че потребители, които са използвали повече от едно устройство в случая, най-често извършват целите ни в сайта, сравнено с тези, които са използвали само едно устройство:
Device Paths
Докладът показва потребителската пътека на потребителите чрез последователността на устройствата, които са използвали. Можете да получите информация например дали потребителите посещават вашия сайт първо през мобилно устройство, за да прочетат информация за продукта, и след това да извършат желаната от нас цел през desktop устройство или реципрочно. Можете да избирате да получавате информация за цялата потребителска пътека, устройствата, които са използвани преди да се извърши конкретна цел (goal) и след като вече са извършили целта, от “show steps” менюто.
Channels
Анализирайте поведението на потребителите на сайта според канала, през който са го посетили. Получавате информация за основни показатели като Bounce rate, pages/session, avg. session duration:
Но също така и за целите (goals), които са изпълнени на сайта. (Ако вече сте настроили goals през Google Analytics).
Можете да избирате между следните “dimensions”:
- Ad content
- Campaign
- Default Channel Grouping
- Keyword
- Medium
- Source
- Source/medium
Тук, както и в другите отчети, можете да добавите и втори dimension за още по-подробно сегментиране.
Acquisition Device
В този отчет отново получавате информация за различните типове устройства, като можете да изискате по-детайлна справка за:
- Device Category
- Device Category and Campaign
- Device Category and Channel
- Device Category and Medium
- Device Category and OS
- Device Category and Source
Тук ще откриете и 2 нови метрики, които няма да намерите в останалите отчети:
- Revenue From Originating Device – отчита приходите от вида устройство, с което е стартирала потребителската пътека, но също така е и завършила с него.
- Revenue From Other Devices – отчита приходите от вида устройство, когато то е различно по вид от това, с което е стартирал потребителя. Te биха били особено полезни при настроен e-commerce в съответния Google Anаlytics профил или избрана конкретна стойност на вашaта цел (goal).
Te биха били особено полезни при настроен e-commerce в съответния Google Anаlytics профил или избрана конкретна стойност на вашaта цел (goal).
Ограничения на Cross device reports и Google Signals
Както всяко ново нещо, което е в процес на доработка (Beta), така и тук има няколко ограничения, които не позволяват да се използва (засега) пълният потенциал на новия отчет. Кои от тях е хубаво да вземете под внимание:
- Невъзможно е създаването на сегменти
- Невъзможно е създаването на табла за управление “dashboards”
- Невъзможно е създаването на Custom отчети
- Не разполагате с отчетите във “views” с активиран User-ID
- Не се отчита cross-device отчети в “Properties”, създадени за анализ на приложения (apps)
- Не можете да използвате информацията за доклади в Data studio
- Не можете да получавате информация за текущия ден
- Информацията в Google Analytics се актуализира много по-бавно в сравнения с останалите отчети, като по данни на Google времето може да надхвърли минута.
С добавянето на cross-device отчитането в Google Analytics, Google правят първата крачка към решаването на един дългогодишен проблем на всички използващи техния продукт – правилното отчитане на стойността, която получаваме от всеки тип устройства, използвани от потребителите. Нещо, което техният основен конкурент Facebook отдавна са осъществили. Дали Google ще развият този подход и той ще се превърне в основен източник на информация за маркетолозите или просто ще остане поредният доклад от многото рядко използвани, следва да разберем в следващите няколко месеца. Тествайте, за нас определено добавя стойност!
Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂