Представи си следното:
Харесал си супер яката позиция и вече си се представяш как отиваш доволен на работа, как се срещаш със свежите си колеги и естествено – след работа отивате на бар, празнувате като пичове спечелените pitch-ове и похвалите от клиенти за постигнати резултати. С две думи – почти се чуваш как се хвалиш на приятели с яките клиенти, за които работиш, с готините обучения, на които си бил и с тези обучения, които си водил…
Но как да изберат точно теб? Вероятно и много други хора ще кандидатстват за тази работа-мечта. Какво можеш да направиш, за да спечелиш хората, от които зависи кого ще изберат?
Ако си чел първа част на статията ни за 10 Грешки при интервю за работа в агенция за дигитален маркетинг, вече си разбрал, че има доста неща, които можеш да подобриш още преди самото интервю за работа, а дори и след него.
В тази статия ще обърнем внимание на топ 5 грешки, които можеш да допуснеш по време на интервю за работа в агенция за дигитален маркетинг. Или поне нашия Xplora-ски топ 5.
-
Не си разпределил правилно времето си, a.k.a. poor time management
Времето е единственият ресурс, който не можем да си купим.
Затова е важно да можем да управляваме времето си, както и да ценим това на останалите. Пристигането навреме преди интервю е едно от нещата, които интервюиращите ще забележат. Независимо дали си закъснял или подранил, когато пристигането ти е с 30 минути разлика от уговорения час, освен че показва ясно, че не можеш да планираш добре времето си, показва и че не мислиш за времето на останалите.
[Съвет] На всеки се случва да закъснее или да не успее да пристигне за уречената среща. Важното е да поемеш отговорност и да уведомиш всички, засегнати от отсъствието ти. Ако причината за отсъствието ти е спешно изскочил ангажимент, постарай се да организираш нова среща в удобен час за всички, така че планът да в крайна сметка интервюто да се проведе в удобно време за всички.
Ако просто си намерил друга позиция, която за момента те устройва повече, не забравяй, че има хора, които ще те чакат и ще загубят част от времето си. Обади се и предупреди, че срещата отпада. Не знаеш дали след време няма пак да кандидатстваш в същата компания и да се окаже, че никой няма да ти се обади за интервю, защото си срещу името ти има бележка, че просто не си дошъл на интервюто.
-
Липсва ти концентрация и фокус
Вече си в залата за срещи или в предверието и остават няколко минути, докато интервюто започне. Вълнуваш се и не знаеш какво да правиш докато те приемат. Да се обадиш ли на някого? Да отвориш ли Facebook-а?
Ние те съветваме да се концентрираш върху темата, която ти предстои да разглеждаш в следващите 20-30 минути (или час), а именно това, че си дошъл на интервю за работа. Затова отново:
- Прегледай бележките, които си си направил предварително за компанията и за позицията, за която кандидатстваш за работа
- Прегледай списъка с твоите плюсове, които ще дадат стойност на компанията
- Помисли за добри примери от работата/стажа/опита, който имаш в сферата на дигиталния маркетинг
- Помисли защо си тук и колко важна е за теб тази работа
Това ще помогне на теб, а и ще се усети от интервюиращите (в Xplora – поне два интервюиращи) и ще го поставят в k (Keep). От първата част на тази статия знаеш за модела, както и колко ще ти помогне да получиш мечтаната работа.
Вратата се отваря и се появяват усмихнати служители, които ще проведат интервюто. Подават ти ръка, запознавате се и влизате в залата. След като са ти предложили нещо за пиене е време интервюто да започне. Ти си леко притеснен (което някои хора от нашия екип смятат за симпатично впечатление, все пак показваш, че се вълнуваш) и това би могло да те извади от фокуса.
Ето 3 съвета как да останеш концентриран по време на интервю за работа:
- Изключи телефона си
Освен, че само ще те разсее и ти самия ще загубиш фокус върху собственото си представяне, постоянното гледане в телефона може да се изтълкува като неуважение към присъстващите или липса на интерес към позицията. Ако все пак очакваш важно обаждане, можеш предварително да предупредиш хората.
- Фокусирай се върху опита си
Важно е да не забравяш каква е целта на срещата. Разговорът трябва да е фокусиран върху твоят професионален опит и да защитиш резюмето, което си изпратил. Ето няколко теми, върху които да наблегнеш:
- Какъв опит имаш в сферата на дигиталния маркетинг?
- Какъв опит имаш с позицията, за която кандидатстваш?
- Имаш ли опит с бранд, подобен на някой от клиентите на компанията?
- Портфолио – фокусирай се върху 2-3 примера от работата си, с които се гордееш и ги представи така, че другите да искат още от теб
- Какви са плюсовете ти в професионален план?
- Какви са минусите ти в професионален план? Това могат да са целите, които искаш да подобриш в бъдеще.
- Слушай активно
Активното слушане ще ти помогне да останеш концентриран и в темата. Когато участваш в процеса, мозъкът ти се занимава с темата и не ти позволява да мислиш за друго. Разбира се, нямаме предвид да прекъсваш хората, за да участваш 😀
Ето 3 съвета как да прилагаш активно слушане по време на интервю за работа:
- Поддържай зрителен контакт
- Отразявай чутото (mirroring) – Повтарянето или перифразирането на чутото ще ти помогне освен да се концентрираш и да се убедиш, че си разбрал правилно
- Задавай въпроси – Когато задаваш въпроси, показваш че се интересуваш в дълбочина от темата. Като тук не е нужно да питаш всяко нещо, само за да зададеш въпрос. Отразяването също обикновено е под формата на въпрос. Съветваме те да не се престараваш с питането 🙂
-
Липсва ти ентусиазъм
Както ти искаш да намериш най-добрата за теб работа на точното място, така и хората, които ще изберат кандидата за позицията им искат да поканят най-добрият кандидат за работата да им стане колега. Както ти би се изкефил хората да искат ти да работиш с тях, така и те биха искали да видят, че ти наистина искаш да си точно там, а не че едва ли не, без да искаш си кандидатствал за позицията. Затова не се преструвай на недосегаем, а изкарай ентусиазма и покажи на хората колко искаш да работиш с тях. Е, нямаме предвид да започнеш да правиш салта в офиса (въпреки че доста хора от екипа ни биха ти дали бонус точка за това).
Ето 3 съвета как да покажеш ентусиазъм по време на интервю за работа:
- Сподели няколко начина, по които би искал да се развиваш в компанията. Как тя би ти помогнала да постигнеш целите си. Подсещаме те, че негативните ти качества тук могат да свършат страхотна работа като бъдещи направления, по които да работиш
- Сподели, ако има някой бранд, от клиентите на компанията, за който би се радвал да работиш. Можеш да дадеш пример с кампания, която си харесал или да кажеш какво би направил ти
- Сподели някой източник, от който черпиш вдъхновение и информация. Дигиталният маркетинг е толкова бързо развиваща се област, че да нямаш източници, от които следиш какво се случва би показало само, че не следиш сферата, в която твърдиш, че искаш да се развиваш
-
Оправдаваш се и не можеш да приемаш градивна критика
Оправданията и минаване в защитен режим по време на интервю за работа по-скоро биха направили негативно впечатление, отколкото положително. Това не означава, че не трябва да защитаваш твоите тези и решения, разбира се.
Избягвай изрази като “нямах време”, “Ами, аз така си го правя” и подобни. Не забравяй, че ти си този, който е кандидатствал за позицията, така че би следвало да можеш да отделиш достатъчно време за дадената ти задача, например.
Преди да минеш в защитен режим помисли за това, че по всяка вероятност целта на интервюиращите не е да те злепоставят и да докажат колко си некомпетентен. В крайна сметка тези хора искат да намерят човек, когото да развият. Затова, дори и да чуеш различна гледна точка на твоето мнение, бъди с отворено съзнание и кажи “Хм, интересно, не бях се сещал за този начин, благодаря за предложението.”.
Никой не е всезнаещ и на всеки се случва да сгреши или да не се сети за нещо. Въпросът е какво ще направиш, когато си изпаднал в неприятна ситуация. Дали ще успееш да се справиш със ситуацията или ще се откажеш е твой избор. Обратната връзка може само да ти помогне да видиш повече гледни точки. Затова и много хора я ценят и следят какво е отношението на кандидатите за работа към нея.
-
Да не си направиш KISS модел след интервюто
Ако си чел първата част на темата за грешки при интервю, вече знаеш повече за KISS модела и за това колко е важен според нас. И освен че е важно да си дадеш сметка за позитивите и негативите си по даден въпрос, е добре да направиш същото и след това, за да провериш как си се представил. Това ще ти даде по-ясна картина относно очакванията ти и реалността.
Ето как можеш да приложиш KISS Модела след интервю за работа:
- Keep – Какво направих добре? (Например “Дойдох навреме”, “Бях отделил няколко часа, за да науча повече за компанията”)
- Improve – Какво можеше да направя по-добре? (Например “Да знам как бих допринесъл в компанията със своите знания и умения”)
- Start – Какво мога да започна да правя? (Например “Да ставам 3 часа преди интервюто, защото 2 не ми стигат да се приготвя и да стигна навреме” или “Мога да започна да си съставям кратки бележки с ключова информация за компанията и позицията, за да мога да се подготвя по-лесно с отговорите си за интервюто” )
- Stop – Какво да спра да правя, за да подобря представянето си? (Например “Да спра да говоря толкова за себе в личен план и да наблегна на професионалния си профил”)
Ето още една статия на Жоро във Forbes Bulgaria за KISS модела – как да подобрявате всяка своя комуникация – включително след интервю за работа. А в тази статия можеш да видиш как прилагаме модела за да даваме повече стойност на клиентите, да подобряваме работата ни среда и да имаме човешки отношения в екипа.
Както виждаш, интервюто за работа в дигитална агенция не е просто пускане на EuroPass CV със снимка от дискотека. Е, поне не и ако искаш да те наемат на работа 🙂 Опитахме се да сме максимално изчерпателни и да ти дадем много съвети как да не допускаш грешките, които ни правят най-негативно впечатление по време на интервю за работа (както и преди и след него).
А ако дигиталният маркетинг ти е страст, можеш да погледнеш свободните ни позиции и да провериш дали можеш да се впишеш в нашия superHuman екип. Ако имаш малко опит, но четеш много и следиш последните маркетинг тенденции, тогава не се притеснявай да кандидатстваш за стаж при нас. Ние ще ти помогнем да натрупаш опит и знания, работейки по конкретни проекти и получавайки помощ от нашите специалисти. Чудиш се какво е да си стажант в Xplora? А какво става след стажа? След стажа, нашите стажанти са готови да заемат отговорно и самостоятелно позицията, за която са се обучавали. Оставяме ти цели три стажантски интервюта, в които нашите бивши стажанти (и настоящи служители) ти разказват повече как протича стажа и какво ги е впечатлило:
Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂