superHUMAN Блог

Как да кандидатстваме за графичен дизайнер

Когато за пръв път дойде моментът да кандидатстваме за работа, за всеки настъпват малък шок и много въпроси. Как да представя проектите си? Какво да сложа в портфолиото си? Колко голямо да го направя? Как да убедя работодателите, че си заслужавам? Нужно ли ми е мотивационно писмо? В какъв вид да представя CV-то си? В следващите няколко абзаца ще се опитаме да отговорим на част от многото въпроси, които си задава начинаещият дизайнер.

Създай си впечатляващо CV

Задължителен елемент за всяка позиция е CV-то. Нека да е кратко и ясно. Най-добре около 1 страница. Информацията в него трябва да е подредена така, че да е добре четима и работодателят бързо да се ориентира къде да намери това, което го интересува. Най-важно е CV-то да съдържа контакти, връзка към портфолио, релевантен за позицията трудов стаж (ако има такъв), образование. Може да си направите една версия за прикачване в имейл, и една в съответната платформа, през която най-често кандидатствате. За работодателя, това е най-лесният начин за преглеждане.

Помислете добре дали да използвате европейския формат за оформяне на CV, да създадете собствен дизайн или да изтеглите готов темплейт. Европейският формат може да подразни някои работодатели със сухата си базовост. От друга страна, CV с прекалено много дизайн също не ви прави добра услуга, защото се губи фокусът от самата информация. Отново търсим баланса между двете крайности.

Портфолио

Същината на вашата кандидатура е портфолиото. То трябва да е лесно откриваемо и лесно за разглеждане. Не го скривайте в текстовия файл, който прикачвате някъде. Направете го достъпно с един клик. Не карайте разглеждащия да преписва адреси в браузъра, като например от CV, което е png. Може да е линк в свободния текст към кандидатурата или в CV-то на видимо място.

Създайте портфолиото си в популярна платформа като Behance. Това предоставя лесен достъп, познат UX за работодателя и достатъчна свобода на изразяване за дизайнера. Там всичко е изградено именно с тази цел и в полза на артисти от всички сфери. Няма нужда да откривате топлата вода. Избягвайте използването на прекалено алтернативни платформи. Създаването на собствен сайт също е добра идея, но само ако можете да го направите достатъчно качествено. Ако не – заложете на сигурното.

Умения

Покажете разнообразието на уменията си, но и не слагайте всяка малка картинка, рисунка, скица, която сте създали, от както сте започнали да се интересувате от дизайн. Важно е да бъдете релевантни за кандидатурата. Покажете приблизително това, което би се изисквало от вас на позицията, за която кандидатствате. Ако се занимавате с повече от една сфери в дизайна, можете да създадете отделни портфолиа за всяка, и да сложите някакъв намек или линк в тях, към другото ви умение. (Пр.: Имате портфолио с графичен дизайн, в чиито проекти сте използвали ваши илюстрации и отделно портфолио специфично за илюстрациите, които са представени с похватите на графичния дизайн). Това ще покаже, че познавате силните и слабите си страни и умеете да ги управлявате.

Подредба

Казват да започнеш и завършиш с двата си най-добри проекта, а по-слабите да сложиш между тях – това важи, ако са толкова малко, че е сигурно, че ще бъде разгледано всичко. По-скоро започни с най-силните си и най-скорошни задачи. Работодателят ще започне с тях, но е твърде вероятно изобщо да не стигне до края на портфолиото, ако проектите са повече от 5-6.

Избягвайте струпване на много проекти с по една картинка на една страница – шансът да си отиват един с друг е нищожен.

Качество

Всички визии в портфолито трябва да са с добро качество. В никакъв случай изображенията не трябва да са разтеглени или пикселизирани. Това говори много за вниманието ви към детайла.

Аргументация

Бъдете кратки и to the point с проектите си, но все пак достатъчно описателни – търсете златната среда. Ако е лого – една картинка не е достатъчна, освен ако не е вкарана в логофолио. Ако е само 1 лого – 8 страници с адаптирането му в различни ситуации е напълно излишно. За разглеждащия веднага става ясно, че се опитвате да накарате малкия проект да изглежда голям. Визуално разкажете как сте стигнали до решението за това лого – логика на визуалните елементи, цветове, история с малко текст (подчертаваме думата “МАЛКО”).

Как изглежда представянето на проекта също е проект и е от значение. Но не трябва да забравяме, че на фокус трябва да е самият проект, а не дизайнът на портфолиото.

Избягвайте прекалено многото писаници, както в CV-то, така и в портфолиото (освен, ако не ви е поискано изрично мотивационно писмо) – за работодателя са важни дизайнът и естетическите ви разбирания. Няма нужда да се опитвате писмено да убеждавате някого в нещо. Убедете го визуално.

За финал

И накрая, но не на последно място, отговаряйте на имейлите! Не знаете дали това ще е последният път, в който комуникирате с този работодател. Оставеното добро впечатление повишава шансовете ви за успех сега или в бъдещ момент, при нови набирания на кандидати.

Успех 😉