Щом четете тази статия, вероятно вече ви се е случвало да се питате каква е причината да не виждате вашите Google Search реклами сред резултатите при търсене. Неприятна ситуация, зад която могат да се крият редица обяснения. Подготвили сме ви списък с 30 възможни причини това да се случи, без да претендираме за пълна изчерпателност. За ваше удобство те са организирани в пет основни категории, но имайте предвид, че част от причините е възможно да попадат в повече от една от тях. Постарали сме се да ги включим към най-релевантната.
Преди да продължим към причините е ключово да обърнем внимание на една често допускана грешка, която лесно може да навреди на представянето на кампаниите ви, а още по-лесно може да бъде избегната. А именно – проверка за активни Search реклами чрез търсене в Google. Накратко – не го правете. Използвайте инструмента за визуализация на рекламите (Ad Preview and Diagnosis tool), достъпен през интерфейса на Google Ads. Така ще си спестите потенциални разходи, ще избегнете изкривяване на данните и негативното влияние върху вашите кампании, като в същото време ще разберете не само дали рекламите ви се показват, а и “защо”, ако те не се визуализират сред Search резултатите.
Настройки на акаунта
Не сте добавили „Payments profile“ / не е одобрен от Google
За да ползвате Google ads account, e задължително да имате поне един активен профил за плащане. Преди да стартирате вашата реклама, е редно да проверите дали настройките за разплащането са валидни. Има възможност всичко по настройките да е коректно, но въпреки това Google да не одобри начина на плащане. Следете нотификациите в акаунта.
Повече информация за настройване на „Payments profile“, можете да откриете тук
Картата, която използвате за плащане, няма достатъчна наличност
Без значение дали използвате автоматично или ръчнo плащане в Google Ads, ако в картата ви няма достатъчно налични средства, Google ще спре показването на рекламите.
Достигнали сте лимита за усвоен бюджет в акаунта
Имате възможност да зададете лимит за усвоен бюджет на месец във вашият Google ads account (само ако използвате месечно разплащане с фактура). Ако достигнете този лимит, рекламите няма да се показват, освен ако не увеличите зададения лимит. Как да добавите месечен лимит във вашия акаунт, можете да прочетете тук
Картата, която използвате за плащане, е с изтекла валидност
Дори и да имате достатъчно наличност в сметката ви, ако картата, която използвате за разплащане е изтекла, Google ще спре показването на рекламите ви. Добра практика е да си добавите “напомняне” 1 месец, преди картата ви да изтече, особено ако използвате една единствена карта за всички онлайн разплащания.
Настройки на кампанията
Кампанията ви е с ограничен бюджет
Ако управлявате Google Ads кампании, то следващата снимка ви е до болка позната:
Ако фразата, която търсите, е добавена към кампания с лимитиран бюджет, Google няма да успее да покаже рекламата на всички релевантни търсения в рамките на деня, а вие съответно ще загубите шанса да достигнете до потенциални клиенти. Съществува рискът рекламата дори да не започне да се показва.
Цената на клик се доближава или надхвърля дневния ви бюджет
За някои категории продукти или услуги (пример: кредити, софтуерни продукти, trading и др.) Цената на клик може да е наистина изключително висока – 50$+ (Разгледайте най-скъпите ключови думи за реклама, според Wordstream). Ако сте задали нисък дневен бюджет, близък до цената на клик, най-вероятно рекламата ви ще спре да се показва. Следете предложенията на Google за дневен бюджет на кампанията ви.
Кампанията е паузирана
Честа практика е, когато настройвате нова кампания или редактирате вече съществуваща, да я паузирате с идеята да се уверите, че всичко е настроено, както трябва, преди да я стартирате. Не забравяйте да я активирате отново, когато решите да я използвате.
Кампанията e с начална и крайна дата (start & end date)
Може да залагате начална и крайна дата на вашите кампании. Извън този период рекламата няма да се показва, дори и самата кампания да е активна. Може да проверите периода, който сте задали в settings > Start and end dates.
Рекламите от кампанията не се показват заради нисък Quality Score
Оценката на рекламата се определя от множество фактури, групирани под наименование “Quality Score” . Oсновните фактори са 3:
- Очакваното съотношение на кликовете спрямо показванията на рекламите (CTR)
- Качеството / релевантността на рекламното каре
- Качеството / релевантността на страницата, към която водите с реклама
Ако някои от тези показатели (или всички) са ниски, има голяма вероятност рекламата да не се покаже.
Дневният бюджет е усвоен изцяло (или почти)
Ако сте заложили дневен бюджет по-нисък от препоръчаното, най-вероятно няма да се показвате на търсения в края на деня, тъй като дневният бюджет ще е усвоен напълно. Следете редовно метриките, свързани с Impression share, за да разберете при какъв процент от търсенията се показват рекламите ви и каква е причината, когато не се.
Използвате „умни кампании” и/или автоматично офериране
„Умните кампании“ (smart campaigns) и кампаниите, използващи автоматизирани стратегии за офериране, са отличен начин да постигнете конкретна цел – задавате я и чрез machine learning и трупащите се данни, системата работи за нейното постигане. На базата на исторически данни в профила ви, Google определя кои потребители най-вероятно биха изпълнили вашата цел. Ако профилът, чрез който търсите, не отговаря на тези изисквания, рекламата е възможно да не се покаже. Идеята тук е да се спестят импресиите и кликовете, които няма да допринесат за постигането на избраната цел.
Изключени са IP адреси, на които да се показва рекламата
С цел да се изключва трафика на сайта от служители, агенции и свързани лица на бизнеса (които не биха били клиенти), има възможност да се добавят IP exclusions, за които да не се показва никаква реклама. Това би спестило рекламен бюджет за нерелевантни търсения от страна на служителите ви. Проверете дали вашето IP не e включено в този списък.
Настройки на реклама / ключови думи
Няма добавени реклами (или не се активни)
Има различни случаи, в които може да се окаже, че нямате нито една активна реклама в кампанията
- Използвате Google Ads editor и не сте публикували рекламите
- Не сте добавили все още нито една реклама в кампанията
- Кампанията ви е активна, но рекламите ви са паузирани
и други. Проверявайте редовно дали имате активни реклами и дали те се показват.
Няма добавени ключови думи
Както и в предишната точка, така и тук важат всички изброени причини. Също така проверете внимателно какви точно ключови думи сте заложили.
[Пример] Ако в кампанията сте заложили ключова фраза “спортни обувки”, а търсите “ кецове”, то вашата реклама няма да се покаже.
Рекламите все още са в процес на одобрение
Ако стартирате нова кампания или нови реклами не е достатъчно просто да създадете кампанията и тя да започне да изпраща потребители към вашия сайт. Ако всичко е наред, на Google му отнема до 24 часа да одобри рекламите, но в определени случаи това може да продължи и по-дълго. Ако виждате това съобщение на ниво реклама, ще е нужно да се въоражите с търпение.
Рекламите са неодобрени
След като сте чакали достатъчно дълго време, за да одобрят рекламите ви, едно от най-неприятните неща е да разберете, че те не са одобрени поради някаква причина и няма да се показват на потребителите. Ако имате такива реклами, срещу всяка от тях ще откриете причина за тяхното неодобрение:
А на този линк ще откриете информация, как да ревизирате рекламите си.
Рекламите са одобрени частично
В много от случаите, рекламите ви могат да бъдат одобрени, но само частично. Т.е. те ще се показват само на определени аудитории, локации, устройства и т.н. заради спецификата на самата реклама. Вижте възможните причини за частично одобрение тук.
Рекламите се показват само на конкретно устройство
При създаването на кампаниите / рекламите, имате възможност да определите на какви типове устройства да се показват те – телефон, десктоп или таблет. Ако рекламите са настроени да се показват само на друг тип устройства, например десктоп, а вие използвате мобилен телефон, то те няма да се покажат.
Рекламите се показват само в конкретни локации
Можете да настроите рекламите си да се показват само в определени местоположения – държави, градове или радиуси от определена точка. Ако настоящето ви местоположение се различава от това, което е настроено в кампанията, то вие или потребителите няма да видите рекламата.
Дори и да се намирате в точната локация, ако вие сте забранили на устройството, което използвате, да споделя вашата локация, вероятността да не се покаже рекламата ви е голяма.
Рекламите се показват само в конкретни дни и часове
С цел оптимизиране на кампаниите ви при ръчна оптимизация или при използването на автоматизирани стратегии, рекламите ви могат да се показват само в определен часови диапазон или дори само в конкретни дни (честа практика е да се изключват почивните дни за рекламата, ако бизнесът, който се рекламира има конкретно работно време). Ако вие или потребителите търсят рекламата извън посочения диапазон за рекламиране, то тя няма да се покаже.
Рекламите се показват само на конкретни аудитории
Когато говорим за търсене в мрежата, е ясно че Google използва най-често думите или фразите, които използвате, за да реши дали да покаже рекламата ви. Но това далеч не е единственото, което се взима предвид. Google e създал профил за вас на база поведението ви или интересите, които имате. При оптимизирането на рекламата част от тези интереси могат да се изключат. Ако вашите интереси съвпаднат с вече изключените, резултатът е ясен – рекламата няма да се покаже.
Можете лесно да разберете какъв профил си е образувал Google за вас, като последвате този линк: https://adssettings.google.com/authenticated
-
Заложената цена за клик (bid) е твърде ниска
Ако вие сте прекалено консервативни и цената на клик, която сте готови да платите, е много по-ниска от тази на другите рекламодатели, вашата реклама най-вероятно няма да се покаже.
Използвани са негативни ключови думи
С цел оптимизиране на кампаниите, рекламодателите използват негативни ключови думи, за да избегнат нерелевантните търсения.
[Пример] Ако продавате маркови дрехи online, няма да искате вашата реклама да се показва на търсене като “дрехи втора употреба”. Ако заложите “ втора употреба” като негативна фраза, рекламите ви няма да се показват при търсения, обединяващи в себе си вашите ключови думи и заложените негативни ключови думи.
Използвани са “Match types” при определянето на ключовите думи
Още една възможност за оптимизация са така наречените “ match types”. С тях можете да определяте точно как да е изписана ключовата фраза, за да се активира рекламата. Ако в ключовите думи е заложена фразата в абсолютно съвпадение “дамска чанта” , рекламата няма да се покаже при търсене “кожена дамска чанта”, тъй като не отговаря на горното изискване.
Други
Няма търсения или са прекалено малко
Дори и да заложите много и разнообразни ключови думи във вашата кампания, това не е достатъчно условие рекламата да се покаже. Ако думите са с много малко или никакви търсения, трябва да преосмислите стратегията си и да заложите нови думи. Проверете за следния индикатор, ако рекламите ви не се показват:
Рекламата ви всъщност се показва, но не над органичните резултати
Случвало ли ви се е да извършите търсене в търсачката на Google и в първите резултати да не видите реклама? Това означава ли, че не е имало показване на реклама? – Не. Ако сте задали прекалено ниска цена на клик, използвате автоматизирана стратегия или Google сметне органичните резултати за по-релевантни от рекламата, то тя ще се покаже най-долу на първата страница или на някоя от следващите страници. Можете да разгледате метрики, като Search top impression rate, за да разберете в какъв процент от случаите, вашите реклами се показват над органичните резултати.
Google ads акаунтът е деактивиран
Има две причина, поради които вашият акаунт може да бъде деактивиран:
- Потребител с административен достъп до акаунта, е изпратил запитване за деактивиране
- В продължение на 15 месеца акаунтът не е бил активен, т.е. не сте го използвали за реклама
На този линк ще откриете как отново да активирате акаунта си.
Търсите често собствените си реклами
Ако търсите често бизнеса си чрез Google търсачката си, но не кликате върху рекламата си, след известно време ще спрете да я виждате. Причината е, че Google ще определи рекламата като нерелевантна за вас. Не го правете. Това ще повлияе и на статистиката, която ще отчитате в кампаниите си. Използвайте Инструментът за визуализация на рекламите (Ad Preview and Diagnosis tool).
Блокирали сте показването на рекламата от конкретен рекламодател
С две прости стъпки можете да блокирате рекламите от конкретен рекламодател, така че те да не се показват за вас при търсене в Google:
- избирате конкретна реклама и кликате на стрелката точно до URL адреса
- натискате върху слайдера, за да спре да се показват рекламите
Винаги можете да промените предпочитанията си и да активирате отново показването на рекламите от вашия ad personalization профил.
Не сте публикували промените от Google Ads Editor
Много агенции и рекламодатели използват Google ads editor, който позволява да се направят множество промени по различни кампании едновременно. Инструментът спестява време. Възможно е, обаче, част от тези промени или всичките да не се визуализират директно в Google ads акаунта ви. Винаги проверявайте 2 пъти, когато използвате този инструмент 🙂
Финални думи
Има много причини, поради които вашата реклама не би се показала в Google търсачката. Това не означава непременно някакъв проблем с вашата реклама. Препоръчваме ви да използвате инструмента за визуализация на рекламите (Ad Preview and Diagnosis tool) и/или да разгледате кампаниите, които са активни, за индикация за проблем.
В условията на пандемия ситуацията с бизнесите сe променя ежедневно. Тя не подминава и гиганти като Google. Заради COVID-19 се въведоха някои промени относно одобряването на рекламите, както и се увеличи времето за тяхното одобрение.
На този линк можете да следите последните промени в политиката на Google относно ситуацията с COVID-19.
Най-вероятно сте получили следното уведомление в Google ads профилите си за забавяне на одобрението на рекламите ви:
Планирайте внимателно следващите си кампании, като имате предвид ситуацията в момента.
Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂