Ексклузивно съдържание за Google Analytics 4

superHUMAN Блог

15 грешки при първоначална настройка на Google Analytics

Няма спор, че Google Analytics е ключов инструмент при анализ на резултатите от дигиталните ни (а и не само) активности и начина, по който потребителите взаимодействат с нашия сайт.

Дори на пръв поглед първоначалната настройка на Google Analytics да звучи лесна и бърза – “Създаваме account, добавяме кода към сайта, Voalá – готови сме”, то на практика процесът не е точно толкова кратък и прост.

Изготвихме списък с 15 от най-често допусканите грешки или пропуски при настройка на Google Analytics (или накратко GA), както и насоки за това как най-лесно да ги избегнете или коригирате.

  1. GA кодът не е добавен правилно или не е добавен към всяка страница 

Класика в жанра.

Независимо дали GA кодът се поставя през Google Tag Manager, директно в кода на самия сайт или пък през система от типа на WordPress, важно е да се убедите, че е поставен на правилното място и на всяка страница. В противен случай няма да събирате информация от страниците, на които той липсва, и ще отчетете прекъсване на сесията в случаите, когато потребителят попадне на страница без него. По този начин ще “замърсите” Google Analytics данните за броя сесии, отчитайки нова сесия, когато потребителят продължи отново към страница, на която кодът е добавен, ако преди това е преминал през такава с код и такава без.

Ако вашият браузър е Google Chrome, можете бързо и лесно да проверите за грешки при имплементацията на GA кода или за наличието му на конкретна страница, чрез extension-а Google Tag Assistant.

  1. Липсват демографски данни 

Възможно е при първоначалната настройка на Google Analytics да сте пропуснали да активирате докладите за демографски данни и интереси и при опитите си да достигнете до тази информация, тя да не бъде налична.

За да поправите това, е достатъчно да следвате следните стъпки:

  • Влезте в своя Google Analytics и изберете менюто Admin
  • Изберете Account-a и Property-то, които ви интересуват
  • Кликнете върху Property Settings
  • Убедeте се, че слайдерът Enable Demographics and Interests Reports е настроен на ON
  • Запазете промените, ако сте направили такива
ДЕМОГРАФСКИ ДАННИ
  1. Time Zone

Не забравяйте да обърнете внимание на това дали сте избрали коректната часова зона. Препоръчително е да използвате часова зона, която съответства на локацията на вашите клиенти/посетители на сайта. Все пак те са хората, чието поведение анализирате – ако управлявате кампания в Калифорния от България, не искате да виждате резултатите в българско време. По-ценно е да знаете, че потребителите там пазаруват преди да се ориентират към лягане, а не че го правят, докато вие пиете сутрешното си кафе.

Настройката се прави на View ниво и може да бъде променена по всяко време.
Имайте предвид, че промяната засяга само последващите след нея дни и не се прилага със задна дата.

  1. Не сте филтрирали бот трафика

И докато още сме на настройки на View ниво – време е да ограничите бот трафика. Най-простият начин да направите това, е да поставите отметка в полето “Exclude all hits from known bots and spiders’’.

СТЕ ФИЛТРИРАЛИ БОТ ТРАФИК
  1. Не използвате Google Analytics за събиране на аудитории за ремаркетинг или нямате възможност да създавате такива 

За да можете да можете да създавате аудитории през Google Analytics, e необходимо да активирате функциите Ремаркетинг и Отчитане при рекламирането:

  • Влезте в своя Google Analytics
  • Изберете Account-a и Property-то, които ви интересуват
  • Кликнете върху Tracking Into – Data Collection
  • За да активирате ремаркетинга, задайте Remarketing и Advertising Reporting Features да са активни

 

Remarketing и Advertising Re
  1. Не сте свързали Google Ads и Google Analytics 

Ако планирате включването на Google Ads кампании към рекламния си микс или вече имате активни такива, не забравяйте да свържете своя Google Ads акаунт с Google Analytics. Това ще ви помогне да виждате детайлна информация за представянето на отделните Google Ads кампании, ad групи, реклами, ключови думи и още.

Но плюсовете не свършват до тук – ще можете още:

  • Да получавате информация от Google Analytics в своя Google Ads акаунт – пр. Bounce rate, средна продължителност на сесията и още
  • Да използвате Google Analytics ремаркетинг аудитории в Google Ads (пр. Аудитории от потребители, посетили сайта повече от 1 път в последния месец, изоставили продукти, в своята количка)
  • Да импортирате трансакции и други конверсии (goals) от Google Analytics в Google Ads

За да свържете акаунтите, е необходимо да:

  1. Изберете Account-a и Property-то, които ви интересуват
  2. Кликнете върху “Google Ads Linking”
Google Ads Linking
  1. Кликнете върху New Link Group
New Link Group
  1. Изберете профилите в Google Ads, които искате да свържете
  2. Наименувайте съответната група
  3. Активирайте свързването за всяко едно View, в което искате да виждате данни от Google Ads
свързването за в
  1. Изберете дали искате да изпращате Google Analytics да изпраща данни към свързания Google Ads профил
data sharing
  1. Свържете Account-ите

За да извършите свързването, е необходимо да се убедите, че разполагате с Edit права за Google Analytics и имате административен достъп до Google Ads акаунта, който искате да свържете.

Подробна информация за целия процес, можете да откриете в официалния help center на Google Analytics.

[NB!] Убедете се, че auto-tagging-ът в Google Ads е активиран (освен, ако не искате ръчно да маркирате използваните в рекламите си линкове).
За да проверите дали е активиран, влезте в Google Ads – Settings (менюто вляво) –  Account Settings  – Auto Tagging – YES

auto tagging

Автоматичното маркиране на link-овете ще ви спести време, ще ви даде достъп до много ценна информация за представянето на вашите Google Ads кампании и ще елиминира риска от допускане на грешка при ръчно маркиране.

  1. Не използвате utm таговe за своите кампании (тук не включваме Google Ads) 

Ръчното маркиране на използваните линкове за вашите дигитални кампании е ключово за проследяването на тяхната ефективност. Google Analytics може да приеме и представи допълнителна информация на 5 нива – source, medium, campaign, term и content.

Чрез Campaign URL Builder-а на Google вие можете бързо и лесно да добавяте utm параметри към url-ите за вашите кампании и по този начин да помагате на Google Analytics да разбере откъде всъщност идва трафикът към вашия сайт.  Има и други начини за добавяне на на utm тагове – пр. ръчното им добавяне, използване на custom файлове в excel или spreadsheets, extension-и за Chrome, но за нас URL builder-ът остава най-предпочитан, поради лекотата и минималния шанс за допускане на грешки при неговото използване.

За да бъде наистина полезно и лесно за анализиране, utm тагването трябва да следва няколко прости правила:

  • Да бъде базирано на правилно разбиране на различните нива на информация (source, medium и т.н)
  • Да бъде консистентно  (и като логика зад информацията в различните категории, и като начин на изписване – пр.главни и малки букви, тирета)
  • Да не включвате информация, която не искате да бъде достъпна за всички потребители, които биха посетили url-a

[NB!] Не забравяйте, че използването на auto-tagging при свързани Google Ads и Google Analytics акаунти, е препоръчително пред ръчното добавяне на utm параметри към url-ите за рекламите.

По-подробна информация за добрите практики при използването utm параметри можете да откриете в статията на Neil Patel по темата, а скоро и в наша статия.

Очаквайте скоро и част 2 на “15 грешки при първоначална настройка на Google Analytics”, където ще откриете информация за настройка на Site Search, структуриране и филтриране на информацията в отделните View-та и още полезни съвети от нас.