Няма спор, че Google Analytics е ключов инструмент при анализ на резултатите от дигиталните ни (а и не само) активности и начина, по който потребителите взаимодействат с нашия сайт.
Дори на пръв поглед първоначалната настройка на Google Analytics да звучи лесна и бърза – “Създаваме account, добавяме кода към сайта, Voalá – готови сме”, то на практика процесът не е точно толкова кратък и прост.
Изготвихме списък с 15 от най-често допусканите грешки или пропуски при настройка на Google Analytics (или накратко GA), както и насоки за това как най-лесно да ги избегнете или коригирате.
-
GA кодът не е добавен правилно или не е добавен към всяка страница
Класика в жанра.
Независимо дали GA кодът се поставя през Google Tag Manager, директно в кода на самия сайт или пък през система от типа на WordPress, важно е да се убедите, че е поставен на правилното място и на всяка страница. В противен случай няма да събирате информация от страниците, на които той липсва, и ще отчетете прекъсване на сесията в случаите, когато потребителят попадне на страница без него. По този начин ще “замърсите” Google Analytics данните за броя сесии, отчитайки нова сесия, когато потребителят продължи отново към страница, на която кодът е добавен, ако преди това е преминал през такава с код и такава без.
Ако вашият браузър е Google Chrome, можете бързо и лесно да проверите за грешки при имплементацията на GA кода или за наличието му на конкретна страница, чрез extension-а Google Tag Assistant.
-
Липсват демографски данни
Възможно е при първоначалната настройка на Google Analytics да сте пропуснали да активирате докладите за демографски данни и интереси и при опитите си да достигнете до тази информация, тя да не бъде налична.
За да поправите това, е достатъчно да следвате следните стъпки:
- Влезте в своя Google Analytics и изберете менюто Admin
- Изберете Account-a и Property-то, които ви интересуват
- Кликнете върху Property Settings
- Убедeте се, че слайдерът Enable Demographics and Interests Reports е настроен на ON
- Запазете промените, ако сте направили такива
-
Time Zone
Не забравяйте да обърнете внимание на това дали сте избрали коректната часова зона. Препоръчително е да използвате часова зона, която съответства на локацията на вашите клиенти/посетители на сайта. Все пак те са хората, чието поведение анализирате – ако управлявате кампания в Калифорния от България, не искате да виждате резултатите в българско време. По-ценно е да знаете, че потребителите там пазаруват преди да се ориентират към лягане, а не че го правят, докато вие пиете сутрешното си кафе.
Настройката се прави на View ниво и може да бъде променена по всяко време.
Имайте предвид, че промяната засяга само последващите след нея дни и не се прилага със задна дата.
-
Не сте филтрирали бот трафика
И докато още сме на настройки на View ниво – време е да ограничите бот трафика. Най-простият начин да направите това, е да поставите отметка в полето “Exclude all hits from known bots and spiders’’.
-
Не използвате Google Analytics за събиране на аудитории за ремаркетинг или нямате възможност да създавате такива
За да можете да можете да създавате аудитории през Google Analytics, e необходимо да активирате функциите Ремаркетинг и Отчитане при рекламирането:
- Влезте в своя Google Analytics
- Изберете Account-a и Property-то, които ви интересуват
- Кликнете върху Tracking Into – Data Collection
- За да активирате ремаркетинга, задайте Remarketing и Advertising Reporting Features да са активни
-
Не сте свързали Google Ads и Google Analytics
Ако планирате включването на Google Ads кампании към рекламния си микс или вече имате активни такива, не забравяйте да свържете своя Google Ads акаунт с Google Analytics. Това ще ви помогне да виждате детайлна информация за представянето на отделните Google Ads кампании, ad групи, реклами, ключови думи и още.
Но плюсовете не свършват до тук – ще можете още:
- Да получавате информация от Google Analytics в своя Google Ads акаунт – пр. Bounce rate, средна продължителност на сесията и още
- Да използвате Google Analytics ремаркетинг аудитории в Google Ads (пр. Аудитории от потребители, посетили сайта повече от 1 път в последния месец, изоставили продукти, в своята количка)
- Да импортирате трансакции и други конверсии (goals) от Google Analytics в Google Ads
За да свържете акаунтите, е необходимо да:
- Изберете Account-a и Property-то, които ви интересуват
- Кликнете върху “Google Ads Linking”
- Кликнете върху New Link Group
- Изберете профилите в Google Ads, които искате да свържете
- Наименувайте съответната група
- Активирайте свързването за всяко едно View, в което искате да виждате данни от Google Ads
- Изберете дали искате да изпращате Google Analytics да изпраща данни към свързания Google Ads профил
- Свържете Account-ите
За да извършите свързването, е необходимо да се убедите, че разполагате с Edit права за Google Analytics и имате административен достъп до Google Ads акаунта, който искате да свържете.
Подробна информация за целия процес, можете да откриете в официалния help center на Google Analytics.
[NB!] Убедете се, че auto-tagging-ът в Google Ads е активиран (освен, ако не искате ръчно да маркирате използваните в рекламите си линкове).
За да проверите дали е активиран, влезте в Google Ads – Settings (менюто вляво) – Account Settings – Auto Tagging – YES
Автоматичното маркиране на link-овете ще ви спести време, ще ви даде достъп до много ценна информация за представянето на вашите Google Ads кампании и ще елиминира риска от допускане на грешка при ръчно маркиране.
-
Не използвате utm таговe за своите кампании (тук не включваме Google Ads)
Ръчното маркиране на използваните линкове за вашите дигитални кампании е ключово за проследяването на тяхната ефективност. Google Analytics може да приеме и представи допълнителна информация на 5 нива – source, medium, campaign, term и content.
Чрез Campaign URL Builder-а на Google вие можете бързо и лесно да добавяте utm параметри към url-ите за вашите кампании и по този начин да помагате на Google Analytics да разбере откъде всъщност идва трафикът към вашия сайт. Има и други начини за добавяне на на utm тагове – пр. ръчното им добавяне, използване на custom файлове в excel или spreadsheets, extension-и за Chrome, но за нас URL builder-ът остава най-предпочитан, поради лекотата и минималния шанс за допускане на грешки при неговото използване.
За да бъде наистина полезно и лесно за анализиране, utm тагването трябва да следва няколко прости правила:
- Да бъде базирано на правилно разбиране на различните нива на информация (source, medium и т.н)
- Да бъде консистентно (и като логика зад информацията в различните категории, и като начин на изписване – пр.главни и малки букви, тирета)
- Да не включвате информация, която не искате да бъде достъпна за всички потребители, които биха посетили url-a
[NB!] Не забравяйте, че използването на auto-tagging при свързани Google Ads и Google Analytics акаунти, е препоръчително пред ръчното добавяне на utm параметри към url-ите за рекламите.
По-подробна информация за добрите практики при използването utm параметри можете да откриете в статията на Neil Patel по темата, а скоро и в наша статия.
Очаквайте скоро и част 2 на “15 грешки при първоначална настройка на Google Analytics”, където ще откриете информация за настройка на Site Search, структуриране и филтриране на информацията в отделните View-та и още полезни съвети от нас.