Ексклузивно съдържание за Google Analytics 4

superHUMAN Блог

15 грешки при първоначална настройка на Google Analytics [част 2]

След като в първата част на статията се спряхме на някои базисни Google Analytics настройки, като опцията за изключване на бот трафика от вашите репорти, важността на използване на utm тагове и на свързването на Google Analytics и Google Ads, време е да продължим напред и с втората част от нашата селекция от грешки или пропуски, които можете да допуснете при настройка на своя Google Analytics account.

  1. Не получавате информация в Search Console модула от Acquisition репортите 

Процентът на органичния трафик в общия трафик на вашия сайт може да варира в резултат на множество фактори, сред които познаваемостта на бранда ви или предлаганите от вас продукти/услуги, другите източници на трафик към сайта ви, позиционирането ви в SERP и други. Независимо от неговия дял, важно е да знаете кои са били търсенията, довели до него. За да разполагате с тази информация, е необходимо да свържете Google Analytics със Search Console-та за вашия сайт.

“Как?” можете да научите в официалния Help Center на Google Analytics.  

А какво можете да правите с тази информация?

  • Да събирате идеи за ключови думи
  • Да анализирате как търсят потребителите и какви са били ключовите думи, които са ги довели до вашия сайт
  • Да анализирате позиционирането си сред Search резултатите и да предприемете необходимите действия, ако то е незадоволително
  1. Липсват данни в Site Search модула от Behaviour репортите

И докато сме на вълна Search – анализът на начина, по който потребителите взаимодействат с вашия сайт, никога няма да бъде пълен, ако не обърнете внимание и на това какви търсения извършват те в самия сайт по време на престоя им на сайта, както и какво е тяхното поведение след търсене.

За да разполагате с тази информация, просто следвайте инструкциите, достъпни в официалния Help Center на Google Analytics.  

Защо си струва?

  • Честотата на използване на Site Search може да бъде важен индикатор за това колко добре структуриран е вашият сайт и ориентират ли се потребителите в него
  • Използването на Site Search също така сигнализира за интерес към конкретни продукти/услуги или информация. Помислете как можете да използвате тези данни – да планирате кампания за продуктите/услугите, да ги използвате като посока при създаването на ново съдържание за своя блог, да разширите своята продуктова база със сходни продукти и още
  • Ключовите думи, които потребителите използват при търсене във вашия сайт, могат да ви дадат идеи и за нови ключови думи за вашите Search кампании, както и насоки за това дали използвате правилните landing страници в текущите си кампании
  • Вземете предвид и какво се случва след търсене – колко време прекарват потребителите след търсене, колко страници преглеждат, извършват ли покупка или някое друго от действията, които са важни за вас (пр. Осъществяване на контакт чрез телефонно обаждане). Използвайте тази информация, за да оцените ефективността на вашия Site Search модул и качеството на резултатите, които предлага

Не забравяйте, че в някои случаи Site Search модулът може да се използва и от вашите служители, което да “изкривява” резултатите и точността на вашия анализ.

  1. Включване на данни за вътрешния трафик (internal traffic) във вашите Google Analytics репорти 

Има различни начини да избегнете включването на данни в Google Analytics от вътрешния трафик от вашите служители или други, свързани лица и компании (пр. Рекламната ви агенция, външен екип от програмисти, който работи по вашия сайт), сред които:

  • Филтриране на релевантните IP адреси – направете списък с IP адресите, от които не искате да виждате трафик във вашите репорти, и ги изключете чрез използване на филтър на View ниво
  • Използване на Google Browser Add-on или browser extension-и – пр. Block Yourself from Analytics 
  • Използване на специални url-и за достъп с включени utm параметри, които да филтрирате, чрез създаването на сегмент, изключващ трафика с тези параметри
  1. Неправилна настройка на използваните View-та

Говорейки за филтриране на трафика, няма как да не споменем и още една важна тема – настройката на използваните View-та.

При създаване на Google Analytics акаунт, Google Analytics автоматично създава View, наречено “All Web Site Data”. Оставете данните в него нефилтрирани, така че да обхващат целия трафик към сайта. Ако искате запазете това наименование, ако предпочитате го променете, но не “пипайте” данните в него. Добавите ли филтър веднъж, той безвъзвратно ще промени данните.

Ако искате да филтрирате вътрешния трафик (или да използвате някакъв друг признак за филтрация), то нека данните след прилагане на филтъра да са в отделно View. Тук можете да изключите и трафика от ботове; трафика, който смятате за спам, и да го използвате за основно View. Убедете се, че тук е включена релевантна и точна информация, тъй като на база нея ще вземате важни решения и ще правите множество анализи.

Трудно е да посочим универсално решение за организацията на използваните View-та, но сред добрите практики е да използвате и отделно View с тестови цели. В него можете да проверявате дали филтрите ви работят, преди да ги приложите в официално използваните от вас View-та.

  1. Не сте настроили Custom Alerts 

Една от функционалностите на Google Analytics, която често се пропуска, са т.нар. “Custom Alerts”.  Тяхната настройка е бърза и лесна, а информацията, която дават, може да ви бъде много ценна. Възможностите за тяхната активация са “безкрайни” – дали ще е спад в сесиите с 30% спрямо предходния ден или в броя трансакции, чувствително увеличение в телефонните обаждания или намаление в трафика от реклама…вие избирате. Чрез тях можете да следите дали има проблеми със сайта ви, с рекламните ви кампании, внезапен интерес към вашия бизнес и продукти, както и за още много ценни сигнали.

Настройките за Custom Alerts са на View ниво и ви дават възможност да добавите email, на който да получавате известията – възможност, която определено не е за подценяване.

Не сте настроили Custom Alerts 

  1. Не използвате анотации 

Анотациите са своеобразни бележки, които можете да добавяте към своите Google Analytics репорти.

Чрез тях можете да маркирате:

  • важни събития за вашия бизнес – пр. откриване на нов обект
  • събития, свързани с конкурентите ви – пр. фалит на ваш голям конкурент или стартиране на масирана рекламна кампания
  • стартиране на рекламни инициативи – пр. старт на TV реклама
  • промени по сайта ви, неговия дизайн
  • проблеми – паднал сайт, спряна реклама
  • сезонност или глобални събития и др.

Имайки тази информация, ще ви е по-лесно да си обясните наличието на някаква рязка промяна в данните, особено при преглед на данни със задна дата или ако работите в по-голям екип и не сте запознати с всеки етап от работата, който може да повлияе върху данните.

  1. Липсва консистентност в наименованията 

Създаването на т.нар. “Naming conventions” е ключово. Тук става дума за консистентност при наименованията на различните event-и и goal-ове, при използваните utm параметри и сегменти или филтри.

  1. Не сте настроили цели – “Goals”

Целите са изключително ценни, когато не просто искате да анализирате поведението на потребителите, достигнали до вашия сайт, но и да оптимизирате в посока извършването на конкретни действия, които представляват интерес за вас. Можете да си ги представите като своеобразен еквивалент на конверсиите в Google Ads или Facebook.

Помислете кои са важните за вас действия – пр. покупка, абониране за newsletter, телефонно обаждане, над 5 минути, прекарани на сайта, достигане до конкретна страница или нещо различно.

Най-общо казано има три типа Goals:

  • Template
  • Custom
  • Smart Goals – профилът ви трябва да отговаря на определени условия, за да бъдат достъпни

При дефинирането им можете да използвате 4 основни метода:

  • URL – Goal отчитаме в случаите, когато потребителят достигне до конкретен url – пр. Thank you page
  • Време на сайта – Goal ще бъде отчетен, когато потребителят прекара определено (зададено от вас) време на сайта – пр. 5 мин.
  • Страници/сесия – Задавате колко страници искате да бъдат прегледани, преди да отчетете Goal
  • Event-и – най-интересният метод, използването на който обаче, е свързан със създаването на т.нар. Event-и

Повече за тях можете да прочетете в блога на Hootsuite. 

Надяваме се, че сме ви били полезни.

Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂