В книгата си “Човекът и неговите символи” Юнг разказва интересен пример за илюзия на паметта: В “Тъй рече Заратустра” Фридрих Ницше включва почти буквално разказ за инцидент, който е присъствал в книга, публикувана около 1835 година – половин век преди да го опише Ницше. Но това не било сметнато нито за плагиатство, нито за пълно съвпадение: сестрата на Ницше потвърдила, че той е чел оригинала, когато е бил на 11 години. Забравяйки източника на информацията, Ницше я възприема като творение на собствения си ум.
Това отклонение на паметта се нарича криптомнезия. В буквален превод означава “скрита памет” и представлява възприемането на стар спомен като собствено оригинално творение. Може да бъде под формата на мисъл, идея, шега, мелодия.
На пръв поглед този глич на паметта е любопитно и забавно явление, но в света на идеите и бизнеса, може да доведе до негативни коментари, недоволни клиенти или дори до дело за плагиатство.
Как да се предпазим от криптомнезията
Разсъждавайки върху темата, фотографът Джейми Уиндзор предлага няколко метода за справяне с криптомнезията.
1. Отдайте се на вдъхновението
Много неопитни дизайнери, започвайки нов проект, се плашат от проучването на визуални примери. Смятат, че едно такова проучване ще повлияе на тяхната работа и ще им попречи да достигнат до собствената си оригинална идея. Истината е, че всяка нова идея е създадена върху основата на стара такава. Всъщност вдъхновението е повлияване от чуждата работа, което комбинираме със собствените си емоции и възприятие, за да създадем нещо ново.
2. Потърсете второ мнение
Страхувайки се от негативна критика, търсенето на второ мнение е понякога погрешно избягвано. Автоматичната ни реакция е да се противопоставим на предположенията, че работата ни прилича на нещо съществуващо, но трябва да оставим егото на заден план и да изслушаме околните максимално обективно.
Страничният поглед на нашите колеги и приятели може да ни помогне да открием, ако сме станали неволна жертва на криптомнезията. Ако ние не си спомним къде сме го виждали, има вероятност те да си спомнят. Освен това търсенето на второто мнение често се превръща в мини брейнсторминг, който носи нови идеи и нова гледна точка.
3. Винаги подлагайте на съмнение идеите, появили се в завършен вид
Често криптомнезията се проявява в готови завършени идеи, които ние просто визуализираме. Истината е, че автентичната нова идея е следствие на комбинацията между чужди визии, знание, разсъждение и анализ. А този процес е сравнително дълъг и подкрепен с доводи за взетите конкретни решения.
4. Опознайте себе си
Всеки има своето лично място, от което черпи вдъхновение – някакъв стил, лични преживявания, места или чужда работа. Важно е да се обърне внимание от къде най-често черпим вдъхновение, кои са конкретните елементи, които най-често несъзнателно използваме, защото те вероятно идват от другаде. Удобен подход е да черпим вдъхновение от сфери, различни от тази, в която работим. Например за уеб дизайн да използваме за вдъхновение печатни издания, улично изкуство или видео, за графичен дизайн – изящни изкуства, музика и т.н. Това ни дава възможността да трансформираме едно изкуство в друго и шансът резултатът да е оригинален е много по-голям, отколкото ако се вдъхновяваме само в нашата сфера.
5. Използвайте криптомнезията във ваша полза
При започването на всеки нов проект, първата ни задача е да направим проучване. Всичко, което виждаме се запазва в съзнанието ни в нещо като ментална библиотека. От тази библиотека излизат и чуждите идеи, които объркваме със свои. Колкото повече примери разглеждаме, толкова повече обогатяваме своята библиотека. Колкото по-богата е нашата библиотека, толкова по-голям е шансът несъзнателно да се комбинират различни идеи, а не да взаимстваме една завършена.
Ето няколко предложения за черпене на идеи:
1. Awwward. – много актуални и интересни примери в света на уебдизайна, а има и търсачка.
2. Webdesign Inspiration – още една библиотека със сайтове. Тук няма търсачка, но за сметка на това има доста филтри, с които да конкретизирате търсенето си.
3. ZURB Library – изберете Pattern Tap и ще попаднете на много подходящо място, ако имате нужда от идеи за конкретен елемент или тип страница.
4. Top Digital Agency – всяка година излизат статии с последните трендове. Една такава богата статия може да бъде чудесен източник на вдъхновение, без да ангажира с конкретни примери.
6. Съзнателно копиране
Да речем, че получавате бриф с конкретна задача и ресурси. Започвате да търсите решение сред комбинациите и възможностите на ресурсите. Твърде вероятно е несъзнателно да потърсите готов отговор и да пресъздадете нещо, което вече сте виждали.
Следващият път опитайте съвсем съзнателно да копирате. Копирането е чудесен метод на учене. Също така, знаейки че резултатът ще е неприемлив, съзнателно ще търсите алтернативни решения върху основата на това, от което копирате. Дори вероятно ще се почувствате по-освободени да пробвате нови неща, за да избегнете приликите.
Да вземем за пример едно задание за лого. Спeдиторска компания иска в логото им да се използва образа на магаре. За да бъде адекватно представено, трябва да бъде разпознаваемо, но не и комично.
Първа стъпка – проучване и анализ. За какво и как е използвано магарeнце, как е стилизирано, какво усещане носи?
Втора стъпка – копиране, трансформиране, комбиниране. В свое проучване по темата за копирането, писателят и видео продуцент Кърби Фъргюсън обяснява процеса на създаване с тези три прости стъпки. За да избегнем криптомнезията решихме да копираме, трансформираме и комбинираме, като използваме фотографии.
Трета стъпка – извеждане и прецизиране на варианти.
По един или друг начин всички копираме. Това е част от ученето, развитието и създаването, защото нищо не се е появило от нищото и всичко “ново” е всъщност надграждане на съществуваща идея или както се казва: “Всичко ново е добре забравено старо”. Понякога твърде добре забравено старо.
Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂