Ексклузивно съдържание за Google Analytics 4

superHUMAN Блог

Да се пазим ли от #10YearChallenge?

Facebook знае къде пътуваме, къде и с кого живеем, кои заведения посещаваме, кои са най-близките ни хора, как пазаруваме, какви политически пристрастия споделяме и какво е цялостното ни поведение онлайн. Всички ние сме против това социалните мрежи да събират данни за нас, но в същото време доброволно предоставяме тази информация, като непрекъснато излагаме живота и ежедневието си на показ.

През последните няколко дни във Facebook, Instagram и Twitter се появи хаштагът #10YearChallenge, с който пламна новия тренд хората да споделят снимки как са изглеждали преди 10 години и как изглеждат днес. За едва няколко дни снимките с този хаштаг са вече над 5.5 млн.

Според мнозина тази “игра на снимки” НЕ e напълно безобидна и има за цел да обучи изкуствен интелект на базата на всички доброволно публикувани снимки. Смята се, че по този начин технологията за facial recognition може да достигне изцяло нови измерения. Facebook излезе с изявление, че компанията няма нищо общо с появата на хаштага и не вижда какви ползи може да има от него.

Една от теориите е, че начинът, по който остаряват и се променят лицата, може да бъде използван за още по-тясно таргетиране при рекламиране. На базата на това козметичните компании биха могли да таргетират хората, които имат нужда от Anti-Aging продукти или такива, които биха имали по-голяма нужда от пластични операции.

В още по-лош сценарии се смята, че обучаването на такъв изкуствен интелект може да бъде полезен и на застрахователните компании. Ако даден човек видимо остарява по-бързо от останалите хора на неговата възраст, това може да го направи рисков кандидат за застраховка. За това цената, която би платил този човек, може да бъде в пъти по-висока при избора на застраховка или е възможно изобщо да не бъде таргетиран при рекламиране.

Още един сериозен повод за притеснение е как тази информация може да бъде използвана извън Facebook, ако реши да сподели или продаде обучения изкуствен интелект. За момента компанията казва, че няма планове да прави данните за facial recognition достъпни извън платформата, но и нямало закон, който да ги спре. По тази логикa може ли Facebook да промени мнението си по всяко време и да продаде данните ни на когото си поиска?

Ако погледнем към по-светлата страна на нещата, има и теории, с които тази информация може да бъде използвана и за добри цели. Да се залавят престъпници, които са снимани на случайни улични камери или крадци, обирали магазини и отново попаднали в обектива на охранителните камери.

Смята се още, че след време тези данни биха могли да помогнат при издирването на изчезнали деца и хора. При такъв случай, ако семейството има снимка на дете, което е изчезнало преди много години, може по-лесно да се открие на база на това как би могло да изглежда днес.

Дали всичко това обаче не е просто едно забавление, зад което не стоят конспиративни теории и мрачни прогнози – не можем да кажем. Това, което със сигурно знаем е, че:

Колкото повече информация даваш, в толкова по-лесна мишена се превръщаш.

В последно време много хора са разрешили функцията Auto Tagging, което ни навежда на мисълта, че сякаш удобството “бие” притесненията от споделянето на лични данни и лица.

Водещите мотиви в #10yearchallenge са обяснени със “social” аспекта в модела STEPPS на Джона Бъргър:

  • social currency – да покажем своето развитие и чувство за хумор
  • triggers като #10yearchallenge, подканващи към определен тип поведение
  • public – какво правят по-голямата част от другите
  • stories – възможността хората да разкажат цяла важна за тях история в един колаж
  • emotions – тези, свързани с нещата, които са се променили (или не са) за тези 10 години

Вие включихте ли се в предизвикателството?

#GiveMeYourFaceChallenge

Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂