superHUMAN Блог

Основни тенденции в социалните мрежи през 2022 [Част 1]

Последните няколко години усилено промениха потребителските ни навици и поведение както в офлайн, така и в онлайн средите. Социалните мрежи отчетоха тези тенденции и се сдобиха с много нови фенове. Сигурни сме, че си забелязал как повече от всякога клиентите ти прекарват свободното си време в поне една от тях.

С появата на нови глобални трендове и затвърждаването на стари такива социалните мрежи се погрижиха да яхнат вълната и да покажат своите иновации в тази посока. Ето и кои тенденции ще наблюдаваме в България с повишен интерес през 2022: 

  • Консумацията на видео съдържание ще продължава да нараства
  • Видеата на живо също ще набират популярност
  • Онлайн пазаруването ще става все по-лесно за масовия потребител
  • Аудио комуникацията и подкастите ще се радват на нишово търсене в България
  • Освен B2C, и B2B брандовете активно ще създават съдържание в социалните мрежи

А сега ще разгледаме с теб кои от тях засягат Facebook и Instagram като двете най-популярни социални мрежи в България. Подготвили сме и втора част на статията, в която да научиш за какво да бъдеш нащрек при маркетинговите си стратегии в TikTok и LinkedIn, ако решиш да се възползваш от двете най-бързо развиващи се социалните мрежи. 

Facebook

Facebook се променя и развива непрекъснато, а това, което предстои през 2022 г., определено може да се нарече вълнуващо. Компанията ще се опита да увеличи аудиторията си – особено младите потребители, разчитайки на отличителните възможности на Metaverse, нови функционалности и създаване на персонализирано потребителско изживяване. Ето и някои от тенденциите, които ще бъдат на фокус през следващите месеци: 

  1. Всички ще говорят за Metaverse

Metaverse набира все по-голяма популярност и се очаква развитието ѝ да се ускори и през 2022. От компанията обещават “виртуална среда, в която да може да присъстваш с хора в дигитални пространства”. Или казано с други думи – ще можеш да общуваш със семейството и приятелите си, да посещаваш концерти, да водиш работни срещи, да пробваш дрехи в онлайн магазини и да пазаруваш, използвайки VR слушалки, AR очила или само своя смартфон. За бизнесите това означава по-пълноценно ангажирани потребители, отдадени на преживяването и възможност да задълбочат връзката с аудиторията си. А знаеш ли, че най-големите фенове вече присъстваха и на първия концерт в Metaverse, организиран от Facebook в новогодишната нощ?

  1. Reels ще бъде формат, който ще виждаме все по-често и във Facebook

Вече стана ясно, че видео форматът ще бъде на фокус. Марк Зукърбърг определи формата като “основният двигател за нарастване на ангажираността в Instagram” и обяви, че предстоят значителни промени в двете социални мрежи, които ще направят Reels основна част от преживяването в платформата. Не забравяй обаче, че успехът ти зависи най-вече от доброто съдържание. Не пропускай да разбереш как да създаваш именно такова чрез Novelty подхода.

PRO Tip: За да създадеш добро ангажиращо съдържание, използвай trendy музика и филтри, разкажи история или покажи нещо забавно. Не забравяй да добавиш и атрактивен CTA.

  1. Групи, live видеа и аудио стаи – новото добре забравено старо

Тази година Facebook залага и на три възможности, които ще позволят на брандовете да задълбочат отношенията с аудиторията си и да увеличат своята кредибилност.

  • Facebook групи – група, свързана с твоята страница, може да ти донесе страхотни резултати. Facebook представи множество функции, за да направи групите по-сигурни и привлекателни както за бизнесите, така и за потребителите. Част от тях включват възможността за създаване на подгрупи, магазини за продажба на стоки, набиране на средства от общността и множество административни функции. 
  • Facebook Live – връщайки се към фокуса върху видеото, live форматът остава един от най-добрите начини да се свържеш лично с аудиторията си.
  • Аудио стаи на живо – подобно на стрийминга на видео, аудио стаите дават възможност да се свържеш с аудитория си в реално време, както и доста опции за ангажирания. Например домакините на Live Audio Room могат да изберат организация за набиране на средства, която да подкрепят по време на дискусията, а слушателите могат директно да даряват.

PRO Tip: Задавай въпроси на аудиторията си и я насърчавай да харесва, коментира и споделя съдържанието ти. Помисли за партньорство с инфлуенсър, който отговаря на ценностите на твоя бранд, и го постави в ролята на лицето на комуникация по време на разговора.

  1. Младите потребители ще са на фокус

Не е тайна, че през последните години популярността на платформата сред младите потребители намаля, докато Instagram, TikTok и Snapchat са все по-предпочитани. Facebook ще постави младите на фокус, опитвайки се да ги върне обратно към използването на мрежата чрез предоставяне на повече възможности да се свържат с хората, интересите и съдържанието, което харесват, както и диференцирани услуги, които да решават проблемите им. Възможностите в Metaverse, добавянето на Reels формат и фокусът върху Stories са част от стратегията, която платформата използва. 

  1. Пазаруването във Facebook ще се увеличава

Facebook Shops ти позволява да създадеш персонализиран онлайн магазин, който да показва подходящи предложения за продукти на посетителите въз основа на техния профил и интереси, както и да работиш чрез трети платформи като Shopify и BigCommerce. Проучване на Accenture сочи, че пазаруването в социални мрежи като Facebook, TikTok и WeChat ще нарасне три пъти по-бързо от продажбите от традиционните канали през следващите три години, а тенденцията ще се движи предимно от милениалите и Gen Z. Не пропускай да тестваш и за твоя бизнес.

PRO Tip: Организирай продуктите си в колекции и категории и общувай с клиентите си директно чрез страницата. Направи така, че продуктите да се появят и във Facebook Marketplace, за да имаш достъп до по-голяма база от потенциални клиенти. 

Instagram

Instagram е собственост на Facebook (вече Meta), така че голяма част от тенденциите, които очакваме да завладеят Facebook, няма как да не засегнат и Instagram. Ако трябва да ги обобщим в няколко думи, то те биха били видео, инфлуенсъри и shopping. Kои са трендоветe, за които да имаш едно наум през 2022 година и какво е най-важното, което трябва да знаеш за тях, ще откриеш в редовете по-долу.  

  1. Видео, видео и пак видео

За да улеснят създателите на съдържание, от приложението комбинираха IGTV и фийд видеата в един формат – Instagram видео, а в момента Reels форматът е основен фактор за органично достигане до потребители и покачване на последователите. Приложението тества различни подобрения и актуализации на видео форматите като full screen Reels и вертикални сторита, което ясно показва усилията нa Instagram да популяризира видео съдържанието. 

PRO Tip: Тествай опциите, които приложението предлага, и се възползвай от всички възможни функции – добавяне на текст, музика, стикери, poll-чета, за да откриеш кой формат е най-ефективен за теб и твоя бизнес. От нашия опит с клиенти като Козарев, Queen`s, СПОКО и резултатите, които отчитаме, бихме те посъветвали да включиш час по-скоро Reels видеата в маркетинговата си стратегия, ако все още не си го направил. 

  1. Интеграция между Story и Reels

Освен Reels видеата, Story форматът също ще бъде сред акцентите през новата година. Очаква се продължителността на сторитата да достигне 60 секунди. Както знаеш, в момента дължината на Reels видеата е именно такава, което е знак, че от приложението правят опити да интегрират двата формата. Това ще представи пред бизнесите още една възможност за промотиране на съдържанието им. 

  1. Завръщане на хронологичния фийд

В момента Instagram сам определя какво да покаже първо на един потребител на база поведението му в мрежата, но тази година от приложението обявиха, че тестват 3 различни облика на началния фийд, два от които ще показват новите публикации в хронологичен ред. Промените се очаква да станат реалност в началото на годината, като ще дадат на потребителите повече контрол върху това, което искат да виждат, когато отворят приложението. 

PRO Tip: Изграждай силни връзки с аудиторията си, стимулирай диалози с тях и създавай съдържание, което им носи допълнителна стойност, за да си сигурен, че потребителите ще изберат именно теб като един от бизнесите, чиито публикации искат да виждат. 

  1. Инфлуенсър маркетингът ще продължи да просперира

Инфлуенсър маркетингът се утвърждава като един от основните фокуси на Instagram. В  края на миналата година приложението въведе много нови инструменти, чиято цел е да улеснят работата на инфлуенсърите, и започна тестването на различни възможности за монетизация. Собствената им партньорска програма, която може да очакваме през 2022, ще позволи на инфлуенсърите да изкарват допълнителни доходи, като продават препоръчани от тях продукти и получават комисионна за това.  

PRO Top: За да извлечеш максимума от работата с инфлуенсъри, не забравяй да отбелязваш съвместните ви публикации като collab. Още PRO съвети за добрата инфлуенсър кампания, може да откриеш тук.

  1. Metaverse и в Instagram 

Метавселената (Metaverse), която обявиха от Facebook в края на миналата година, няма как да не засегне и Instagram. Все повече и повече бизнеси ще започнат създаването на свои собствени филтри и използването на най-различни AR и VR технологии. За създателите на съдържание се открива и нов начин за изкарване на допълнителен доход от приложението  – чрез лицензиране и продажба на NFT. NFT (или незаменим токен) може да се обобщи най-общо като всякакво дигитално съдържание – снимки, видеоклипове, аудио и други видове цифрови файлове. 

PRO Tip: Направи си проучването как може да внедриш AR и VR технологиите в своя бизнес, докато пазарът все още не е пренаситен, за да се откроиш като един от пионерите. 

  1. Финализиране на покупки директно в приложението

Електронната търговия е фокус на Instagram, който ще продължи и през 2022 година. Желанието на компанията е да направи продажбата и покупката на продукти още по-лесна, като обхване процеса от началото до края – търсене на продукти, покупка, плащане и доставка. Всичко това ще се осъществява с няколко клика директно в приложението. През новата година live shopping-ът ще стане новото нормално, а от приложението тестват най-различни функционалности, които да направят пазаруването още по-интерактивно – например търсене на продукти по изображения, shopping в stories с продуктови тагове и стикери. 

Не пропускай да разгледаш и топ тенденциите в TikTok и LinkedIn, за да си в крак с дигиталната 2022.