Какви стъпки да предприемем, за да отговаряме на новите изисквания за поверителност
Като част от правилата за съгласие на потребителите в ЕС, от месец март Google започва задължителното налагане на Consent Mode V2. За да продължим успешно да работим с данни с цел измерване, персонализиране и ремаркетиране, трябва да получим първо съгласието на потребителите.
Consent Mode управлява бисквитките и предпочитанията на потребителите какви техни данни можем да събираме и как да ги използваме според регулациите на Европейския Съюз. Новата версия е обогатена с допълнителни параметри, които трябва да имплементираме в банера за бисквитки на сайта, както и в тракингите.
Кога трябва да сме готови с Consent Mode V2 и какви са последствията, ако не сме?
Според различните източници крайната дата варира в различни дни от месец март. Най-вероятните последствия са непълни данни в Analytics и нефункциониране на ремаркетинг листи. Ясното е, че регулацията засяга всички и е хубаво да стартираме имплементацията възможно най-скоро.
Това ще е и от полза за потребителите, които ще могат да управляват данните си по-уверено. Ще е от полза и на Google, който макар и с ограничени правомощия за събиране на данни, ще може да разчита част от тях и да запълва липси на данни чрез новите си технологии (conversion modeling) в условията на регулациите.
Как да разбереш дали има нужда да правиш промени по consent mode банера, който използваш на сайта си?
В Admin панела – Data collection and modification – Data streams излиза съобщение Action required.
Ако нямаш налично съобщение при клик върху самия web/app stream, в полето Consent settings излиза съобщение, че са активирани сигнали за съгласие за измерване на рекламите и за персонализиране на реклами:
Възможните варианти за имплементация на Consent Mode V2 са следните:
Ако нямаш банер за получаване на съгласие, трябва да настроиш такъв като една от опциите е да използваш Consent management platform, одобрен от Google (може да откриеш на този линк: https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/#partners, или да настроиш ръчно такъв (линк към темата). При избор на Consent management platform може да се запознаеш с конкретните стъпки за имплементация посочени на сайтовете на платформите.
Ако имаш банер за получаване на съгласие, различен от одобрените Consent management platform, но не получаваш данни за съгласие, трябва да донастроиш своя банер, като активираш режима на получаване на съгласие. За тази цел могат да ти помогнат доставчиците на услугата /плъгина.
Ако поддържаш собствен банер за получаване на съгласие (custom). Ако използваш custom cookie consent банер, първо трябва да провериш дали използваш режим на получаване на съгласие и ако не – той трябва да бъде внедрен (consent mode v1: https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent?sjid=3480114952434743851-EU&consentmode=basic). След това трябва да преработиш банера за версия 2, като се добавят нови параметри в него: ad_user_data, който се използва за изпращане на данни за съгласие към Google за целите на рекламирането. Аd_personalization – контролира дали данните могат да бъдат използвани за персонализиране на реклами (ремаркетинг)
Повече може да научиш тук.
Ако използваш една от сертифицираните от Google Consent management platform, то автоматично ще се актуализира до най-новата версия.
Варианти за имплементиране на Consent mode V2
Вариантите за имплементиране на Consent mode V2 са следните:
Basic Consent Mode V2 (Базов)
Ако потребителят даде съгласие, се задействат всички тагове и се събират пълни данни. Ако потребителят избере да не даде съгласие, Google таговете са блокирани и не се изпращат никакъв вид данни, дори cookieless pings. Това може много да лимитира събирането на данни за потребители и сесии.
Как се имплементира:
- Настройване на consent банер или CMP на сайта.
- Настройване през Google tag manager на таговете (Analytics, Google Ads и т.н.) да се зареждат само при пълното съгласие на потребителите.
- Интегриране на събитие, което да комуникира към Google избора на потребителя.
Advanced Consent Mode V2 (Разширен)
Google таговете се зареждат преди банера за съгласие да се зареди и когато потребителят откаже съгласие, таговете изпращат сигнали, които не идват от бисквитките (cookieless pings). Идеята е да продължаваме да получаваме частици от данни за потребителите, въпреки техния отказ от съгласие. Това позволява да продължаваме да получаваме някакъв вид информация, макар и не пълна за потребителите.
Как се имплементира:
- Настройване на consent банер или CMP на сайта.
- Настройване през Google tag manager да не се зареждат GA4 cookies, но да се изпращат cookieless pings, които да помагат моделирането на информацията за потребителя.
Верификация на Consent mode статуса
Последната стъпка от имплементацията на Consent mode V2 е да проверим дали работи изрядно и дали изпраща правилно данните за consent на потребителя. В тази статия от Google support може да разгледаш стъпките за проверка. За по-специфични платформи като CloudCart, Magento и Shopify се предоставят конкретни решения, като тук ще дадем няколко примера.
В края на февруари 2024 CloudCart обявиха, че са добавили нова секция в GDPR модула, която улеснява потребителите да дават и управляват своето съгласие за таргетиране и ремаркетинг кампании.
- Имплементация на Consent mode V2 на Magentо:
https://plumrocket.com/docs/magento-cookie-consent/v1/userguides/gtm-consent-mode
- Имплементация на Consent mode V2 на Shopify:
https://support.cookieinformation.com/en/articles/8898876-consent-mode-v2-implementation-shopify
- Google Consent mode V2 за App iOS/Android:
https://help.consentmanager.net/books/cmp/page/google-consent-mode-v2-support-for-inapp-sdks / https://support.cookieinformation.com/en/articles/8894960-consent-mode-v2-implementation-mobile-apps.
Е, надяваме се, че сме ти били полезни. Запиши се за нашия newsletter, за да получаваш първи нашите статии, новини, ръководства, информация за нови курсове и други полезни материали.