И още – прилики и разлики с Universal analytics, категоризация и универсален модел за наименуване.
В Google Analytics можем да измерим всяко едно действие от страна на потребителите, което ни интересува и има стойност за бизнеса – клик на бутон, гледане на видео, посещение на определена страница, достигане до определена стъпка по пътя към покупка и т.н. Възможностите са практически неограничени. Това обаче не се случва от само себе си. Трябва да се направят необходимите технически настройки, за да получаваме информация в акаунта. Това най-често става с помощта на Google tag manager, с който маркетолозите (сравнително) лесно могат да направят съответните настройки, без необходимост от програмист.
Този тип събития в Google analytics 3 разделяхме в 2 категории – Goals и Events. В момента обаче няма да се спираме върху особеностите и разликите между двете, а ще разгледаме как те са трансформирани в GA4 и съответно – как да организираме работата си с тях.
- Goals вече не съществуват или поне не с това име. В GA4 вече ще отчитаме Conversions. Но не ги бъркайте с Google Ads и Facebook конверсиите. Какво имаме предвид? Терминът е един и същ и ще е по-лесно и за рекламодателите, и за маркетолозите от гледна точка на понятията, с които работят. Очакваме в бъдеще да бъдат отключени допълнителни функционалности в GA, свързани с конверсиите. Но въпреки това, необходимостта от допълнително настройване на конверсии отделно за Google ads, Facebook и GA4 си остава, както беше и преди.
- При event-ите от друга страна, има известни промени, чиято основна цел е да можем да измерваме и анализираме действията на потребителите както на сайт, така и в мобилно приложение, в рамките на 1 аналитикс акаунт, използвайки унифициран модел за наименуване в платформата.
Вместо досегашните Event category, Label и Action, в GA4 ще работим с event name и event parameter. Имаме възможност да използваме до 25 параметъра, с които да опишем детайлно проследяваните действия. Препоръката е да се използва създаденият от Google модел за наименуване и само при липса на даден параметър в списъка, да създадем custom такъв. Малко по-надолу ще разбереш какво имаме предвид.
След като видяхме какви са основните разлики, нека разгледаме и категориите, в които са разпределени събитията (event-ите) в GA4. С леко намигване от страна на Google, в GA4 имаме 4 типа Event-и:
- Automatically collected events
- Enhanced event measurement (отново вид автоматизирани event-и)
- Recommended events
- Custom events
В следващите редове ще се опитаме да обясним основните им характеристики и начини на настройване.
1. Automatically collected events – автоматично отчитани събития (events)
В GA4 вече съществуват предефинирани events, които Google отчита автоматично, дори да не сме направили никакви настройки на ниво Events в акаунта си. Такива например са:
- First_session – отчита се, когато потребителят посети сайта за пръв път.
- Session_start – отчита се, когато сесията стартира.
- User_engagement – означава, че потребителят е бил на сайта поне 10 секунди.. и т.н.
Налични са и допълнителни event-и, когато говорим за мобилни приложения, като например: app_click, app_exposure и други. Пълният списък за тях може да видиш тук: https://support.google.com/analytics/answer/9234069?hl=en
За този тип event-и нямаме много какво да направим или настройваме допълнително. Те просто се събират в акаунта.
2. Enhanced event measurement
Това отново са тип автоматично измервани event-и, но за да събираме допълнителната информацията, която те могат да ни носят, трябва да отключим функцията на ниво data streams в GA4 акаунта ни. Това става лесно по следния начин:
От меню Admin, кликнете на Data Streams под Property секцията.
Source: GA4 интерфейс
Source: GA4 интерфейс
Кликнете върху съответния Data stream, както е посочено тук:
Source: GA4 интерфейс
Когато се отвори прозорецът с детайли за съответния web stream, ще видите следното меню с различни опции. Уверете се, че е включена функцията за enhanced event measurement. Това е всичко.
Source: GA4 интерфейс
Към момента GA4 може да измери автоматично следните 6 типа event-и: page views, scrolls, outbound clicks, site search, video engagement и file downloads. В някои случаи обаче може да се наложи да изключиш част от тях и да направиш ръчно настройките през GTM, тъй като е вероятно автоматичните настройки да не отговарят напълно на това, което искаш да измерваш. Например – имате file download, но на сайта ви са налични ресурси за сваляне, които искаш да разграничиш. Това няма как да стане през този автоматичен event, а ще трябва да зададеш съответните параметри, с които да проследяваш информацията.
С това се изчерпват автоматично измерваните event-и от страна на GA4. За всички останали важни действия, които искаме да измерваме, трябва да сами да настроим съответните event-и, както беше и до момента в Universal analytics. В GA4 това са Recommended и Custom events.
Искаш да научиш повече за новостите, свързани с Google Analytics 4 – всичко от настройки и проследяване до анализ на резултати и най-добри практики?
Цялостната програма на Xplora Academy е точното място за теб, тъй като в нея имаме специален курс за Google Analytics 4.
3. Recommended events – препоръчани event-и
Както споменахме малко по-горе в статията, с цел по-добър анализ и структуриране на данните в GA4 акаунта, от Google са направили детайлен списък с recommended events, които да използваме. Когато кликнем на конкретен event, ще се отворят допълнителни предложения кои параметри да измерваме за него. Например – за event “purchase” предложенията за допълнителни параметри са: currency, transaction id, value и т.н. – информация, която би ни носила стойност, когато анализираме данните.
Source: https://support.google.com/analytics/answer/9267735?hl=en
Source: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/reference/events#purchase
Настройката на този тип event-и става стандартно през GTM, както го правихме и за Universal analytics. Отново е нужно да имаме trigger, който да извиква събитието (event-a) и да се създаде съответния таг. В случая при създаването на tag-a трябва да изберем Google Analytics: GA4 Event.
Source: Google tag manager интерфейс
При наименуването на самия event трябва да изберем релевантно име от списъка с Recommended events. Например: ако искаме да измерваме изпращането на заявка или попълване на контактна форма, на мястото на event name няма да напишем “form submission” както бихме направили за UA, a ще използваме generate_lead.
Source: https://support.google.com/analytics/answer/9267735?hl=en
Нашата препоръка е преди да наименуваш таговете си, винаги първо да проверяваш има ли предефинирано име, което да отговаря на съответното действието, и да използвате него. Ако обаче все пак не намериш типа event, който искаш да измерваш, сред предефинираните, то тогава ще трябва да създадеш собствен – custom event.
4. Custom events
Накратко – това е всеки един event, който сам си измисляш и искаш да измерваш, но не фигурира в списъка от recommended events. Настройката става по същия начин, както при останалите event-и, само че тук на ниво event name въвеждаш името, с което искаш да проследяваш конкретното събитие. Това може да е клик на специфично съдържание, което не искаш просто да измерваш като click или link click, или пък нещо, което е строго специфично за твоя бизнес или продукт. Например – ако сте автомобилен бранд и искате да настроите event за конфигуриране на конкретен модел автомобил, за който имате активна кампания. Възможностите са неограничени, стига да имаш съответните променливи, с които да настроиш tag-a.
И на финала един малък бонус – всеки event може да бъде трансформиран в Conversion с един клик – на ниво Events в GA4 активирайте функцията Mark as conversion за съответния event, който искаш да трансформираш и готово! 🙂
Детайлна информация на тема Events в GA4 може да откриеш на тази страница от Google Support Center. А още полезно съдържание за GA4 може да откриеш в специалната ни блог секция.