Consent Mode и GA4 – практики за запазване поверителността на потребителските данни
През последните няколко години станахме свидетели на засилване на мерките по отношение на събирането на информация за потребителите онлайн и бяха наложени различни регулации, с които бизнесите трябваше да се съобразят.
GDPR регламентът беше приет официално през 2016 г., но започна да бъде прилаган ефективно от 25 май 2018 г. на територията на ЕС. Част от правилата, упоменати в регламента, и засягащи сферата на дигиталния маркетинг, изискват да получаваме изричното съгласие на потребителите за събиране и обработка на техните данни.
Като първа стъпка собствениците на сайтове бяха задължени да инсталират cookie consent банери (cookie consent banners) или известия (pop-ups), визуализиращи се на екрана, в които потребителите да изберат дали и кои данни за потребителското им поведение онлайн да бъдат събирани и обработвани. Тяхната основна функция е да поискат разрешение от потребителите за активирането на различни проследяващи кодове и по-нататъшното изпращане на данни към инструменти като Google Ads, Google Analytics, Facebook и други third party платформи.
Source: Analytics Mania
Cookie consent mode
Cookie pop-up може да се инсталира със софтуери като CookieBot, OneTrust и др., които накратко сканират сайта и конфигурират cookie consent известието или Pop-up-a.
Ако известието или банерът e конфигуриран правилно, процесът изглежда по следния начин: потребител влиза в сайта и едно от първите неща, които се визуализират на екрана, е именно cookie consent pop-up-ът. Оттук следват два сценария:
Сценарий 1: ✅– ако имаш съгласие от потребителя – таговете за Google Analytics 4, Facebook, FB Pixel, Google Ads се активират и събираш данни за поведението му.
Source: Analytics Mania
Сценарий 2: ❌– нямаш съгласие на посетителя, то тогава гореспоменатите тагове се блокират.
Source: Analytics Mania
Тази част може да се конфигурира с Google Tag Manager и вариантите за имплементация са два:
- Вариант 1: като използваш exceptions на таговете, които изпращат лична информация и следователно са засегнати от GDPR.
- Вариант 2: имплементирането на Google Consent Modе.
Какво обаче следва, ако не получим съгласието на потребителите? Ще загубим ли данни след като имплементираме Google Consent Mode? Отговорът е “да” – и в двата случая ще загубим данни. Въпреки че ще имаме загуба на данни, това няма да промени драстично графиките и отново ще имаме достоверна информация на база извадки от данни, които показват типични модели на поведение на потребители и ще можем да анализираме и да взимаме решения за оптимизация. Това е така, защото ще изгубим данни не само от един сегмент потребители, а процент от всички по малко и в крайна сметка данните ще бъдат също толкова полезни.
Един от минусите при загубата на количеството данни ще е, че кампаниите няма да получават същото количество данни както досега и най-вероятно ще отнема малко повече време да излязат от обучителна фаза. Може да трябва и малко повече време на автоматичните bidding стратегии да започнат да дават добри резултати.
На какъв принцип работи consent mode и какво да очакваш?
Когато активираш Consent Mode, продуктите за измерване на Google гарантират, че статусът на съгласие на посетителя се запазва на страниците, които посещава. Ако съгласието е отказано, не се съхраняват бисквитки, вместо това се изпраща информация за активността на потребителите, която не съдържа лична информация напр: ID на потребителя, демография и интереси.
Ако нямаш и не си имал до сега конфигуриран pop-up, но проследяваш поведението на всички потребители онлайн, можеш директно да инсталираш Google Consent Mode. Както ти споменахме, това ще доведе до загуба на данни, но данните ще са напълно достатъчни за анализ. Ето една хубава и приятна новина – инсталирането на Google Consent Mode може да помогне да възстановиш част от данните си!
Нека ти припомним за илюстрациите със сценариите на даване на съгласие, за да може по-лесно да разбереш как работи Google Consent Mode.
Човек посещава сайта ти. В този случай по подразбиране съгласието не е дадено т.е. този потребител не е дал съгласието си да можеш да обработваш данните му за маркетинг цели и анализ. В този случай се изпращат анонимни данни към Google Analytics & Google Ads и тези данни ще бъдат използвани от машинен алгоритъм или изкуствен интелект.
Искаш да научиш повече за новостите, свързани с Google Analytics 4 – всичко от настройки и проследяване до анализ на резултати и най-добри практики?
Цялостната програма на Xplora Academy е точното място за теб, тъй като в нея имаме специален курс за Google Analytics 4.
💡Можеш да срещнеш терминът “Modeling”, който се проявява в точно този случай, а именно – когато потребителите не дадат съгласие за обработване на данните им, данните за поведението им не са достъпни, а изкуственият интелект ще запълни тази празнина, като използва наличната информация от подобни потребители, които са одобрили бисквитките от същото Property в Google Analytics 4. По този начин Google Analytics ще моделира поведението на потребителите, които не са дали съгласието си.
При следващата стъпка потребителят вече е на началната страница на сайта ти и следващото нещо, което вижда, е cookie consent pop-up-a и тук отново имаме два кратки сценария:
✅ – Ако получиш съгласието на потребителя – изпращат се данни с нормални идентификатори като ID на клиента, cookie information към GA & GAds.
❌- Ако посетителят не е дал съгласие – в този случай отново се изпращат данни, но те са анонимни без cookie information.
Source: Analytics Mania
Как да активираш Google Consent Mode?
Начинът, по който се активира режимът на съгласие, е различен за уебсайтовете и приложения. Зависи също и коя платформа за имплементация на проследяващи кодове използваш. Пример: Google Tag Manager.
Активиране на Google Consent Mode за уебсайтове.
Можеш да активираш режима на съгласие за уебсайтове с минимално кодиране, като използваш Tag Manager и Consent management platforms (CMP). Ние най-често използваме Google Tag Manager конфигурацията и препоръчваме нея.
Разработчиците на уебсайтове могат да активират Consent Mode, като използват gtag.js команди за съгласие или tag, създаден от Tag Manager Consent Mode шаблон.
Активиране на Google Consent Mode за мобилни приложения:
Разработчиците на приложения могат да активират Consent Mode с помощта на Google Analytics for Firebase SDK.
💡Управление на настройките за съгласие за приложения
Нека все пак споменем няколко причини защо имаш нужда от Google Consent Mode?
- Анонимните данни, изпратени без съгласието на потребителя, могат да се използват в Google Ads – Modelled conversions и Google Analytics 4 modeling.
- Ако имаш включени Google Signals в Google Analytics 4 и нямаш даде съгласие от потребителя за събиране на данни, но имаш инсталиран Google Consent Mode, това автоматично изключва Google Signals за конкретния потребител.
- Няма нужда да слагаш exceptions (blocking triggers) на таговете в Google Tag Manager, което беше единият вариант, за да предпазиш личната информация на своите потребители. Така управлението на таговете в Google Tag Manager става една идея по-лесно.
❗Имай предвид, че инсталирането на Google Consent Mode може да доведе до няколко допълнителни разговора с твоя правен отдел или адвокат. Въпреки че не изпращаш лични идентификатори, ти все пак ще изпращаш някакви данни за потребителите на твоя сайт. Нашата препоръка е да се проведе консултация със специалист от правен отдел с цел да се получи зелена светлина от негова страна преди имплементацията на Consent Mode.
Споделяме ти едни от най-добрите практики:
- По подразбиране трябва да зададеш първоначален статус на съгласие. Този статус трябва да е “не” – т.е потребителят не е дал съгласие и да се прилага, когато за първи път посетител прегледа страница на твоя уебсайт.
- Таговете на страниците от твоя сайт трябва да се зареждат преди да се отвори диалоговият прозорец за съгласие.
- Трябва да зареждаш таговете на Google във всички случаи не само ако потребителят се съгласи. Ако съгласието е отказано, Google ще получи данни без бисквитки и в Google Analytics 4 за данните без бисквитки се проявяват behavioral и conversion modeling, за да запълнят празнините в твоите данни.
- Опциите за съгласие трябва да се появят на посетителя възможно най-бързо след като той е посетил сайта ти.
- След като посетителят посочи своя избор на съгласие, трябва винаги статусът на съгласие да бъде актуализиран.
- Осигури на потребителите възможност да отказват или дават съгласие за всеки тип съхранение, използвано от таговете на определен уебсайт. Например потребител може да даде съгласие за аналитични бисквитки и да откаже рекламни бисквитки.
- Тъй като настоящите закони за поверителност са специфични за всяка страна или регион е добре да конфигурираш статуса на съгласие по подразбиране да се прилага за определени региони, вместо за всички посетители.
Google Analytics 4 има множество настройки, които ще ти позволяват да контролираш какъв вид данни да събираш от посетителите на определен сайт.
Надяваме се, че успяхме да ти покажем нещо ново и да отговорим поне на част от въпросите ти на темата поверителност в Google Analytics 4. Не пропускай да се информираш за всички новости от нашия блог, YouTube канал, подкаст или нюзлетър!