В тази статия ще ти покажем как да настроиш e-commerce тракинг за целите на GA4. Конфигурацията на e-commerce тракинга зависи от това как Google Analytics е имплементиран на сайта ти. Ако използваш:
- Google Tag (gtag.js), можеш да модифицираш тракинг кода;
- Hosting платформа напр. Squarespace, можеш директно да използваш вградената им интеграция за Google Analytics;
- WordPress – можеш да използваш plugin;
- Google Tag Manager – можеш да използваш data layer (повече ще научиш малко по-надолу).
Искаш да научиш повече за новостите, свързани с Google Analytics 4 – всичко от настройки и проследяване до анализ на резултати и най-добри практики?
Цялостната програма на Xplora Academy е точното място за теб, тъй като в нея имаме специален курс за Google Analytics 4.
Защо е важно да проследяваш правилно твоята онлайн търговия?
В Google Analytics 4 има специално отделена секция за проследяване на резултатите от твоя e-commerce, но за да виждаш нужните данни е необходима допълнителна настройка.
Също така с правилно тракване на данните можеш да проследяваш цялата потребителска фуния от преглед на продукта до самата покупка. Така можеш да идентифицираш къде в потребителската пътека забелязваш отпадане на потребители и съответно да разсъждаваш върху вероятните причини за това. Какво можеш да подобриш, за да увеличиш приходите си?
⚠️ Повече за това как да създадеш Funnel exploration доклад.
Как да настроиш правилно e-commerce за целите на GA4 с помощта на Google Tag Manager ?
За целта ще е необходимо работа с програмист. Трябва да се имплементират директно на сайта основни детайли, под формата на dataLayer.push фрагменти, пряко обвързани с e-commerce събитията. След това тази информация трябва да бъде настроена и с Google Tag Manager и автоматично изпратена към Google Analytics 4.
Какво е Data Layer ?
Това е по-технически ориентирана тема, но Data Layer е JavaScript, чрез който се съхранява информация (данни), която може да се изпраща на други платформи – напр. Google Tag Manager. Именно в Tag Manager, на база тази информация, можеш да създаваш променливи (variables). Променливи, които да използваш в процеса по създаване на тагове.
Има официален документ от Google, който препоръчваме да използваш в процеса на имплементиране. В него ще откриеш HTML кодове за всяко едно събитие, както и допълнителна информация. Ние ти препоръчваме да настроиш възможно най-много данни, но задължително за основни събития като:
- Add_to_cart,
- Begin_checkout,
- Add_shipping_info,
- Add_payment_inf
- Purchase.
Няма значение местоположението на кода, по-важното е той да се активира само когато действието/взаимодействието е изпълнено. С цел да провериш правилната имплементация на dataLayer.push фрагментите, влез в GTM preview mode и виж дали ти се задействат e-commerce events. Например при осъществена поръчка, би трябвало да се появи по следния начин, със заложените конкретно за твоя бизнес стойности:
След това ти остава само да настроиш необходимите тагове и през GTM за различните събития (events). За целта е необходимо първо да изведеш информацията от Data Layer с помощта на ръчно създадени променливи (variables).
В секцията Variables създаваш нова User-Defined променлива по следния начин:
След това на Variable Configuration избираш Data Layer Variable.
Трябва да наименуваш така променливата, че да спазваш последователността в HTML кода. От горния пример, трябва да започнеш с “e-commerce.” и след това да продължиш с currency или value или tax и т.н. Пример за e-commerce.currency:
След като си извел цялата нужна информация чрез Data Layer Variables, можеш да настроиш и тага за конкретния ивент. За Event Name поставяш конкретното e-commerce събитие – например purchase. Орентирай се от данните от Preview-то в GTM – отново от горния пример – след data .Layer push({ event: purchase. Изписваме напълно еднакво (case sensitive).
Препоръчваме да изведеш и допълнително информация под формата на Events Parameters. Parameters Name е отново case sensitive и изписваш спрямо изискванията на GA4. Например – за event “purchase” предложенията за допълнителни параметри са: currency, transaction id, value и т.н. – информация, която би ни носила стойност, когато анализираме данните. За всеки параметър залагаш Value – динамична стойност({{}}) на параметрите или вече създадените променливи.
⚠️Прочети повече за типовете events и events parameters.
Накрая добавяш Trigger на база конкретния event, наименуваш тага и публикуваш промените. Създаваш GTM таг за всяко e-commerce събитие. Готово – твоят e-commerce tracking за целите на GA4 е настроен. Вече можеш спокойно да проследиш твоите e-commerce реализации и продажби.
Препоръчваме ти да се запознаеш и с 12-те нови e-commerce metrics и dimensions в GA4.
Надяваме се информацията да ти е била полезна. Не пропускай да се информираш за новините и тенденциите в Google от нашия блог, YouTube канал, подкаст или нюзлетър!