superHUMAN Блог

Как да определим дали инфлуенсър кампанията ни е успешна? Метрики и ключови показатели, които да следим

Обмисляш да добавиш инфлуенсър маркетинга към своя маркетингов микс или вече редовно провеждаш инфлуенсър кампании? Важна част от успеха на всяка кампания, включително и партньорствата с инфлуенсъри, е коректното проследяване и отчитане на резултатите.

Знаем, че понякога дефинирането на ключовите метрики може да бъде затруднение. Затова в тази статия сме идентифицирали ключовите показатели, които да проследяваш на база целите на кампанията, за да оцениш ефективността ѝ.

  1. Повишаване на разпознаваемостта на бранда

Голяма част от кампаниите с инфлуенсъри целят именно генериране на по-голям интерес към нов или съществуващ бранд, продукт или услуга. Има редица начини, по които можеш да проследиш повишаването на разпознаваемостта в зависимост от вида и обхвата на кампанията си. Ние препоръчваме два от най-често използваните метода, които могат да бъдат приложени в почти всички случаи.

  • Проследяване на генерираните импресии в социалните мрежи

Докато генерираните достигнати потребители (Reach) невинаги могат да бъдат отчетени до точност поради включването на инфлуенсъри с преплитаща се аудитория, то импресиите могат да бъдат проследени във всяка дигитална инфлуенсър кампания. Чрез отчитането на общите импресии можеш да проследиш обхвата на кампанията и броя пъти, в които съдържанието е било видяно.
Съвет: След приключване на инфлуенсър кампанията проследи генерираните импресии от съдържанието на всички инфлуенсъри във всяка една от мрежите, в които са публикували съдържание.

  • Проследяване на обема търсения на бранда в Google

Добър начин за измерване на този конкретен показател е чрез сравняване на статистически данни преди и след в Google Trends. Например, ако хората търсят името на твоя бранд по-често през месеците или в периода, след който инфлуенсър кампанията е била активна, тогава можеш да си сигурен, че разпознаваемостта на бранда се е увеличила.

  1. Повишаване на имиджа и създаване на общност около бранда

Ако се опитваш да подобриш имиджа на бранда, да изградиш взаимоотношения с потребителите и да създадеш общност около продуктите, съсредоточи се върху показателите, свързани с ангажираността. Погледнато в метрики това са коментари, запазвания на публикации, нови последователи в Instagram и използване на хаштагове.

  • Проследяване на посещенията в уебсайта и в социалните мрежи на бранда

Редовното наблюдение на трафика на уебсайта и социалните мрежи на бранда е сигурен начин да проследиш интереса на аудиторията. Той най-често се реализира в увеличаване на броя на посещенията, времето на престой и преглед на съдържанието. Друг добър признак е органичното повишаване на последователите на бранда в социалните мрежи.

  • Проследяване на ангажираността в социалните мрежи

Ангажираността е един от най-важните KPI за проследяване, за да се определи ефективността от голяма чат от инфлуенсър кампаниите. Освен ангажираността в каналите на инфлуенсъра, е важно да бъдат проследявани и метриките в каналите на бранда.

Докато харесванията са лесно преброими и са знак за обществено одобрение, коментарите, запазванията и споделянията са по-ясна индикация за активно ангажиране. Конкретно броят на генерираните коментари показва, че съдържанието ти е повлияло на аудиторията и тя е отделила време, за да остави своето мнение по темата.

Какво да правиш в случай, че броят на последователите на бранда се е увеличил след провеждане на кампания, но ангажираността остава ниска? Това може да е знак за несъответствие между интересите на потребителите и съдържанието, което създаваш. Именно затова е хубаво преди, по време и след инфлуенсър кампания да продължаваш да създаваш релевантно съдържание в каналите си.

  • Проследяване на споменаванията на бранда – Social listening

С инструменти за т.н. social listening или проследяване на споменаванията на бранда онлайн можеш да измерваш какво и къде потребителите говорят за твоя бранд. Силата на инфлуенсърите е именно в създаване на диалог с потребителите, затова те често могат да повлияят на споменаванията на бранда.

Някои от най-популярните инструменти за social listening са познати платформи като Brandwatch, Hootsuite, Buzzsumo и Buffer, които предлагат различни ценови оферти и пакетни предложения.

  1. Генериране на посещения и продажби

Ако целиш да повишиш възвръщаемостта на инвестицията си, то е подходящо да следиш генерираните посещения и в идеалния случай – директните продажби. Възвръщаемостта на инвестицията или ROI може да се дефинира като приходите или печалбата, генерирани от инфлуенсър кампания, разделени на общите разходи за нея.

Проследяването на този показател ще ти помогне да разбереш кои инфлуенсъри носят максимална стойност за твоя бизнес. Ако хонорарите на инфлуенсърите не превишават възвръщаемостта от тяхното участие, то продължаването на партньорство с тях е логичният ход. Чрез следващите 2 механизма лесно можеш да проследиш възвращаемостта на инвестицията:

  • Линкове с уникален тракинг (UTMs)

Ако кампанията го позволява, съветваме да използваш линкове с добавен уникален тракинг (UTMs), персонализирани за всеки инфлуенсър, техен канал и дата на публикуване. Така ще можеш не само да разбереш кои лица носят положителна възвръщаемост, но и как се представят техните резултати в течение на времето в различните канали.

Винаги имай предвид, че резултатите при партниране с инфлуенсъри се натрупват с течение на времето. Ако си партнираш за първи път с определен инфлуенсър, метриките от неговата активност може да не са толкова впечатляващи, колкото тези от инфлуенсър, с когото си партнираш от месеци или години. Именно затова дългосрочното партньорство с инфлуенсъри и превръщането им в т.н. посланици на бранда (Brand Ambassadors) е толкова предпочитана практика в последните години.

  • Персонализирани кодове за отстъпка

Ако бизнесът ти е в ритейл сферата и имате онлайн магазин, чиито посещения искаш да увеличиш, то персонализираните кодове за отстъпка са чудесен механизъм. С тях можеш да привлечеш нови клиенти, както и да проследиш продажбите, тъй като ще можеш да отчетеш колко потребители са въвели кода при завършване на поръчката си.

Вече знаеш как да измерваш резултатите от своите инфлуенсър кампании. Не забравяй, че метриките и методите за проследяването им зависят най-вече от твоите цели и механиката на кампанията.

Желаем ти успех и не пропускай да се информираш за новините и тенденциите в инфлуенсър маркетинга чрез нашия блог, YouTube канал, подкаст или нюзлетър!