Знаеш ли, че можеш да натрупаш знания и умения в дигиталния маркетинг чрез нашата Xplora Academy?

superHUMAN Блог

Накъде върви маркетинг и комуникационната индустрия? UPDATE от Xplora от годишния форум на CommUnity International (част 1)

Какво предстои в маркетинг и комуникационната индустрия?

Над 90 души от десетки агенции от цяла Европа и още няколко континента споделиха какви са трендовете, предизвикателствата и възможностите пред маркетинг и комуникационните агенции и техните клиенти. Както ти споделихме и преди, от тази година Xplora е българската агенция, която е член на Community International – една от най-големите организации за независими агенции, а именно 34 агенции с 45 локации в 35 държави. Годишното събитие беше в Рига, а представител на Xplora беше Ванката – съдружник и Chief Dynamics Officer.

Сигурно се чудиш дали и доколко има трендове на европейски мащаб, какво се е променило в ролята и дейността на агенциите? Ето и добрите практики от агенции, които покриват целия спектър на маркетинга и комуникациите – от цялостно обслужване на гиганта Lagardere през програми за лоялност на големи автомобилни брандове до стотици клиенти за дигитален маркетинг. Разбира се, темите за AI, маркетинг данни и TikTok формати бяха много дискутирани.

А Ванката представи развитието на агенцията през последната година и се радваме, че впечатли аудиторията с успешно прилагания от нас подход. На събитието имаше включително и лектор от компания, специализирана да консултира и помага на агенции в Европа. Какво сподели Ванката като добри практики от опита на Xplora:

  • Стратегически подход – не се мятаме на всяка възможност, а подхождаме стратегически
  • Дългосрочни отношения с клиентите – не търсим просто обем и “каквото стане, колкото – толкова”
  • Фокус на изпълнението – 100% изпълнение на поетите ангажименти

Ето и ключовите акценти от събитието и за развитието на агенциите:

Стратегически фокус на агенциите – екип, който помага за процеси, стратегия и трансформация на бизнеса

След темата за AI, всяка трета или четвърта дума беше “стратегия”. Това е ключова посока, която все повече агенции виждат. Това беше съветът и от лектора, доскоро вицепрезидент в WPP (водеща световна агенция), на събитието на Community International в края на миналата година в Дюселдорф.

Ако искаш усещане за фокуса в Xplora: само за последните 12 месеца имаме изградени стратегии за над 50 бизнеса от различни сегменти. А Ванката води курса за “изграждане на дигитална стратегия” в DigitalPro през 2024 и 2025 г. Повече за стратегическия фокус и как той носи стойност на компаниите можеш да видиш от историите на успеха.

Работа с данни

Ключова тема, повдигната от няколко агенции, беше как се работи с качествени данни. Доколкото в CommUnity International има и креативни агенции, темата беше разгледана от различни ъгли.

Тук препоръката от Xplora, на база на огромна част от усилията ни да помогнем на клиентите, е да има по-добра инфраструктура за събиране, отчитане и прилагане на данни от потребителските действия. Определено е тема, която трябва да намери по-голям фокус и акцент през следващите събирания и форуми.

Ето и специалната секция на тема аналитична инфраструктура, която сме създали. А миналата година водихме корпоративно обучение на водеща телеком компания.

AI, AI и пак AI – ценообразуване, сигурност и валидация на качество

Това беше основна тема, обсъдена в няколко направления:

  • Възможности за агенциите – добри практики и платформи, които се използват и модели на прилагане.
  • Моделът на прилагане (ключов фокус) – как агенциите ще помагат за възприемането на AI като модел на работа? Важна тема беше откриването на маркетинг ситуации, в които да върши оптимална работа, а не да самоцелно.
  • Мнението на голяма част от колегите бе, че AI се използва все още прекалено технически, за определени функции и стратегическата му роля все още е далечна.
  • Всички се обединихме около тезата, че и агенциите, и бизнесите трябва да го приемат като даденост. Или ще бъдат неконкурентноспособни.
  • Темата, която все повече ще се дискутира, е ценообразуване, сигурност и валидация на качество.
  •  Всичко това изисква нужната инфраструктура, която се изгражда в момента повече в ход, отколкото ударно като проект и с цел да е оптимална.

От Xplora имаме и забавни примери – на предишното събиране в Дюселдорф една от агенциите се оплака за техен клиент от няколко години, който в опит да спести пари е изпратил 3 идеи от ChatGPT. И клиентът е поискал техническа реализация. Тук веднага се сещате за известното хумористично изказване за тарифата за дизайн. Извън хумористичната нотка – в Дюселдорф основен акцент беше партнирането между клиент и агенция, за да създадат най-доброто. И за нас AI е възможност, ако се използва в правилната посока и отчитаме стратегическите ограничения пред AI.

Надяваме се тази първа част да ти е била полезна. Във втората ще откриеш как да отчитаме бизнес модела на клиентите и модела на TikTok. И акцент на бизнес модела и модела на добавяне на стойност от клиента, а не агенциите да продават “каквото имат” или “от което печелят най-много”.