TikTok продължава да бъде една от най-популярните социални мрежи в света. Когато се говори за приложението, почти винаги се загатват и тайните на така обсъждания алгоритъм, който подбира точните видеа за точните потребители. Формулата, чрез която TikTok класира съдържание, отдавна не е толкова голяма тайна, макар че има редица видеа, за които не става съвсем ясно как добиват широката си популярност.
Кое е обаче това място, в което се показват видеата и за което се “борят” всички създатели на съдържание и брандове? Точно така – For You страницата (For You Page, FYP). Това е пространството, където алгоритъмът на TikTok показва най-релевантното и интересно съдържание на потребителите, дори ако те не следват съответния акаунт. Тя играе ролята на landing page и е първото нещо, което виждаш, когато отвориш приложението. Всеки потребител вижда различно персонализирано съдържание, избрано точно за него от т.н. “recommendation engine”.
Но как да се появиш там и какво работи днес? С развитието на платформата се променят и стратегиите за постигане на видимост и популяризиране. В тази статия ще разгледаме най-важните елементи, на които да обърнеш внимание, когато започнеш да градиш своята общност в мрежата.
#1 Hashtags
Както вече споменахме, For You страницата е мястото, в което всички се целят. Попаднеш ли там, видеото ти има огромния шанс да бъде бързо популяризирано. Именно заради това в зоарата на платформата често можеше да видиш тези хаштагове – #ForYou, #4you, #4U и т.н. Отдавна обаче стана ясно, че хаштаговете трябва да се използват като инструмент, с който да насочиш видеото си към правилната аудитория, а описаните по-горе са твърде общи и не помагат за категоризиране на съдържанието. Както във всяка една друга платформа, където таговете играят важна роля, и тук правилните и релевантни такива ще ти помогнат за по-голяма видимост.
Ето защо най-важните хаштагове, които трябва да използваш, са нишовите такива, свързани с темата на видеото и твоя бизнес. Важно е да отбележим, че мястото, където преди можеше да откриеш най-популярните за момента хаштагове вече го няма – Discover страницата. Тя бе заменена с новата Friends страница, която има за цел да постави по-голям акцент върху граденето на общност и подобряването на контакта между приятели и взаимни последователи.
Ако преди Discover страницата показваше актуални хаштагове, трендове и предложения за ново съдържание, то сега For You страницата разкрива интересното и релевантното за потребителите съдържание. Използвай я умно, за да намериш хаштаговете и трендовете, които съответстват на твоите цели.
Още един малък съвет – ако искаш да провериш колко разпространен е един хаштаг, напиши го в search bar-а, а след това отиди на Hashtags:
#2 Captions
Противно на познатото досега във Facebook и Instagram, TikTok определено не е мястото, на което да сме разговорливи в описанията си. Колкото по-кратко, точно и смилаемо е посланието, толкова по-добре за представянето му.
Ако пък искаш да направиш описанието си по-ангажиращо и да провокираш аудиторията да говори, задай им въпрос. Друг трик, с който можеш да изградиш желание в потребителите да се върнат отново в профила ти е като не “издаваш” всички си тайни наведнъж. Често крейтърите в приложението разказват историите си в няколко части, за да могат да изградят по-продължителна комуникация. Така ще задържиш зрителите до края на видеото и да ще увеличиш времето за гледане, което е ключов фактор за алгоритъма.
#3 Sounds
Имайки предвид първоизточника на TikTok, Music.ly, лесно е да се досетим, че звуците и песните, които изберем да използваме в съдържанието си, ще са от голямо значение.
Бърз начин да изстреляш видеото си е да използваш trending саундове в точния момент, когато набират популярност. Затова е важно често да преглеждаш платформата и какво се върти из нея. Тенденциите в TikTok се сменят бързо и трябва да следиш внимателно коя може да е трамплинът за твоя бранд. А кога някой sound ти хареса и искаш да го използваш по-късно, не забравяй да го запазиш.
Използвай и TikTok Creative Center – мястото, на което може да откриеш всичко актуално в платформата, включително нашумелите трендове, sounds, видеа, ключови думи и др.
#4 Best time
Да постваме в диапазон, в който аудиторията ни е най-активна, е фактор добре познат ни от останалите социални мрежи. Analytics опцията в TikTok Studio (повече за него ти разказваме в следващите редове) ни предоставя тази информация, за да можем да вземем най-правилните решения специално за нашия таргет.
#5 Коментари
Секцията с коментари, която ще откриеш под всяко видео, е едно от ключовите места, върху които трябва да се фокусираш. Алгоритъмът взима предвид взаимодействието на потребителите с твоето видео, а коментарите играят съществена роля в този процес. Опитай се да създадеш дискусия, отговаряй на потребителите писмено и с видеа. Както и в останалите мрежи, и тук ангажираността е от първостепенно значение.
#6 Други фактори
Изредихме някои от най-важните фактори, които TikTok твърдят, че влияят на алгоритъма. Но има и още няколко, които също е хубаво да вземеш под внимание, когато създаваш съдържание.
Консистентност
Факторът консистентност ни е добре познат от стратегиите за content marketing на останалите социални платформи и въпреки, че много потребители на TikTok разчитат основно на максимата “quantity over quality”, златната среда се оказва 1-2 видеа на ден.
Може да ти се струва като доста трудоемък процес, но всъщност тук е мястото, където можеш да тестваш различни теми и идеи за бранда си, за да можеш да го развиеш.
За разлика от Instagram, тук не гоним естетичност, а интересни идеи и забавни ситуации. Платформата е изключително улеснена от гледна точка на създаване на нови видеа и с добра идея, новият пост за профила ти може да е готов за минути.
TikTok Studio
За да правиш съдържание, което отговаря на нуждите на твоята таргет аудитория, не пропускай да се възползваш от TikTok Studio! Това е инструмент, създаден от платформата, който цели да помогне на криейтърите да редактират, качват и управляват цялото си съдържание от едно място. За да достъпиш пълните му функционалности, е най-добре да го свалиш като мобилно приложение, но можеш да го използваш и през мобилната версия в лимитиран вариант. Именно в TikTok Studio ще откриеш раздел “Inspirations” – там са събрани различни успешни видеа, от които да почерпиш вдъхновение, както и актуални трендове и предизвикателства. Може да откриеш и видеата, които последователите ти гледат в момента, за да знаеш какво е интересно за тях.
Нови трендове
Както вече споменахме, експериментирането е много важна част от растежа ти в платформата. Друг начин, по който можеш да го правиш, е като често проверяваш за нови функции, филтри, ефекти, звуци и предизвикателства. Някои трендове избухват за дни, други дори за часове. Ако ти вече си изпробвал “новото 20”, то се приготви да яхнеш вълната към For You страницата.
Плейлисти
Добавянето на плейлисти в профила ти е друга много важна практтика. Те се намират между описанието и фийда с видеата ти и помагат да организираш и категоризираш съдържанието си по-добре. Ако имаш много публикации на една тема, плейлистът е чудесно решение да ги систематизираш. Освен това така помагаш на потребителите по-лесно да открият именно онова твое съдържание, което ги интересува. Спомагат за по-високата ангажираност, тъй като задържат потребителите в профила ти и увеличават гледаемостта, тъй като видеата в плейлиста се пускат едно след друго.
Дуети
Сигурни сме, че докато си разглеждал платформата, си видял т.н. “дуети”. Качвайки клип, всеки потребител може да избере дали да позволи или пък забрани на другите да имат възможността да правят дуети с него.
А това, което всъщност представляват те, са две видеа поставени едно до друго – оригиналното и пресъздаденото от друг потребител.Този формат е чудесен начин да повишиш ангажираността си, особено, когато колаборираш със съдържание на инфлуенсъри.
Stitch видеа
Освен функцията за дуети, платформата предлага още една възможност, която прави колаборирането с други създатели по-лесно. Така наречена “Stitch” опция позволява да включиш в началото на свое видео кратък откъс от чуждо видео, след което да продължиш със собствено оригинално съдържание. Така можеш да добавиш уникален прочит към някой тренд или пък да бъдеш забелязан от оригиналния създател и неговата аудитория.
Stories
Story (история) функцията вTikTok е сходна на тази в Instagram, като позволява да качиш видео или снимково съдържание, което ще бъде налично в рамките на 24 часа. Използвайки сторита, можеш да общуваш с потребителите по-непринудено и по-лесно, както и да им дадеш възможност да надникнат зад кулисите. Не подценявай историите – те са откриваеми във For You страницата!
Live видеа
Live видеата са не само добър начин да се появиш във For You страницата, но и са начин да общуваш с аудиторията и да скъсиш дистанцията с нея. Те позволяват да увеличиш взаимодействието с потребителите, като говориш с тях в реално време, отговаряш на всичките им въпроси, показваш продуктите си и цялостно ги караш да се чувстват приобщени. Освен това потребителите получават известие, ако някой, когото следват, започне Live видео.
Гледаемост
Подобно на много други социални медии, тук също е изключително важно времето, което един потребител е прекарал, гледайки твое видео. Теории твърдят, че най-лесният начин да задържиш вниманието до края е, когато създаваш клипове между 10 и 15 секунди. Препоръчваме ти да се стараеш да влизаш в тази рамка, особено при старта на профила си, тъй като “местното население” на TikTok иска всичко да бъде лесносмилаемо. Когато user-ите изгледат цялото видео един или повече пъти, това е добър знак за алгоритъма, че съдържанието ти е интересно и трябва да бъде показвано по-често.
Разбира се, ако използваш сторителинг, можеш да си позволиш и по-дълги видеа. Тествай и открий кое работи най-добре за теб и твоята аудитория.
Надяваме се съветите и информацията, които ти дадохме, да са ти помогнали да разбереш основните фактори, действащи на алгоритъма. Въпреки, че TikTok е на пазара вече много години, възможностите на приложението все още са непознати за голяма част от аудиторията. Нашият съвет е да се развихриш и да тестваш, колкото се може повече. Сигурни сме, че усилията ти няма да останат незабелязани!
Ако искаш да гледаш свежи видеа и case-study-та от нас, запиши се за YouTube канала ни 🙂