Ексклузивно съдържание за Google Analytics 4

superHUMAN Блог

Тенденциите в E-commerce сектора. Какво ни очаква и как да сме в крак с новостите?

Всяка година наблюдаваме тенденции, които са нови за маркетинг средите и като маркетолози трябва добре да проучим пазара и как да имплементираме новостите, които настъпват. В тази статия сме събрали най-интересните тенденции, касаещи E-commerce средите, потребителското поведение и други съвети за добри практики, които ще са от полза за твоя бизнес през следващите месеци от годината. Знаем, че E-commerce светът е много обширен, затова поставяме фокус върху следните теми:

Влиянието на инфлацията

Покупателната способност на потребителите се променя поради инфлацията, но как и колко ще бъдат засегнати зависи от размера на техните доходи. Инфлацията намалява тяхната покупателна способност, но това не означава, че те спират да пазаруват напълно. Вместо това, повечето потребители са по-загрижени за това къде харчат парите си и за какво. Добра практика за задържане на клиенти е да им покажеш, че те са важни за теб и твоя бизнес. Личностният подход играе важна роля при връзката между бранда и потребителя. Именно затова трябва да се говори за важните неща и заобикалящите ни фактори. За много бизнеси инфлацията има негативен ефект върху продажбите. Същото и от страната на клиентите, които разполагат с Х пари, които всеки ден носят различна стойност, и времето за избиране на това какво да купят е по-дълго и по-обмислено. Затова те съветваме да комуникираш промените на цените в твоя бизнес. Много световни, а също и български брандове започват да комуникират промяната в цените на своите продукти и по този начин показват на потребителите, че няма “какво да крият” и изпреварват момента на неприятна изненада, когато потребителят ще види новите цени в сайта или на място в магазина.

През последното десетилетие Google е неуспорим победител сред избора на потребителите, които търсят някаква информация в интернет. Днес обаче той се изправя пред конкуренцията на социалните мрежи и особено Tik Tok и Instagram, където младите поколения търсят идеи за вечеря, пътувания и др., представени по много по-атрактивен начин от просто дълъг списък с информация за скролване. Според вътрешно проучване на Google 40% от потребителите на възраст между 18 и 24 години използват социалните мрежи за тяхно основно средство за търсене на информация. Като дори през септември 2022 New York Times обяви Tik Tok за новата търсеща машина на Gen Z. Промяната в поколенията потребители е, че стават все по-отворени към пазаруването в социалните мрежи. Те вече разчитат основно на feed-овете в социалните мрежи за предложения за покупки и лесни бързи поръчки. Gen Z например използва Tik Tok за търсене на препоръки за продукти повече, отколкото Google търсачката. Въпреки промените в търсенията, все пак потребителите имат доста притеснения около пазаруването в социалните мрежи. Съществуват фактори, които поставят под съмнение пазаруването от несигурни източници в социалните мрежи. Това е и причината потребителите да залагат на сигурно и при интерес да търсят продуктите или услугите в оторизирани сайтове.

Younger Generation Behaviour

Tik Tok много бързо се превръща в предпочитана опция за търсене от поколението Z. Както ти загатнахме малко по-горе, новите поколения предпочитат да търсят своята информация в Tik Tok или Instagram. Трябва да си зададем въпроса защо младите хора не ползват Google? Отговорът се крие в това, че поколението Z не чете, а гледа видео съдържание. То не само обича да гледа видеоклипове повече, отколкото да чете, а има и по-високо доверие във видеоклипове, отколкото в публикации в блогове. Гледайки тиктокърите, потребителите виждат, че срещу тях стоят реални хора, т.е. автентичността в платформата е по-голяма, съответно и доверието в нея се повишава. Дали обаче през 2023 г. TikTok ще замени Google? Tik Tok активно се опитва да премине от социална мрежа към приложение за електронна търговия и да събере „всичко в едно“. Според проучвания платформата става по-предпочитана от Instagram. Една от причините е автентичността. Филтрите, които масово се използват в IG, създават усещане за перфектен и нереалистичен свят. Дори алгоритмите на IG вече приоритизират съдържание, в което не са използвани филтри, за да изглежда всичко по-истинско. Друго, което можем да очакваме като тенденция е, микро инфлуенсърите да бъдат по-предпочитани от потребителите и от бизнесите. Този тип инфлуенсъри имат по-малко, но по-истински последователи в своята аудитория. Тази тенденция от своя страна ще доведе до желание на по-младото поколение да се развива в тази насока, рекламирайки продукти или услуги на различни брандове.

Recommerce

Reduce, reuse, recommerce.
Сигурно ти прави впечатление, че почти всички продукти на пазара имат своя алтернативен устойчив вариант. Това е така, защото зелената търговия е в своя възход и потребителите са склонни да дават повече средства за по-устойчиви марки. Подписването на Европейската зелена сделка принуди компаниите да предприемат действия и да инвестират в екологични опции за доставка и устойчиви опаковки. Очаква се E-commerce сектора в световен мащаб да инвестира в по-екологични опаковъчни материали. Също така, брандовете започват да работят в посока улесняване на хората да рециклират артикули или да пазаруват употребявани артикули. Що се отнася до потребителите, статистиката сочи, че 52% от тях казват, че пандемията ги е накарала да ценят повече устойчивостта. От 2016 г., години преди Covid, търсенията на устойчиви стоки са нараснали с повече от 70% по света. Секторът очаква тези проценти да нарастват и те съветваме да започнеш да мислиш в тази посока и за твоя бранд.

Visual Commerce and Video

Маркетингът е променлива величина и ние от Xplora знаем колко бързо навлизат новите тенденции и промени във форматите. В последната година късите видеа завладяват все повече света на маркетинга. Проучванията сочат, че 90% от маркетолозите, използващи видео с къса форма, ще увеличат или запазят инвестициите си през следващата година, а 1 от 5 маркетолози планират да използват видео в кратка форма за първи път през 2023 г. Късите видеа са по-ефективни и се възприемат по-добре от демографските групи, които са свикнали да възприемат видео съдържанието бързо, затова Reels и Tik Tok стават все по-популярни. Ще се работи в посока E-commerce уебсайтовете да имат “Tik Tok усещане” т.е. да имплементират сторита и видео формати в интерфейса си. Статичните продуктови снимки вече не са достатъчни и потребителите имат нужда от динамично съдържание, което да провокира техния интерес. Видеата могат да се използват за различни цели: отговаряне на често задавани въпроси, показване как се използва продукта, неговите характеристики, както и live shopping и shoppable videos (за някои държави по света).

Персонализация и уникално изживяване

Добрите маркетингови похвати ни учат, че ключът към успехa при продажбите идва с това, добре да познаваш своите клиенти. E-commerce секторът и онлайн магазините ще започнат все повече да използват събраните данни за своите клиентите, за да видят къде и как биха подобрили клиентското преживяване. По този начин би се затвърдила клиентската лоялност. Проучване, проведено сред онлайн купувачи в САЩ през 2022 г., разкрива, че само 12% са посочили, че персонализираното изживяване не ги е накарало да продължат да пазаруват от уебсайта на търговец на дребно. По-голямата част от потребителите обаче се влияят от това как са се чувствали по време на своя shopping experience. Според друго проучване 60% от потребителите казват, че биха направили още поръчки вследствие на бързо, удобно и персонализирано пазаруване. Нашият съвет към теб е да се поставиш в обувките на твоите потребители и направиш преживяването им приятно и удобно, за да може да се върнат за повторна покупка.

Omnichannel

Omnichannel или многоканалната търговия е олицетворение на мечтата на търговеца – да е навсякъде. Тя представлява подход към търговията, който осигурява на клиентите да пазаруват еднакво удобно онлайн и офлайн. Истинският omnichannel се разпростира от физическите обекти, през мобилните телефони, маркетплейсовете, онлайн магазините, социалните мрежи, ретаргетирането и всичко онова, което може да попадне между тях.
Но колкото повече канали на комуникация са включени, толкова по-трудно става менажирането и управлението им. Част от тенденциите, които предстоят в този тип търговия са изцяло вдъхновени от потребителското изживяване и обратната връзка на клиенти, които са били част от проучвания и статистики. Голяма част анкетираните твърдят, че всеки бранд трябва да предоставя гъвкави опции за доставка и връщане. Всъщност около 60% от изоставените колички са резултат от неочаквани транспортни разходи, данъци или такси. Друга тенденция, която наблюдаваме е, че потребителите предпочитат онлайн покупките им да имат възможност за връщане в физически магазин. Клиентите оценяват възможността за връщане на онлайн покупки в магазина. Проучванията показват, че 61% от клиентите предпочитат да върнат онлайн покупките си в магазина, за да спестят от разходи за доставка и при възможност да направят замяна намясто във физически магазин. Освен да правят връщания и замени във физическите магазини, много потребители си набелязват даден продукт онлайн и избират да си го вземат от най-близкия до тях магазин. Често в тези случай се получава разминаване в наличностите на сайта и тези във физическия обект. С цел подобрение на обслужването, наличностите в магазина трябва да се отразяват онлайн в реално време.

Гъвкави начини за плащане

Потребителите разчитат все повече на сигурни дигитални платежни услуги като PayPal, Apple Pay и други. Вместо да предоставят информация за кредитна карта на всеки отделен сайт, от който поръчват, клиентите се доверяват на тези по-удобни, по-бързи и сигурни методи за плащане. Наличието на повече опции при избор на плащане е чудесен начин за защита срещу отменени продажби и увеличаване на процента на реализация на крайната продажба. Клиентите търсят бързо, сигурно и удобно изживяване при плащане. Колкото повече начини за плащане предлагаш в своя сайт, толкова по-голяма е стойността на твоя бизнес. Друг метод за плащане, който набира скорост е чрез линк. Този метод е често срещан в сайтове на световния пазар и е предпочитан поради сигурността и лекотата, които предоставя на купувачите и продавачите. Линкът може да бъде изпратен по имейл или SMS, като клиентът трябва само да добави данните за плащане, за да направи покупката. Плащанията с QR кодовете също набират популярност поради факта, че са един от най-бързите и лесни начини за плащане онлайн. Това, което прави лесен този метод е, че потребителите просто трябва да сканират QR код и след това се прехвърлят към страницата за плащане, където въвеждат данните си за плащане или плащат чрез друг метод. Препоръчваме ти да добавиш някои от горе изброените методи за плащане, за да можеш максимално да улесниш потребителите на твоя бизнес. Една от най-големите причини за изоставяне на пазарската количка е трудният процес на плащане или неуспешно такова. Ако за клиента не е лесно да завърши дигиталната си покупка, той няма никакви притеснения да остави артикулите в количката и да намери друг сайт, който предлага по-лесен вариант за пазаруване и плащане онлайн.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Лицето на бизнеса се променя, а с него и маркетинга. Важно е постоянно да си задаваш въпроса “Как мога да предоставя по-добро изживяване за своите клиенти?” и да не се страхуваш от новостите. Представихме ти най-интересното от очакваните тенденции в E-commerce сферата и се надяваме, че статията ти е дала идеи, чрез които да подобриш своя бизнес. Повече за E-commerce сектора и какви промени предстоят с новия Google Analytics 4 можеш да прочетеш в блог секцията на нашия сайт.

Източници:

https://www.hootsuite.com/research/social-trends/commerce
https://www.the-future-of-commerce.com/2022/10/03/e-commerce-trends-2023/
https://www.forbes.com/advisor/business/2023-ecommerce-trends/
https://modernretail.co.uk/ecommerce-trends-2023/
https://www.forbes.com/advisor/business/2023-ecommerce-trends/
https://learn.g2.com/impact-of-ecommerce-inflation#:~:text=As%20expected%2C%20e%2Dcommerce%20inflation,such%20as%20food%20or%20toiletries.