Ексклузивно съдържание за Google Analytics 4

superHUMAN Блог

Ролята на поколенията в дигиталния маркетинг. Защо е важно да познаваш и различаваш различните потребители?

Навлизането на новите технологии като AR и VR ни напомня още веднъж колко важно е да се обръща внимание на потребителската пътека и най-вече на каналите за комуникация. Също така, за да бъдеш успешен, трябва да вземеш предвид различните поколения. Живеем във време, в което хора от всички възрасти имат достъп до интернет. Те имат различни възгледи и е в наш плюс да ги познаваме, за да предприемем правилния рекламен подход към тях.

Важно е да знаем как хората на различни възрасти консумират съдържание. Това ще ни помогне стойностното предложение да бъде „предадено“ по възможно най-добрия начин и да бъде комуникирано в релевантните за потребителите канали. Тази статия ще ти помогне да се запознаеш с поколенията на нашето време и техните специфики като поведение, ценности, кога са се сблъскали с дигиталния свят и какви тенденции следват. Ще ти разкажем по какво се различават и какво е важно за тях.

Ако темата за поведението на потребителите, и в частност разликите в поведението на потребителите и как да планираме правилните канали, съдържание и потребителски пътеки – препоръчваме ти курс Поведение на потребителите, който е част от безплатния модул Успешен маркетинг в дигиталната ера на Xplora Academy.

Поколението на “демографския бум” – Baby boomers (1946-1964 г.)

Поколението “Baby Boomers” и техни характеристики Име на снимката: Baby Boomers

Така наречените “baby boomers” са родени след Втората световна война в сравнително стабилен икономически период.

Те израстват, маневрирайки през социалните и политическите движения. За разлика от ранните, по-късните бумъри прекарват юношеството си, изпитвайки икономически затруднения, работят много усилено по време на кариерното си развитие. Тези потребители имат сходни черти с поколението Х, за което ще разбереш повече малко по-надолу в статията. За бумърите информацията трябва да бъде описана по достъпен начин.

Голяма част от това поколение изпитва затруднения при четенето на дребни шрифтове. За потребителите от тази възрастова група е от голямо значение контрастът и до колко е четим даден текст. Затова препоръчваме да използваш много тъмна типография на светъл фон и обратно. От голяма полза за потребителите би била комуникацията на живо.

Как най-добре да достигнеш до бейби бумърите?

Най-лесно можеш да ги достигнеш чрез мобилни устройства, видеa и CTV (connected TV).

Бейби бумърите обичат да проучват, затова за тях е важно да разполагат с необходимата информация преди да осъществят покупка. Старай се да използваш ясни и директни послания, тъй като това би ги улеснило.

Дисплейните реклами ще привлекат вниманието на хората от това поколение. Използвай ги, за да затвърдиш разпознаваемостта на марката и създавай послания, които говорят за качеството на продукта или услугата, които предлагаш. Бъди съпричастен в съобщенията си. Това поколение цени качественото обслужване на клиентите.

Потребителите на тази възраст също така са запазили младежкия си дух и са много чувствителни на тема “възраст”. Съответно ние като маркетолози трябва да се съобразим с това и да се стараем да не ги засегнем, като използваме думи като “стари” и “възрастни”.

[PRO TIP] Представителите на това поколение ценят разговорите с компетентни хора отсреща, които да могат да им дадат допълнителна информация за продукта или услугата. Добра идея е да поканиш специалист в сферата на услугите/продуктите, които предлагаш, и да го помолиш да разкаже повече за тях пред аудиторията. Така например с един от нашите клиенти – Здраве за нея, успешно дадохме допълнителна стойност на дамите по интересен и достъпен начин. Виж как го направихме тук 👉 https://fb.watch/gwPL8BEN3A/.

Поколението Х (1965-1980 г.)

Поколението “X” и годините характерно за тях ежедневие (работа) и характеристики

Поколението X или така наречените “лидери на междинното поколение” са родени между 1965 и 1980 г. Те още биват наричани “забравеното средно дете”. Маркетолозите не обръщат внимание на това поколение, което е пропусната възможност.

Хората от това поколение са свидетели на големи световни кризи и несигурни времена. По-малко време прекарват със семейството и повече с приятели. Това е така, защото те са по-фокусирани върху кариерното си развитие и развиването на бизнес. Също така това поколение е преживяло огромните технологични промени, което ги прави изключително приспособими. По това време навлизат MP3 плейърите, стрийминг услугите, както и отдаването под наем на DVD-та. Считат се за първите потребители на глобалната мрежа.

Потребителите от поколението X много добре разбират кога даден търговец се опитва да им продаде поредното ненужно нещо. Затова е добра практика да персонализираш посланията, когато таргетираш тези потребители. Например характерно за това поколение е, че държат изключително много на отдела за обслужване на клиенти и очакват от тях да могат да решат всичките им проблеми, свързани с продукта или услугата.

Как най-добре да достигнеш до поколението X?

Хората от това поколение разчитат изключително много на мнението на други потребители относно даден продукт или услуга. Поради тази причина те съветваме да насърчаваш потребителите да оставят ревюта, като ти даваме жокер, че може да помислиш какво би ги подтикнало да го направят и да организираш малки наградки за предприетото действие от тяхна страна. Ние в Xplora често използваме този подход, като тук може да видиш как интегрирахме тестимониал от наш клиент в постинг план за януари месец.

Друг начин, по който можеш да ги достигнеш, е чрез мобилни устройства и CTV.

Поколението X е склонно дълго да проучва в интернет преди да направи покупка. Използвай колкото се може повече native реклами, за да предоставиш повече информация за даден продукт или услуга, а не просто да инициираш продажба. Използвай отзивите на клиентите и добавената стойност в съдържанието, което създаваш. Мнението, което са споделили клиентите, ще повиши доверието в продукта или услугата на представителите на поколението X.

[PRO TIP] Персонализираните имейли са много подходящ начин да скъсиш дистанцията. Програмите за лоялност също са добър начин да подтикнеш поколението Х да бъде лоялно към бранда. Помисли за талони за отстъпки при следващи покупки или механика за събиране на точки, за да имат причина да купят отново.

Поколението Y – Millennials (1981-1996 г.)

поколението “Милениали” и характерния за тях среда/начин на живот и характеристики

Потребителите от поколението Y са така наречените “съмняващи милениали”. Това са хора с високо образование. Те са първото поколение, докоснало се до социалните мрежи, като използват мрежите да изразят своето мнение. Също така милениалите търсят признания от връстниците си. Характерно за тези потребители е, че влияят на покупката на своите близки, проучват дълго, пазаруват онлайн и се доверяват повече на приятелите си, отколкото на утвърдени брандове. От изключителна важност за тях е, че предпочитат преживяването пред притежанието, затова говорейки на това поколение трябва да обърнеш внимание на това по какъв начин ще им се даде така желаното преживяване.

При това поколение трябва да се фокусираш върху това да предложиш цялостно преживяване при закупуването на продукта/услугата на бранда. Добър пример за такъв тип съдържание, което създадохме за нашия клиент Viessmann, може да видиш тук.

Поколението Y също така искат да знаят, че си до тях по всяко време и че ще им съдействаш при нужда. За това поколение притежанието не е всичко, за разлика от поколението Х. Голяма част от тях предпочитат да наемат дадено нещо, отколкото да го притежават.

Милениалите мислят много повече за социалната отговорност при брандовете, от които закупуват, за разлика от предните поколения. За тях е от голямо значение да знаят, че компанията, от която купуват продукт, показва, че освен да се грижи за своята икономическа устойчивост, се грижи и за социалното и екологичното въздействие върху обществото и заобикалящата го среда.

Как най-добре да достигнеш до поколението Y?

Чрез мобилни устройства, социални медии, TV и аудио.

Възползвай се от аудио форматите за привличане на вниманието на потребителите от това поколение. Тъй като милениалите се информират за продукт или услуга преди да ги купят, използвай ревютата на други потребители като реклама, за да предоставиш информативно съдържание и да покажеш, че искаш да им помогнеш при избора им. Милениалите очакват свръх релевантна реклама, така че използвай динамично ретаргетиране. Достави реклами с персонализирано съдържание на потребителите, които са разглеждали твоя уебсайт, за да ги ангажираш отново.

[PRO TIP] Можеш да накараш Gen Y да участва в твоите маркетингови кампании, като ги превърнеш в игра/състезание. По отношение на програмата за лоялни клиенти, това поколение има сходни черти с Х поколението – предложи им да участват в програма за лоялност, чрез която могат да трупат точки.

Поколението Z

Поколението “Z” и техните характеристики

Поколението Z (1997-2009 г.) са така наречените “първите деца на дигиталния свят”. Това са децата на поколението Х, те растат ставайки свидетели на финансовите затруднения, които изпитват родителите и по-възрастните им роднини. Поради тази причина това поколение е много чувствително на тема финансова култура и са по- отговорни в това отношение в сравнение с поколението Y.

Характерно за това поколение е, че са неизменно свързани с дигиталните устройства, от които учат, пазаруват, получават актуална информация и общуват с близки и приятели. За разлика от милениалите, Z поколението не харесва филтри и обработени публикации, държат на автентичността на съдържанието. Предпочитат брандове, които поставят силен акцент върху решаването на социални и екологични проблеми.

Поради склонността си да споделят лична информация в мрежите, това поколение все повече изисква от брандовете да предлагат персонализирано съдържание, оферти и потребителско изживяване. Какъв по-добър пример за това от комуникацията на Aladin Foods? Брандът умело се намества в ежедневието на аудиторията, залагайки на актуалните трендове и предлагането на конкретна оферта. Виж за какво говорим тук.

Също така по-младите аудитории са израснали ангажирани във виртуални светове и гледат към следващия етап, а именно метавселената. Именно заради това от това поколение ще приемат тази промяна по-добре от поколенията преди тях. Важно е да го имаш предвид!

Z потребителите очакват брандовете да се ангажират с тях, както те самите постоянно взаимодействат с мобилните си устройства. Надяват се компаниите постоянно да подновяват офертите си и да им предлагат интерактивни потребителски изживявания. Също така от изключително значение за Z поколението е мисията на бранда – те искат да бъдат част от нея.

Днес поколението Z превъзхожда по брой поколението Y и е най-многобройното поколение в световен мащаб. До 2025 г. представителите на поколение Z ще съставляват по-голямата част от работната сила и ще се превърнат в най-важния пазарен сегмент за потребление на продукти и услуги.

Как най-добре да достигнеш до поколението Z?

Чрез мобилни устройства, социални медии и видео формати.

Те са най-малко склонни от поколенията да толерират всякаква онлайн реклама. Затова избягвай агресивните послания и вместо това използвай по-естествени реклами, които са част от познат за тях контекст. Старай се да подобряваш качеството на онлайн изживяването: динамично съдържание, естетически издържани изображения, карусели и видеоклипове.

[PRO TIP] Предлагаме ти също така да включиш ръководства на продукта или услугата.

Ако сме заинтригували твоето любопитство и интерес, то тук може да прочетеш 8 неща, които трябва да знаеш за Gen Z.

Поколение Алфа (2010- 2025 г.)

 поколението “Aлфа” и техните характеристики

Това са “децата на милениалите”. Децата в това поколение се раждат с технологиите на XXI век. Благодарение на своите родители (Y), те са добре възпитани и дружелюбни. Консумират активно уеб съдържание на мобилните си устройства.

Прекарват по-дълго време пред екрана в сравнение с предходните поколения и ежедневно гледат клипове и играят видеоигри. За поколението Алфа е нормално да приема и използва интелигентните технологии като изкуствен интелект, гласови команди и роботи.

Днес представителите на това поколение все още нямат покупателна сила, но вече оказват силно влияние върху разходите на околните. Голяма част от децата се влияят от техните любими инфлуенсъри в социалните канали и искат да си купят продукти, които те рекламират. Също така голяма част от децата стават “инфлуенсъри” на техните връстници. Въпрос на време е те да се превърнат в център на внимание за маркетолозите в световен мащаб.

Заключение

Потребителите дават оценка на база цялостното потребителско изживяване. Всеки маркетолог трябва да се съобрази с това, за да постига по-добри резултати. Познаването на спецификите на различните поколения ще ти помогне да разбираш по-добре своята аудитория и да прилагаш правилните подходи. От голямо значение е да знаеш кои са релевантните канали за различните поколения, как и кога трябва да бъдат използвани, както и да знаеш ясно каква е твоята цел и какво искаш да постигнеш. Пожелаваме ти успех!

ДОПЪЛНИТЕЛНИ МАТЕРИАЛИ

Ако темата с поколенията те вълнува – можеш да продължиш историята като гледаш два отлични материала с Любо Гетов, маркетинг консултант. Едното е от Brand Talks, където той разказва за всяко едно от поколенията и дава отлични примери за всяко поколение. И разбира се – епизодът с Любо Гетов на Xplore Marketing „Колко са различни различните поколения?“.