ТЪРСИ СЕ: AI & WEB Junior specialist, който да трупа знания и умения, които да прилага за дигиталния маркетинг най-големите брандове!

След дълго проучване дали да наемете маркетинг специалист или дигитална агенция за нуждите на своя бизнес, вече сте взели решението да наемете дигитална агенция – поздравления! И тук започват многото въпроси, особено ако до момента нямате голям опит в морето от дигитални канали, които пазарът предлага.  В следващите редове сме се опитали да структурираме най-важните въпроси, които да си зададете, и които да ви помогнат в процеса на взимане на най-правилното решение.

Нека започнем от вас и нуждите на бизнеса ви, тъй като те ще са определящи за това към какъв тип агенция да се насочите.

  • Какви са нуждите ви в момента? Какви маркетингови и бизнес цели сте си поставили за следващите 3-6 месеца, година?

Отговорът на този въпрос не винаги е напълно ясен. Зависи от много фактори, започвайки от това какъв е типът бизнес, на каква фаза от жизнения си цикъл се намира и как е позициониран на пазара – коя е компанията и позната ли е на аудиторията, каква е индустрията, кои и колко са конкурентите и какво правят. Много важно е какъв е продуктът /услугата/ и как се взима решение за покупката му – колко време отнема и каква е финансовата инвестиция от страна на потребителите. Това са определящи точки при формирането на комуникационния подход в дигитална среда и изграждането на цялостната потребителската пътека. 

 Ако сте нови на пазара и започвате от нула изграждането на своето дигитално присъствие, то тогава трябва да се обърнете към агенция, която да изгради цялостна стратегия за навлизане в съответната продуктова категория, чрез съответните дигитални канали.

 Това включва много и различни процеси, част от които са:

  • Поставяне на маркетингови и рекламни цели
  • Определяне на правилната таргет аудитория и съответните buyer person-и
  • Избиране на релевантни канали за комуникация и формати, чрез които да достигнете до нея
  • Формулиране на ключови послания и ценности на бранда, основни предимства за комуникация към аудиторията (USP-та)
  •  Създаване на слоган /ако нямате/
  • Изготвяне на предложение за brand guidelines и tone of voice
  • Създаване на визуални материали – банери, видеа, материали за email маркетинг и т.н.
  • Медия планиране
  • Управление и оптимизация на рекламните кампании
  • Анализ на резултатите

.. и още!

Само до тук можем да отличим няколко различни типа агенции, според тяхната специализация. Винаги имате опцията да работите с различни подизпълнители за различните дейности, според типа предлагана услуга, но практиката показва, че процесът е по-сложен, когато трябва да се координира работата на няколко различни екипа. Затова препоръчваме да се обърнете към агенция за интегриран дигитален маркетинг, която има различни отдели за изброените по-горе направления, и ще може да предостави качествена, цялостна услуга.

Ако вече обаче имате изграден бизнес модел и имате дигитално присъствие, то въпросите вече биха били ориентирани към това за с каква цел искате на наемете дигитална агенция? С това преминаваме към следващата точка.

  • Защо наемате дигитална агенция? Какъв тип трябва да бъде?

Отговорът на този въпрос ще ви даде по-ясна насока какъв тип агенция да търсите. Напишете си всички точки, по които имате нужда от помощ, проблемите, които искате да решите и целите, които искате да постигнете. Ако не знаете как да ги формулирате, ето няколко примера:

  • Искате да увеличите продажбите на онлайн магазина си?
  • Да се позиционирате по-добре в социалните мрежи и да ангажирате по-добре аудиторията си?
  • Имате много специфичен продукт и искате хората да намират именно Вас в търсачките?
  • Искате да достигнете до B2B клиенти?

Сценариите са най-различни и формулирането на ясни цели ще бъде ключово в избирането на най-подходящия партньор.

Ето как най-общо можем да разделим дигиталните агенции по типове, според конкретната нужда:

  • Създаване на стратегия
  • Съдържание за социалните мрежи и поддържане на фирмен профил във Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok и т.н. – Content management и/или creative агенция
  • Изграждане на бранд имидж, създаване на визуално съдържание за различен тип дигитални активности – Creative и/или PR агенция
  • Управление на реклама в различни канали с цел постигане на конкретни резултати – awareness, продажби, събиране на лийдове и т.н.  – Performance marketing агенция
  • Медия планиране и купуване на реклама на фиксирана цена в големи сайтове и медийни групи – Медия агенция
  • Изграждане и поддържане на уебсайт / SEO поддържка и т.н. – уеб и/или SEO  агенция. Макар тези услуги да не са реклама, те са неизменна част от дигиталното присъствие на голяма част от компаниите 
  • Имате ли маркетинг / рекламен отдел?

Тази точка е изключително важна за доброто планиране и изпълнение на дигиталните ви активности и кампании. Наличието на човек в екипа, който да комуникира с агенция и да съдейства за комуникацията и гладкото изпълнение на съвместните ви проекти, улеснява значително работата между двете страни.

Ако нямате такъв човек и вие самите ще движите целия процес, то е хубаво да намерите дигитална агенция, която ще назначи акаунт или project manager специално за вас като клиент. Той ще има отговорността:

  • да следи за срокове на изпълнение
  • за получаване на навременна информация за предстоящи активности
  • осигуряване на материали
  • за работа с отделните екипи вътре в агенцията и вероятно с другите маркетинг и търговски партньори, както и за цялостно изпълнение на поетите ангажименти

Подобен процес и наличие на опитен account management или project management екип може да очаквате от достатъчно голяма агенция, в която оперират множество екипи и има изграден процес на координация и управление на проектите.

При работа с фрийлансъри, или с по-малките агенции, специализирани в една конкретна област – например управление и поддържане на профили в социалните мрежи, има шанс да работите директно с екипа/човека, който се грижи за вашият проект. Това е отлично в съответната област, защото този човек или екип имат силни умения именно в тази област. Но тогава трудно можете да очаквате стратегически подход и планиране, които се трупат като опит и компетенции при работа по по-интегрирани проекти и с по-значими маркетинг цели, които се постигат при използването на повече канали.

  • Бюджет

Бюджетът за реклама и дигитални услуги е въпрос, който не бива да пренебрегвате при планирането на работа с агенция. Освен рекламните (медийни) разходи, които отиват директно при доставчиците на съответните услуги – например за Google екосистемата, за Facebook екосистемата, за уебсайтове и платформи, трябва да предвидите и останалите съпътстващи разходи, като:

Такса / комисионна за агенцията

Според условията на работа и сключеният договор, това може да е фиксирана месечна такса за включени определени услуги или % от рекламния бюджет, ако говорим само за управление на реклама. Всичко е строго индивидуално и в общия случай въпрос на договорка между агенция и клиент. 

Изработка на комуникационни материали и дигитални активи – банери, видеа, ПР материали, лендинг страници, специални формати за социалните мрежи и др.

Ако не разполагате с дизайнерски екип и не изработвате материалите си in-house (т.е. вътре в компанията ви), то най-вероятно ще прибегнете до услугите на агенцията или друг подизпълнител.

Консултации и други допълнителни услуги, извън стандартните. 

  • Експертиза, визия на агенцията и обратна връзка от клиентите

На последно място, но със сигурност не по важност, слагаме и няколко точки по отношение на самата агенция, които да затвърдят окончателно избора ни.

Профил на агенцията и експертиза

На база различните услуги, които предлага, и реален екип от професионалисти в агенцията, лесно ще добиете представа какви професионалисти работят там и в какво е специализирана агенцията.

Извън специализацията в различните области на дигиталния маркетинг, може да проучите:

  • с какви клиенти работи агенцията и какъв опит има с бизнеси като или подобни на вашия
  • дали е фокусирана върху FMCG клиенти или е повече бизнес ориентирана с опит в B2B комуникацията
  • от портфолиото с клиенти бързо ще добиете представа колко богат опит има, дали залага на дългосрочността на отношенията с клиентите си, в какви сфери и дали би отговорила на нуждите на вашия бизнес

 

Така лесно ще проверите за релевантен опит, а вероятно имате и познати, които да питате дали препоръчват тази агенция

 Дигитално позициониране

Няма как, говорейки за дигитална агенция, да не разгледаме позиционирането ѝ на пазара, в онлайн пространството и сред останалите конкуренти в бранша. Много пъти сме чували да казват, че обущарят ходи със скъсани обувки. Ако дигиталната агенция обаче е с неподдържан сайт, без изчерпателна информация за услугите си, с неподдържани профили в социалните мрежи, то това за вас трябва да е сигнална лампа и следва да направите по-детайлно проучване:

  • дали са претоварени и не им остава време, за да се представят онлайн
  • дали не виждат потенциал и смисъл в това да се позиционират онлайн (би било странно за агенция, предоставяща именно такава услуга) 
  • дали “лежат на стари лаври”
  • дали просто споделят, че правят много неща за много компании, но пък ако е така не е ли странно да не ги обявяват публично

Лесно можете да проверите в Linkedin колко служители и с какви компетенции има тази агенция. Не е трудно по време на среща да попитате за новите клиенти на агенцията или конкретно какви услуги предоставят на цитирани по време на срещите клиенти.

Обратна връзка от клиенти, testimonials и case studies

Колкото и сами да се хвалим, най-добрата реклама за една агенция са доволните клиенти и тяхната обратна връзка в онлайн пространството. Към тях добавяме и информацията за успешно реализирани проекти, под формата на case studies, видеа и презентации. Това допълва отлично имиджа на компанията, като валидира информацията на собствените й активи. Затова не пренебрегвайте този аспект, когато селектирате финалистите. ???? Публично обявените проекти и case studies, публично достъпните лекции и презентации на case studies на агенцията са … публични 🙂

Ако трябва да съберем най-важното в няколко думи бихме казали:

  • Цели (дългосрочни/краткосрочни)
  • Нужди на компанията
  • Екип
  • Вид агенция
  • Бюджет
  • Имидж и репутация

Надяваме се да сме били полезни, успех с избора!