superHUMAN Блог

Как да изберем рекламна дигитална агенция за своя бизнес?

След дълго проучване дали да наемете маркетинг специалист или дигитална агенция за нуждите на своя бизнес, вече сте взели решението да наемете дигитална агенция – поздравления! И тук започват многото въпроси, особено ако до момента нямате голям опит в морето от дигитални канали, които пазарът предлага.  В следващите редове сме се опитали да структурираме най-важните въпроси, които да си зададете, и които да ви помогнат в процеса на взимане на най-правилното решение.

Нека започнем от вас и нуждите на бизнеса ви, тъй като те ще са определящи за това към какъв тип агенция да се насочите.

  1. Какви са нуждите ви в момента? Какви маркетингови и бизнес цели сте си поставили за следващите 3-6 месеца, година?

Отговорът на този въпрос не винаги е напълно ясен. Зависи от много фактори, започвайки от това какъв е типът бизнес, на каква фаза от жизнения си цикъл се намира и как е позициониран на пазара – коя е компанията и позната ли е на аудиторията, каква е индустрията, кои и колко са конкурентите и какво правят. Много важно е какъв е продуктът /услугата/ и как се взима решение за покупката му – колко време отнема и каква е финансовата инвестиция от страна на потребителите. Това са определящи точки при формирането на комуникационния подход в дигитална среда и изграждането на цялостната потребителската пътека. 

 Ако сте нови на пазара и започвате от нула изграждането на своето дигитално присъствие, то тогава трябва да се обърнете към агенция, която да изгради цялостна стратегия за навлизане в съответната продуктова категория, чрез съответните дигитални канали.

 Това включва много и различни процеси, част от които са:

  • Поставяне на маркетингови и рекламни цели
  • Определяне на правилната таргет аудитория и съответните buyer person-и
  • Избиране на релевантни канали за комуникация и формати, чрез които да достигнете до нея
  • Формулиране на ключови послания и ценности на бранда, основни предимства за комуникация към аудиторията (USP-та)
  •  Създаване на слоган /ако нямате/
  • Изготвяне на предложение за brand guidelines и tone of voice
  • Създаване на визуални материали – банери, видеа, материали за email маркетинг и т.н.
  • Медия планиране
  • Управление и оптимизация на рекламните кампании
  • Анализ на резултатите

.. и още!

Само до тук можем да отличим няколко различни типа агенции, според тяхната специализация. Винаги имате опцията да работите с различни подизпълнители за различните дейности, според типа предлагана услуга, но практиката показва, че процесът е по-сложен, когато трябва да се координира работата на няколко различни екипа. Затова препоръчваме да се обърнете към агенция за интегриран дигитален маркетинг, която има различни отдели за изброените по-горе направления, и ще може да предостави качествена, цялостна услуга.

Ако вече обаче имате изграден бизнес модел и имате дигитално присъствие, то въпросите вече биха били ориентирани към това за с каква цел искате на наемете дигитална агенция? С това преминаваме към следващата точка.

  1. Защо наемате дигитална агенция? Какъв тип трябва да бъде?

Отговорът на този въпрос ще ви даде по-ясна насока какъв тип агенция да търсите. Напишете си всички точки, по които имате нужда от помощ, проблемите, които искате да решите и целите, които искате да постигнете. Ако не знаете как да ги формулирате, ето няколко примера:

  • Искате да увеличите продажбите на онлайн магазина си?
  • Да се позиционирате по-добре в социалните мрежи и да ангажирате по-добре аудиторията си?
  • Имате много специфичен продукт и искате хората да намират именно Вас в търсачките?
  • Искате да достигнете до B2B клиенти?

Сценариите са най-различни и формулирането на ясни цели ще бъде ключово в избирането на най-подходящия партньор.

Ето как най-общо можем да разделим дигиталните агенции по типове, според конкретната нужда:

  • Създаване на стратегия
  • Съдържание за социалните мрежи и поддържане на фирмен профил във Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok и т.н. – Content management и/или creative агенция
  • Изграждане на бранд имидж, създаване на визуално съдържание за различен тип дигитални активности – Creative и/или PR агенция
  • Управление на реклама в различни канали с цел постигане на конкретни резултати – awareness, продажби, събиране на лийдове и т.н.  – Performance marketing агенция
  • Медия планиране и купуване на реклама на фиксирана цена в големи сайтове и медийни групи – Медия агенция
  • Изграждане и поддържане на уебсайт / SEO поддържка и т.н. – уеб и/или SEO  агенция. Макар тези услуги да не са реклама, те са неизменна част от дигиталното присъствие на голяма част от компаниите 

  1. Имате ли маркетинг / рекламен отдел?

Тази точка е изключително важна за доброто планиране и изпълнение на дигиталните ви активности и кампании. Наличието на човек в екипа, който да комуникира с агенция и да съдейства за комуникацията и гладкото изпълнение на съвместните ви проекти, улеснява значително работата между двете страни.

Ако нямате такъв човек и вие самите ще движите целия процес, то е хубаво да намерите дигитална агенция, която ще назначи акаунт или project manager специално за вас като клиент. Той ще има отговорността:

  • да следи за срокове на изпълнение
  • за получаване на навременна информация за предстоящи активности
  • осигуряване на материали
  • за работа с отделните екипи вътре в агенцията и вероятно с другите маркетинг и търговски партньори, както и за цялостно изпълнение на поетите ангажименти

Подобен процес и наличие на опитен account management или project management екип може да очаквате от достатъчно голяма агенция, в която оперират множество екипи и има изграден процес на координация и управление на проектите.

При работа с фрийлансъри, или с по-малките агенции, специализирани в една конкретна област – например управление и поддържане на профили в социалните мрежи, има шанс да работите директно с екипа/човека, който се грижи за вашият проект. Това е отлично в съответната област, защото този човек или екип имат силни умения именно в тази област. Но тогава трудно можете да очаквате стратегически подход и планиране, които се трупат като опит и компетенции при работа по по-интегрирани проекти и с по-значими маркетинг цели, които се постигат при използването на повече канали.

  1. Бюджет

Бюджетът за реклама и дигитални услуги е въпрос, който не бива да пренебрегвате при планирането на работа с агенция. Освен рекламните (медийни) разходи, които отиват директно при доставчиците на съответните услуги – например за Google екосистемата, за Facebook екосистемата, за уебсайтове и платформи, трябва да предвидите и останалите съпътстващи разходи, като:

Такса / комисионна за агенцията

Според условията на работа и сключеният договор, това може да е фиксирана месечна такса за включени определени услуги или % от рекламния бюджет, ако говорим само за управление на реклама. Всичко е строго индивидуално и в общия случай въпрос на договорка между агенция и клиент. 

Изработка на комуникационни материали и дигитални активи – банери, видеа, ПР материали, лендинг страници, специални формати за социалните мрежи и др.

Ако не разполагате с дизайнерски екип и не изработвате материалите си in-house (т.е. вътре в компанията ви), то най-вероятно ще прибегнете до услугите на агенцията или друг подизпълнител.

Консултации и други допълнителни услуги, извън стандартните. 

  1. Експертиза, визия на агенцията и обратна връзка от клиентите

На последно място, но със сигурност не по важност, слагаме и няколко точки по отношение на самата агенция, които да затвърдят окончателно избора ни.

Профил на агенцията и експертиза

На база различните услуги, които предлага, и реален екип от професионалисти в агенцията, лесно ще добиете представа какви професионалисти работят там и в какво е специализирана агенцията.

Извън специализацията в различните области на дигиталния маркетинг, може да проучите:

  • с какви клиенти работи агенцията и какъв опит има с бизнеси като или подобни на вашия
  • дали е фокусирана върху FMCG клиенти или е повече бизнес ориентирана с опит в B2B комуникацията
  • от портфолиото с клиенти бързо ще добиете представа колко богат опит има, дали залага на дългосрочността на отношенията с клиентите си, в какви сфери и дали би отговорила на нуждите на вашия бизнес

Така лесно ще проверите за релевантен опит, а вероятно имате и познати, които да питате дали препоръчват тази агенция

 Дигитално позициониране

Няма как, говорейки за дигитална агенция, да не разгледаме позиционирането ѝ на пазара, в онлайн пространството и сред останалите конкуренти в бранша. Много пъти сме чували да казват, че обущарят ходи със скъсани обувки. Ако дигиталната агенция обаче е с неподдържан сайт, без изчерпателна информация за услугите си, с неподдържани профили в социалните мрежи, то това за вас трябва да е сигнална лампа и следва да направите по-детайлно проучване:

  • дали са претоварени и не им остава време, за да се представят онлайн
  • дали не виждат потенциал и смисъл в това да се позиционират онлайн (би било странно за агенция, предоставяща именно такава услуга) 
  • дали “лежат на стари лаври”
  • дали просто споделят, че правят много неща за много компании, но пък ако е така не е ли странно да не ги обявяват публично

Лесно можете да проверите в Linkedin колко служители и с какви компетенции има тази агенция. Не е трудно по време на среща да попитате за новите клиенти на агенцията или конкретно какви услуги предоставят на цитирани по време на срещите клиенти.

Обратна връзка от клиенти, testimonials и case studies

Колкото и сами да се хвалим, най-добрата реклама за една агенция са доволните клиенти и тяхната обратна връзка в онлайн пространството. Към тях добавяме и информацията за успешно реализирани проекти, под формата на case studies, видеа и презентации. Това допълва отлично имиджа на компанията, като валидира информацията на собствените й активи. Затова не пренебрегвайте този аспект, когато селектирате финалистите. 😊 Публично обявените проекти и case studies, публично достъпните лекции и презентации на case studies на агенцията са … публични 🙂

Ако трябва да съберем най-важното в няколко думи бихме казали:

  • Цели (дългосрочни/краткосрочни)
  • Нужди на компанията
  • Екип
  • Вид агенция
  • Бюджет
  • Имидж и репутация

Надяваме се да сме били полезни, успех с избора!